دسته بندی
تاریخ انتشار
27 شهریور 1403
مدت زمان مطالعه
11 دقیقه

بهینه سازی نرخ تبدیل Conversion Rate Optimization (CRO) فرآیند افزایش درصد تبدیل از یک وب سایت یا اپلیکیشن گوشی است. CRO معمولاً شامل ایجاد ایده‌هایی برای عناصری در سایت یا اپلیکیشن شما به حساب می‌آید، که می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید و سپس اعتبار این فرضیه‌ها را از طریق تست A/B و آزمایش چند متغیره تأیید کنید. به طور کلی، بهبود تجربه کاربر برای به تبدیل رسیدن (اتمام فراید خرید) را بهینه سازی نرخ تبدیل می‌گویند. فرایندی که در آن مشتری شما را به خریدار نهایی در سایت و برند شما تبدیل می‌کند.

CRO

چه مالک یک وب سایت ایکامرس(تجارت الکترونیک) باشید، چه یک تیم دیجیتال مارکتینگ را مدیریت کنید یا مسئولیت تلاش های سئو سایت خود را بر عهده داشته باشید، می دانید که تبدیل ها برای کسب و کار شما چقدر حیاتی هستند. روش‌های بهینه‌سازی نرخ تبدیل پتانسیل شما را برای جذب مشتریان به حداکثر می‌رساند.

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل در هر کسب و کاری مهم است؟

چرا بهینه سازی نرخ تبدیل در هر کسب و کاری مهم است؟

در ساده ترین توضیح یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. چون با بهینه سازی نرخ تبدیل شما در وحله اول، هزینه تبلیغات خود را کم و از هر مشتری خروجی بالاتری خواهید گرفت. دوم این که درصد به درآمد رسیدن هر مشتری را برای کسب و کار خود، بالا خواهید برد.

به عنوان مثال، اگر یک صفحه فرود دارای نرخ تبدیل 10٪ باشد و 2000 بازدید کننده در ماه داشته باشد، آن صفحه 200 تبدیل (لید) در ماه ایجاد می‌کند. اگر بتوان با بهینه سازی عناصر مختلف در صفحه، نرخ تبدیل را تا 15 درصد افزایش داد، تعداد تبدیل های ایجاد شده 50 درصد به 300 در ماه جهش می‌یابد.

با صحبت در مورد افزایش تبدیل، همیشه جای پیشرفت وجود دارد و بهترین شرکت‌ها دائماً در حال تکرار، بهبود سایت‌ها و برنامه‌های خود هستند، تا تجربه بهتری برای کاربران خود ایجاد کنند و تبدیل‌ها را افزایش دهند.

نگاهی به بهترین شیوه های CRO

نگاهی به بهترین شیوه های CRO

با صحبت در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل، نتایج عالی بدون آزمایش امکان پذیر نیست. در اینجا چند تاکتیک وجود دارد که می‌توانید برای شروع استفاده کنید.

  • در مورد مخاطب هدف خود(پرسونای آنها) تحقیق کنید.
  • فراخوان شفاف (CTA) را در آنالیتیکس آزمایش کنید. برای بازدیدکنندگان خود عجله نکنید. میزان آمادگی آنها برای خرید را پیش بینی و بر این اساس آنها را به مرحله بعدی بفرستید.
  • اطلاعات زیاد و اضافه به صفحات بعد منتقل نکنید. هر لندینگ باید به مرحله بعدی واضح منجر شود. این با یک طراحی سایت مناسب به سادگی امکان پذیر است.
  • از بهینه سازی برای دستگاه های تلفن همراه اطمینان حاصل کنید که همه عملکردها و CTAها کار می‌کنند.
  • برای کاهش Bounce Rate، سرعت لود لندینگ های خود را بالا ببرید.
  • از سیگنال های اعتماد مانند توصیفات مشتری، مطالعات موردی، اثبات اجتماعی، نشان های صنعت و غیره استفاده کنید.
  • محتوا و توصیه های محصول را بر اساس رفتار کاربر(پرسونا) شخصی سازی کنید.
  • مناطقی از یک صفحه را که بیشترین (یا کمترین) درگیر شدن با Heatmap ها را دارند شناسایی و هر جا که لازم باشد بهبود دهید.
همه ایده ها هم باعث افزایش نرخ تبدیل نمی‌شوند

همه ایده ها هم باعث افزایش نرخ تبدیل نمی‌شوند

با تجربه ای که ازگزارش 127000 آزمایش به دست آوردیم ، فقط 12 درصد از آزمایش‌های اجرا شده به پیروزی منجر شده. این نشان دهنده آن است  که هزاران ایده وجود دارد که کارفرما می‌خواهند در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنند، که تمام آنها در آن زمان ایده خوبی به نظرم آمدند ، ولی 9 ایذه از 10 ایده مار ساز نبوده است.

بهینه سازی نرخ تبدیل

این امر یعنی که بدون آزمایش و استراتژی بازاریابی مناسب، 88 درصد از فرآیندی که برای افزایش میانگین نرخ تبدیل خود انجام می دهید وپولی که برای انجام آن خرج می کنید، هدر می‌رود. اکثر مجموعه ها الگوها و ایده‌هایی را ارائه می‌دهند، که آن‌ها را در مسیر تولید فرار می دهد و سپس سعی می‌کنند نتایج را از طریق آزمایش CRO اندازه‌گیری کنند. از آنجا که آنها قبلاً روی این روش سرمایه گذاری کرده اند، تمرکز بر روی دریافت نتیجه بهتراز آن است. اما اگر ایده‌های اشتباه از ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گرفتند، چه می شد؟

تکنیک های مارکتینگ بهینه سازی نرخ تبدیل

توضیح این موارد به شیوه ای ساده تر، آزمون و خطا برای یافتن افراد موفق نیست. این یک روش قدیمی برای دهنیتی در مورد CRO است که به نوعی آزمون در مورد یادگیری است. تنها راهی که تلاش‌های بهینه‌سازی شما شکست می‌خورد این است که شما از شکست ها درسی نیگیرید . به عنوان مثال، تغییر طراحی و پیام‌ رسانی صفحه نخست و محصول، راهی عالی برای مشاهده نحوه تعامل مشتریان بالقوه در صفحه شماست . برخیحتی ترجیح می دهند که قیمت را از قبل ببینند.

6 راهنمای شروع سریع برای موفقیت در CRO

6 مرحله برای موفقیت در CRO

روی تجزیه و تحلیل داده ها در هر مرحله تمرکز کنید و بعد از آنها بیاموزید. داشتن قابلیت Google Analytics می‌تواند در اینجا به شما کمک کند. رفتار کاربر زمانی مرتب می‌شود که تمرکزتان را بر جذب مخاطب هدف خود در لحظه خرید بگذارید.

هرچقدر اینو بگیم بازم کم گفتیم: رویکرد برنده به بهینه سازی نرخ تبدیل CRO، شامل درک مشتریان و استفاده از بینش هایی برای ایجاد یک استراتژی بهینه سازی است که کسب و کار و تجربه کاربر شما را بهبود می‌بخشد. بیایید نگاهی به مراحل و ابزارهایی بیندازیم که شما را به آنجا می رساند.

مرحله اول: تبدیل های مهم را شناسایی کنید

مرحله اول: تبدیل های مهم را شناسایی کنید

تبدیل ها یا اقدامات خاصی که از اکثر کاربران توقع انجام آن را دارید، از یک بیزینس به کسب و کار دیگر، بسته به هدف شما متفاوت است. اگر یک سایت ایکامرس ecommerce دارید، یک کانورشن ممکن است یک خرید کامل باشد. برای یک شرکت نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، ممکن است برای یک آزمایش رایگان ثبت نام کند.

هنگامی که اقدام مورد نظر هدف خود را شناسایی کردید، وقت آن است که نرخی را که بازدیدکنندگان با آن اقدام گفته شده را انجام می دهند، بهینه کنید – به عبارت دیگر، «نرخ تبدیل» شما.

نحوه حساب کردن نرخ تبدیل

برای بهینه سازی نرخ تبدیل، ابتدا باید بدانید که چگونه آن را محاسبه کنید. بسیار ساده است: تعداد تبدیل ها (اقدامات مورد نظر انجام شده) را بر تعداد کل بازدیدکنندگان تقسیم کنید و نتیجه را در 100 ضرب کنید تا یک درصد بدست آورید.

حساب کتاب نرخ تبدیل

به عنوان مثال، اگر صفحه وب شما در ماه گذشته 18 فروش و 450 بازدیدکننده داشته است، نرخ تبدیل شما 18 تقسیم بر 450 (0.04) است، ضربدر 100 = 4%.

اکثر ابزارهای CRO این محاسبه را برای شما انجام می دهند، اما با این مثال محاسبات ریاضی پشت آن را فهمیدید.

مرحله دوم: قیف تبدیل خود را آنالیز کنید

مرحله دوم: قیف تبدیل خود را آنالیز کنید

بعد، وقت آن است که یک ذره بین به هر صفحه از قیف تبدیل خود ببرید. 🔎 به این فرآیند آنالیز قیف می‌گویند و هدف شناسایی عواملی است که باعث می‌شود بازدیدکنندگان قبل از تبدیل، آنجا را ترک کنند.

می‌توانید نرخ تبدیل خود را محاسبه کنید و با ابزار تجزیه و تحلیل Google Analytics که نحوه حرکت ترافیک در سایت شما را به تصویر می‌کشد، متوجه شوید که مردم کجا و چرا رها می‌شوند.

می‌توانید عمیق‌تر شوید و داده‌های تبدیل را بر اساس آمارهای جمعیتی کلیدی (مانند منطقه جغرافیایی یا ترافیک رسانه‌های اجتماعی) فیلتر کنید تا کاربران را تقسیم‌بندی و قیف‌های خود را متناسب با هر مخاطب هدف تنظیم کنید.

مرحله سوم: جمع آوری داده های کاربر

مرحله سوم: جمع آوری داده های کاربر

در این قسمت باید در حد امکان از کاربران خود اطلاعات دریافت کنید. مسلماً این مهم‌ترین مرحله در هر استراتژی CRO کاربر محور است، و خواهید دید که هر مسدودکننده تبدیل قابل اندازه‌گیری یا واضح نیست.

گاهی یک مشکل به سادگی 80% کاربران شما را از انجام یک اقدام خاص باز می‌دارد و سایت شما هم به خوبی کار می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، باید به بررسی دلایل پشت داده‌ها ادامه دهید و بر نیازهای کاربران خود تمرکز کنید. این همان چیزی است که CRO انجام می‌دهد.

با رسیدن به بخش نهایی تبدیل مهم است. اما قبل آن اتفاق های زیاد دیگر به انجام می‌رسد:

  • Drivers مردم را به سمت سایت شما می‌آورند.
  • موانع یا Barriers باعث ترک آن ها می‌شوند.
  • قلاب ها یا Hooks موجب متقاعد کردن آن ها برای تبدیل می‌شوند.
مرحله چهارم: فرضیه ایجاد کنید

مرحله چهارم: فرضیه ایجاد کنید

گام بعدی این است که با ایجاد فرضیه‌ها و تعیین ویژگی‌های قیف اضافه، تنظیم یا حذف برای افزایش تبدیل، تمام اطلاعات INSIGHT را از داده‌هایی که در مرحله 3 جمع‌آوری می‌کنید، به هم متصل کنید.

ممکن است نتیجه گیری درست از چنین داده های فراوانی دلهره آور به نظر برسد، اما گام بعدی برای این کار است: آزمایش فرضیه های خود، برای تعیین اینکه کدام تغییرات منجر به نتایج تأثیرگذار می‌شود و کدام تغییرات را باید حذف کنید. برای تأیید فرضیه‌های خود باید آزمون و خطا انجام دهید، بنابراین در اولین تلاش در زیاد روی درست کردن کارها استرس نداشته باشید.

مرحله پنجم: تست فرضیه های خود

مرحله پنجم: تست فرضیه های خود

اکنون زمان آن است که نظریه های خود را آزمایش کنید و بهینه سازی های مبتنی بر داده را با هدف افزایش تبدیل ها اجرا کنید. وقتی نوبت به تست‌های CRO می‌رسد، معیارهای کمی و کیفی باید در هم تنیده شوند.

انواع تست A/B هر صفحه وب روشی عالی برای آزمایش طراحی‌های جدید صفحه UX و جریان‌های قیف فروش است.

مرحله ششم: مرور و تکرار کنید

مرحله ششم: مرور و تکرار کنید

آخرین مرحله (و ادامه‌دار) این است که همه کارهایی را که انجام داده‌اید مرور کنید و تأثیر تغییرات آزمایش‌شده‌ را بر نرخ تبدیل‌ خود علامت‌گذاری کنید. هر چه بیشتر تکرار کنید، نرخ تبدیل به تدریج بهبود می‌یابد، بنابراین نرخ تبدیل خود را زیر نظر داشته باشید و تصمیم بگیرید که کدام بخش از قیف بازاریابی شما نیاز به پرداختن به یک برنامه CRO در حال انجام دارد.

بهبود نرخ تبدیل

نکات و بهترین شیوه های بهبود درخ تبدیل

اگر قبلاً در مورد استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تحقیق کرده‌اید، به احتمال زیاد با چند لیست «بهترین عملکرد» مواجه شده‌اید. بهترین شیوه‌ها، در چارچوب CRO، معمولاً باورهایی هستند که یک بهینه‌سازی خاص افزایش نرخ تبدیل را تضمین می‌کند.

بهینه سازی های نرخ تبدیل پیشنهادی شامل:

  • استفاده از رنگ قوی برای همه دکمه‌های کال تو اکشن (CTA).
  • تکیه بر فوریت (مثلاً پیشنهادات و تخفیف ها با زمان محدود) برای افزایش فروش
  • همیشه Testimonials یا تستیمونیال نمایش دهید

اما آیا این روش ها همیشه برای بهبود نرخ تبدیل شما مناسب است؟

اول از همه، بهترین عمل، طبق تعریف، تمرین گذشته است: چیزی است که در گذشته برای شخص دیگری کارآمد بوده است. نمی‌توانید تضمین کنید که امروز کار می‌کند، و فقط به این دلیل که برای کسی کار می‌کند به این معنی نیست که برای شما هم کار خواهد کرد.

نکات و بهترین شیوه های بهبود درخ تبدیل

زمانی را صرف درک کاربران و مشتریان خود کنید. یا با وسواس در مورد کاربران و مشتریان خود یک فرهنگ مشتری محور بسازید. نیازها و نتایج مورد نظر آنها را ثابت کنید. تا جایی که می توانید درباره نگرانی ها و تردیدهای آنها بیاموزید و سپس راه حل هایی برای برطرف کردن آنها ارئه دهید.

افزایش نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک

افزایش نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک

بیش از 98 درصد از بازدیدکنندگان سایت های تجارت الکترونیک، راحت خرید خود را انجام نمی‌دهند. (متوسط ​​نرخ تبدیل برای تجارت الکترونیک فقط 1.82٪ است)

اما در عین حال، فروشگاه های Ecommerce موفقی وجود دارند که تا 20 درصد از بازدیدکنندگان خود را به تبدیل می‌رسانند.

چه کاری متفاوت برای افزایش نرخ تبدیل در تجارت الکترونیک انجام می‌دهند؟ علم آنها به شدت به مطالعات رفتار کاربر متکی است.

  1. گردش پرداخت خود را ساده کنید
  2. ایجاد اعتماد (از برچسب های سخاوتمندانه استفاده کنید)
  3. تجربه “جستجو” سایت خود را بهبود بخشید
  4. مزایا را تبلیغ کنید، نه ویژگی ها
  5. تجربه تلفن همراه بهتری را ارائه دهید
  6. بازگشت را آسان و انعطاف پذیر کنید
  7. ناوبری خود را آسان کنید
  8. فقط از تصاویر محصول با وضوح بالا استفاده کنید (و چندین زاویه را نشان دهید)
  9. توصیه ها را فوق العاده مرتبط کنید
  10. بررسی ویژگی محصولات با تصاویر/فیلم ها
  11. چت زنده خود را فوراً بهینه کنید.
  12. افراد بیشتری را جذب کنید تا به سبد خرید اضافه کنند (CTA را هوشمندانه طراحی کنید)
  13. از کوپن ها برای کشیدن خریداران در قیف استفاده کنید
  14. ایجاد شخصی سازی فراتر از کوکی های شخص ثالث
  15. ایجاد ویجت های هیجان انگیز برای ترغیب به خرید (فوری، تخفیف، زمان محدود است)

در کل امیدواریم در این مقاله به خوبی جواب سوال بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟ را به شما داده باشیم. جز این کلی اطلاعات جالب برای نحوه بهینه سازی و مراحل آن در اختیار شما گذاشتیم که امیدواریم لذت برده باشید. با IRANSITE همراه باشید.