دسته بندی
SEO
تاریخ انتشار
29 شهریور 1403
مدت زمان مطالعه
14 دقیقه

تکنیکال سئو بزرگترین بخشی است که می‌تواند تفاوت یک سایت با رتبه بالا و سایتی که هیچ جایگاهی در گوگل ندارد را تشکیل دهد. جز این، از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ است که رعایت آن از ابتدا به سرعت رشد کسب و کار شما کمک خواهد کرد. سئو تکنیکال آسان نیست، اما به زبان ساده توضیح خواهیم داد که به چه جنبه هایی باید (از توسعه دهنده خود بخواهید) هنگام کار بر روی پایه فنی وب سایت خود، به تمام موارد توجه داشته باشید. طراحی سایت می‌تواند از ابتدا به شکلی بهینه باشد که از نظر سئو فنی در بهترین شرایط قرار گرفته و کار سئو کار را راحت کند.

تکنیکال سئو چیست؟ (What is Technical SEO)

تکنیکال سئو چیست؟ (What is Technical SEO)

تکنیکال سئو همه چیز در مورد بهبود جنبه های فنی یک وب سایت برای افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ساختن یک وب سایت سریع تر، خزیدن آسان تر و قابل درک تر برای موتورهای جستجو از ارکان بهینه سازی فنی سایت محسوب می‌شود. سئوی تکنیکال بخشی از سئو داخلی است که بر بهبود عناصر وب سایت شما برای کسب رتبه های بالاتر تمرکز می‌کند. تکنیکال سئو بخشی از سئو داخلی(On-Page SEO) به حساب می‌آید و تمام تغییراتی است که ما در داخل سایت انجام می‌دهیم تا بهره برداری از سایت برای کاربران را به ساده ترین و User Friendly ترین شکل ممکن میسر کنیم.

چرا باید از نظر تکنیکال و فنی سایت خود را بهینه کنید؟

چرا باید از نظر تکنیکال و فنی سایت خود را بهینه کنید؟

گوگل و دیگر موتورهای جستجو، می‌خواهند بهترین خروجی را به کاربران خود ارائه دهند و سر این مسئله به شدت با هم در رقابت هستند. اینجوری است که روبات های گوگل سایت ها را به شیوه های مختلف و بر اساس فاکتورهای زیادی ارزیابی می‌کنند. برخی از آن ها شامل تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه. بخش های دیگر شامل این می‌شود که ربات ها، محتوای شما را درک کرده و بهترین اینتنت کاربر را از میان آن ها انتخاب کنند. پس بهبود جنبه های فنی باعث می‌شود کراولرها (Crawler) در سایت شما به راحتی کراول (Crawl) و آن را درک کنند. خروجی موفقت آمیز آن باعث پاداش رتبه شما خواهد شد.

سئو تکنیکال

در مقابل آن: کوچیک ترین اشتباه در تکنیکال سئو ممکن است باعث هزینه بر شدن و عقب افتادن فرایند ایندکس سایت شما بشود. شما اولین نفری نیستید که با گذاشتن یک اسلش انتهایی اشتباه (/) در فایل Robots.txt، باعث عدم ایندکس و دیده نشدن صفحات خود برای ربات های جستجو شده اید.

ولی اینجوری برداشت نکنید که برای ایجاد رضایت قطعی در سرچ انجین ها حتما باید در جزئیات فنی و تکنیکال خیلی عمیق بشید. داستان اینجاست که، یک وب سایت باید در وهله اول برای کاربران شما خوب کار کند. سریع، واضح و آسان برای استفاده (User Friendly) باشد.

چک لیست تکنیکال سئو

چک لیست تکنیکال سئو

وبسایتی که از نظر فنی سالم باشد، به راحتی برای ربات های موتور جستجو قابل خزیدن است. یک تنظیم فنی مناسب به ربات ها کمک می‌کند تا موضوع سایت و محتوا را بفهمند. جز این بازدید کننده های سایت را به لینک هایی که کار نمی‌کنند، انتقال نمیدهد. در ادامه چند مورد ازین موارد تکنیکال سئو را با هم مرور خواهیم کرد:

8 ویژگی وب سایتی که تکنیکال سئو در آن رعایت شده
وب سایت باید سریع باشد

1. سریع باشد

دیگر اکثر سایت ها بارگذاری سریعی دارند. مردم حوصله ندارند زمان زیادی را صرف انتظار برای بالا آمدن یک صفحه کنند. مطالعات سال 2016 نشان داده که اگر صفحه ای در عرض نهایت 3 ثانیه باز نشود، 53% مراجعه کنندگان بیخیال آن شده و کلا وارد وب سایت دیگری می‌شوند. جالبه بدونید که تحقیقات انجام شده در سال 2022 نشان داد که به ازای هر ثانیه طول کشیدن بالا آمدن و لود شدن سایت، 0.3% نرخ تبدیل تجارت الکترونیک کاهش خواهد یافت. ساده بگوییم، هرچی سرعت لود شدن صفحات شما پایین تر باشد، ترافیک از دست خواهید داد و مراجعه کنندگان سایت رقبای شما را انتخاب خواهند کرد.

تکنیکال سئو و 8 جنبه فنی که هرکسی باید آن را بداند

گوگل سایت هایی را برای رتبه دهی ترجیح می‌دهد که لود سریع تری داشته باشند.

نمی‌دانید که وب سایت شما به اندازه کافی سریع است یا نه؟

اکثر ابزارهای تست سرعت به شما این توانایی را می‌دهند تا متوجه شوید که دقیقا کدام قسمت را باید برای سرعت بهتر بهبود دهید. در مقالات دیگر در مورد این ابزار های بیشتر توضیح خواهیم داد. اما فعلا چند مورد از آن ها را برای باز می‌کنیم:

  • GTMetrix
  • WebPageTest
  • Google Lighthouse for Chrome  یا Google PageSpeed Insights
برای موتورهای جستجو کراولبل یا قابل خزیدن است

2. برای موتورهای جستجو کراولبل یا قابل خزیدن است

عنکبوت های موتور جستجو سایت شما را خزیده و تک تک لینک سازی های داخلی شما را دنبال می‌کنند. پیوند های داخلی باعث می‌شوند تا ربات ها به راحتی محتواهای مهم سایت شما را پیدا و درک کنند.

جز این شما می‌توانید برای بهینه سازی بودجه پیج ایندکس خود به ربات ها بگویید که نمایه سازی صفحات شما را مسدود کرده و یا لینک های آن ها را دنبال نکنند. که این به دو بخش No Index و No Follow صفحات اشاره می‌کند.

فایل Robots.txt

فایل Robots.txt

با استفاده از فایل robots.txt می‌توانید برای سایت خود دستورعملی تعیین کنید که ربات ها با آن چگونه رفتار کنند. به نحوه استفاده ازین ابزار قدرتمند دقت کنید. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، یک اشتباه کوچک ممکن است مانع از خزیدن روبات ها (بخش های مهم) سایت شما شود. گاهی اوقات، افراد ناخواسته فایل های CSS و JS سایت خود را در فایل robots.txt مسدود می کنند. این فایل ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگرها می گوید که سایت شما چگونه باید باشد و چگونه کار می کند. اگر آن فایل‌ها مسدود شده باشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر. پس بسیار به همچیز دقت داشته باشید!

برای یادگیری استفاده از Robots.txt خود به این قسمت مراجعه کرده و یا بگذارید یک متخصص و کدنویس آن را برای شما هندل کند.

متا تگ ربات meta robots tag

متا تگ ربات ها meta robots tag

اگر می‌خواهید روبات‌های موتورهای جستجو در یک صفحه بخزند، اما به دلایلی آن را از نتایج جستجو دور نگه دارند، می‌توانید با متا تگ robots به آنها بگویید که آن را ایندکس نکنند. با متا تگ ربات ها همچنین، توانایی آن را دارید به آنها دستور دهید که یک صفحه را بخزند، اما پیوندهای موجود در صفحه را دنبال نکنند. با IRANSITE، noindex یا nofollow کردن را به شما خواهیم آموخت.

لینک های مرده ی broken links زیادی ندارد

چیزی که برای یک بازدید کننده خسته کننده تر از یک وب سایت کند است که در قسمت های بالایی در مورد آن صحبت کردیم، صفحات غیر موجود و 404 هستند که روی آن ها لینک سازی داخلی کرده اید.

موتورهای جستجو با دقت حتی اگر کاربران با این صفحات مواجه نشوند، آن ها را پیدا کرده و رتبه کلی سایت شما را پایین خواهند آورد.

fixing broken links

متاسفانه بیشتر وب سایت ها حداقل تعداد کمی ازین لینک های مرده دارند، چون کار آن ها دائم در حال ادامه داشتن است و ازونجایی که مردم برای پیشرفت به شکستن چیزهایی که ساخته اند عادت دارند، این اتفاق تقریبا اجتناب ناپذیر است. اما قسمت خوبش اینجاست که ابزارهای زیادی برای شناسایی این خطاها و لینک های مرده سایت شما وجود دارد.

راه حل چیست؟ حتما قبل از حذف و انتقال یک صفحه، برای جلوگیری از پیوند های مرده سایت، آن ها را تغییر مسیر Redirect دهید. تغییر مسیر صفحات ایده حال ترین حالت است آن ها را به مکانی دیگر منتقل می‌کنید که جایگزین صفحه قبلی می‌شود.

با محتوای تکراری، سرچ انجین ها را گیج نمی‌کند

4. با محتوای تکراری، سرچ انجین ها را گیج نمی‌کند

اگر محتوای تکراری در چندید صفحه سایت و یا حتی وب سایت های دیگر وجود داشته باشد، باعث گیج شدن موتور های جستجو می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که سرچ انجین ها نداند که به کدام صفحه یا سایت باید رتبه بالاتری بدهند و این گیج شدگی در نهایت رتبه جفت صفحه یا سایت را پایین خواهد آورد.

بدترین قسمت اینجاست که بدون این که بدانید ممکن است کلی محتوای تکراری در سایت داشته باشید. URL های متفاوت می‌توانند محتوای یکسان نشان دهند که شاید اصلا تفاوتی برای مراجعه کننده ندارد، اما برای یک موتور جستجو همان محتوا در دو صفحه یکسان است.

خوشبختانه راه حلی وجود دارد که این مشکل را حل می‌کند و آن عنصر کنونیکال پیوندها نام دارد. به وسیله Canonical link شما مشخص می‌کنید که صفحه اصلی و یا لندینگی که می‌خواهید رتبه و ارزش را به آن منتقل کنید کجاست. اکثر ابزارهای سئو مثل Rank Math و Yoast SEO به طور خودکار برای هر صفحه یک کنونیکال در نظر می‌گیرند و باعث ساده سازی این امر می‌شوند.

امن است

5. امن است

وب سایتی که از نظر تکنیکال سئو بهینه شده، یک وب سایت امن است. ایمن سازی وب سایت شما برای تضمین حفظ حریم خصوصی یک نیاز اساسی به حساب می‌آید. می‌توانید کارهای زیادی برای ایمن سازی وب سایت خود انجام دهید و یکی از مهم ترین کارها پیاده سازی HTTPS است.

HTTPS تضمین می‌کند که هیچ کس توان این را ندارد که داده های ارسال شده بین مرورگر و سایت را رهگیری کند. پس اگر افراد وارد سایت شما شوند، اعتبار آنها امن است. برای پیاده سازی HTTPS در سایت خود به گواهی SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تصدیق و HTTPS را به یک سیگنال رتبه‌بندی تبدیل می‌کند: وب‌سایت‌های امن بالاتر از معادل‌های ناامن هستند.

تکنیکال سئو و 8 جنبه فنی که هرکسی باید آن را بداند

تفاوت بین HTTP و HTTPSفرق Free SSL و Paid SSL را در اینجا بخوانید.

در اکثر مرورگرها به راحتی می‌توان بررسی کرد که آیا وب سایت شما HTTPS است یا خیر. در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود، در صورت ایمن بودن، قفلی را مشاهده خواهید کرد. اگر کلمه “ایمن نیست (Not Secure)” را می‌بینید، شما (یا توسعه دهنده شما) باید ایمن سازی را شروع کند!

ساختار داده های آن تکمیل است Structured Data

6. ساختار داده های آن تکمیل است

استراکچر دیتا (Structured Data) یا داده های ساختاریافته به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا، کسب‌وکار و خدمات شما را بهتر درک کنند. با داده های ساختاریافته، می توانید به موتورهای جستجو بگویید که چه نوع محصولی می‌فروشید و یا چه دستورهایی را در سایت خود قرار خواهید داد. به علاوه، به شما امکان این را می‌دهد که جزئیاتی در مورد آن محصولات یا دستور العمل ها ارائه دهید.

یک سری قالب فیکس شده و مشخص در سایت (Schema.org) وجود دارد که با قراردادن آن ها در کدهای صفحات خود به سرچ انجین ها این امکان را می‎‌دهید تا آن هارا پیدا و درک کنند. سکیما به آن ها کمک می‌کند تا سایت شما را در یک صفحه بزرگ در و جزئیات دقیق تری قرار دهند.

پیاده سازی Structured Data اطلاعات بیشتری نسبت به درک گوگل به شما خواهند داد. از طرفی محتوای شمارا واجد شرایط غنی بودن خواهند کرد. اون قسمت های روشن تر و پرستاره یا جزئیاتی که در نتایج جستجو برجسته می‌شوند.

یک XML sitemap دارد

7. یک XML sitemap دارد

ساده بگوییم که XML Sitemap لیستی از تمام صفحات سایت شما است که به عنوان یک نقشه راه برای موتورهای جستجو در سایت شما عمل می‌کند. با استفاده از آن، مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو هیچ محتوای مهمی را در سایت شما از دست نخواهند داد. نقشه سایت XML اغلب به پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها یا سایر انواع پست سفارشی طبقه ‌بندی شده و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ تغییر برای هر صفحه است.

اگر در تمام صفحات خود لینک سازی صحیحی اعمال کرده باشید، ربات های گوگل هیچ نیازی به سایت مپ ندارند، با این حال استفاده از XML Sitemap را به شما می‌دهیم.

سایت های بین المللی و چندزبانه از hreflang استفاده می‌کنند

8. سایت های بین المللی و چندزبانه از hreflang استفاده می‌کنند

اگر سایت شما بیش از یک یا چندین کشور را هدف قرار داده که به یک زبان صحبت می‌کنند، موتورهای جستجو به کمی کمک نیاز دارند تا بفهمند به کدام کشورها یا زبان هایی می‌خواهید دسترسی پیدا کنید. اگر به آنها کمک کنید، وب سایت مناسب منطقه خود را در نتایج جستجو به مردم نشان می‌دهند.

تگ های Hreflang به شما در انجام این کار کمک می‌کند. از آنها برای تعیین کشور و زبانی که در هر صفحه در نظر گرفته شده است استفاده کنید. از طرفی مشکل احتمالی محتوای تکراری را حل می‌کند: حتی اگر سایت‌های ایالات متحده و بریتانیا محتوای یکسانی را نشان دهند، Google می‌داند که برای مناطق مختلف نوشته شده‌اند.

استفاده از این تگ ها به سئو محلی شما هم کمک بسزایی خواهد کرد.

ابزارهای تکنیکال سئو مناسب

ابزارهای تکنیکال سئو مناسب

در اینجا لیستی از برخی از ابزارهای رایج سئو تکنیکال آورده شده است. از چکرهای نمایه سازی گرفته تا اطمینان دهنده های خزیدن کامل سایت. (این لیست شامل تمام ابزارهای فنی سئو نمی‌شود اما اصول اولیه را پوشش خواهد داد.)

گوگل سرچ کنسول Google Search Console

گوگل سرچ کنسول Google Search Console

GSC اولین و مهمترین ابزاری است که شما را از ایندکس بودن، تعداد صفحات کراول شده و حتی لینک های مخرب و صفحات مرده مطلع می‌کند. سرچ کنسول همچنین می‌تواند اسکیماهای اجرایی و پایبندی Core Web Vitals را در سراسر سایت شما بررسی کند. بهترین قسمت؟ گوگل این ابزار را کاملا به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

تکنیکال سئو و 8 جنبه فنی که هرکسی باید آن را بداند

Screaming Frog SEO Spider

یکی از بهترین ابزارهایی که در یک به یک قسمت های تکنیکال سئو، شما را یاری و مثل عصای دست سئو همراه شما می‌شود، Screaming frog است. ابزار کراولری که در دسک تاپ و ویندوز اجرا شده و با ارسال ریکوست به سایت شما، بین صفحات خزیده و ایراد ها را پیدا می‌کند.

Ahrefs

Ahrefs

حسابرسی سایت Ahrefs برای تجزیه و تحلیل سریع، عالی است. وبسایت را خزیده و یک داشبورد کاربرپسند ایجاد کرده که مسائل فنی سئو را برای اولویت بندی برجسته می‌سازد.

جالب است بدانید که ادقام دو ابزار Screaming Frog برای عمیق شدن در سایتها و خزنده ای مثل Ahrefs بهترین همیارهای تکنیکال سئو شما خواهند بود.

Chrome Dev Tools

Chrome Dev Tools

Chrome Dev Tools به ویژه برای برگه Performance و ماژول Lighthouse آن مفید است، که از طریق آن ها می‌توان به بررسی عمیق مسائل سرعت صفحات به صورت جدا و دقیق پرداخت.

ماژول جاسازی شده Lighthouse یک فناوری پایه است که توسط ابزار  PageSpeed Insight​​(جداگانه) استفاده می‌شود.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights

ابزاری عالی برای بررسی عمیق مسائل مربوط به سرعت یک تک صفحه است. اگر داده‌های میدانی کافی (از گزارش CrUX / Chrome UX) در دسترس باشد، می‌تواند به شما بگوید که آیا یک صفحه ارزیابی Core Web Vitals را می‌گذراند یا ناموفق است.

نکته: فراموش نکنید که قسمت عیب‌یابی گزارش‌های این ابزار را اکسپند کنید. چیزهای بسیار جالبی در آنجا وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا مسائل مربوط به یک نخ اصلی مسدود شده را تشریح کنید.

technical seo

تکنیکال سئو، ستون فقرات یک استراتژی سئو قویست

سئو فنی یکی از اجزای مهم هر استراتژی سئو موثر است.

با بهینه سازی زیرساخت وب سایت و حذف نقاط اصطکاک که مانع خزیدن و نمایه سازی می‌شوند، سئو تکنیکال زمینه را برای موفقیت آمیز بودن تلاش های دیگر مانند ایجاد محتوا و لینک سازی فراهم خواهد کرد.

متخصصان تکنیکال سئو با استفاده از ابزارها و تکنیک های حسابرسی مناسب، مسائل مهمی از مهاجرت سایت گرفته تا سرعت صفحه، متادیتا، لینکسازی داخلی و موارد دیگر را برطرف خواهند کرد.

تکنیکال سئو، ستون فقرات یک استراتژی سئو قویست

سئو تکنیکال یک مسیر شغلی هیجان انگیز برای کسانی است که توانایی های تحلیلی، دانش فنی برای تشخیص و حل مسائل پیچیده وب سایت را دارا هستند.

در پایان کار؛ امیدوارم هر سوال که در مورد تکنیکال سئو توی ذهنتون داشتید رو برطرف کرده باشیم. سعی کنید اصلا پیچیدش نکنید. کلش توی جیبتونه! کم کم با تجربه و تخصصی شدن توی سئو می‌تونید قبل از به وجود اومدن هرگونه مشکل فنی و تکنیکالی در سئو خود آن ها را برطرف کنید و به تمام موارد از بیرون نگاه کنید.