دسته بندی
تاریخ انتشار
31 شهریور 1403
مدت زمان مطالعه
5 دقیقه

HTTPS یک HTTP با رمزگذاری و تأیید است. تنها تفاوت بین HTTP و HTTPS این است که HTTPS از TLS (SSL) برای رمزگذاری درخواست ها و پاسخ های HTTP معمولی و امضای دیجیتالی آنها استفاده می‌کند. در نتیجه، HTTPS بسیار امن تر از HTTP است. وب سایتی که از HTTP استفاده می‌کند، در URL خود دارای http:// است، در حالی که وب سایتی که از HTTPS استفاده می‌کند به شکل https:// تغییر می‌کند. آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران سایت در ادامه به طور کامل HTTP را در مقابل HTTPS قرار داده و توضیحات را تکمیل خواهد کرد.

دقت کنید که داشتن گواهی HTTPS در رتبه گرفتن در گوگل و تکنیکال سئو بسیار ضروری است.

HTTP در مقابل HTTPS

فرق بین HTTP و HTTPS دقیقا چیست؟

مهم ترین تفاوت بین این دو پروتکل این است که HTTPS با استفاده از گواهی های دیجیتال رمزگذاری و ایمن می‌شود. در حالی که HTML اینطور نیست. هنگامی که از یک وب سایت با استفاده از HTTPS بازدید می‌کنید، اتصال شما به آن سایت رمزگذاری می‌شود. هر اطلاعاتی که در آن سایت ارسال یا دریافت می‌کنید نیز رمزگذاری شده است.

دیگر فرق بین HTTP و HTTPS این است که HTTPS از پورت 443 استفاده می‌کند، در حالی که در HTML از پورت 80 استفاده می‌شود. Port 443 پورت استاندارد برای پروتکل انتقال هایپرتکست ایمن (HTTPS) است. پورت 80 درگاه پیش‌فرض برای پروتکل انتقال Hypertext ناامن است.

فرق بین HTTP و HTTPS

تفاوت بین HTTP و HTTPS را به طور کلی در جدول زیر مرور خوایم کرد:

HTTPSHTTP
کامل شده آن Hypertext Transfer Protocol Secure هستش.مخفف Hypertext Transfer Protocol است.
URL با https:// شروع می‌شود.URL با http:// آغاز می‌گردد.
داده هارا از طریق پورت 443 می‌فرستد.از پورت 80 استفاده می‌کند.
HTTPS یک پروتکل لایه انتقال است.HTTP یک پروتکل لایه کاربردی است.
بسیار امنیت بالایی دارد.امنیت آن پایین و نسبت به هک آسیب پذیر است.
گواهی SSL دارد.گواهی SSL ندارد
HTTPS از رمزگذاری داده ها data encryption استفاده می‌کند.HTTP از رمزگذاری داده ها data encryption استفاده نمی‌کند.
نسبت به http سرعت پایین تری دارد.سرعت آن بالاست.
به جایگاه و رتبه گیری در گوگل کمک بزرگی خواهد کرد.به جایگاه و رتبه گوگل شما کمکی نخواهد کرد.
HTTP چیست؟

HTTP چیست؟

HTTP مخفف Hypertext Transfer Protocol است. یک استاندارد پروتکل شبکه که نحوه قالب بندی و ارسال پیام ها و اقداماتی که سرورهای وب و مرورگرها باید در پاسخ به دستورات مختلف انجام دهند را تعریف می‌کند. بیشتر اطلاعاتی که از طریق اینترنت ارسال می شوند، از جمله محتوای وب سایت و تماس های API، از پروتکل HTTP استفاده می‌کنند. دو نوع اصلی از پیام های HTTP وجود دارد: درخواست ها و پاسخ ها.

در لایه بندی OSI، HTTP در لایه 7 قرار می‌گیرد.

درخواست و پاسخ HTTP چیست؟

درخواست و پاسخ HTTP چیست؟

درخواست‌های HTTP توسط مرورگر، هنگام تعامل کاربر با ویژگی‌های وب ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، اگر کاربر روی یک لینک کلیک کند، مرورگر یک سری درخواست های “HTTP GET” را برای محتوایی که در آن صفحه ظاهر می‌شود ارسال می‌کند. اگر شخصی «HTTP چیست؟» را در گوگل جستجو کند این مقاله در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد. هنگامی که آنها روی پیوند کلیک می‌کنند، مرورگر آنها یک سری درخواست HTTP را ایجاد و ارسال می کند تا اطلاعات لازم برای ارائه صفحه را به دست آورد.

این درخواست های HTTP همگی به یک سرور مبدا یا کش پروکسی می‌روند و آن سرور یک پاسخ HTTP ایجاد می‌کند. پاسخ‌های HTTP جواب هایی به درخواست‌های HTTP هستند.

HTTPS چیست؟

HTTPS چیست؟

S در HTTPS مخفف “Secure” است. HTTPS از TLS (یا SSL) برای رمزگذاری درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP استفاده می‌کند،  این باعث می‌شود که اتکر و حمله کننده امنیتی، در مقابل با درخواست HTTP یک متن طولانی و نامفوهم ببیند که سخت برای هک شدن و تغییر در انکریپت آن است.

https چگونه کار می‌کند

HTTPS، TLS/SSL چگونه درخواست ها و پاسخ های HTTP را رمزگذاری می کند؟

TLS از فناوری به نام رمزنگاری کلید عمومی استفاده می کند: دو کلید وجود دارد، کلید عمومی و خصوصی. کلید عمومی از طریق گواهی SSL سرور با دستگاه های مشتری به اشتراک گذاشته می‌شود. هنگامی که یک کلاینت ارتباطی را با یک سرور باز می‌کند، دو دستگاه از کلید عمومی(Public Key) و خصوصی(Private Key) برای توافق بر سر کلیدهای جدید، به نام کلیدهای جلسه (Session Keys)، برای رمزگذاری ارتباطات بیشتر بین آنها استفاده می‌کنند.

تفاوت بین Free SSL و Paid SSL را اینجا مطالعه کنید.

سپس تمام درخواست‌ها و پاسخ‌های HTTP با این کلیدهای جلسه رمزگذاری می‌شوند. به طوری که هر کسی که ارتباطات را رهگیری کند، فقط می‌تواند یک رشته تصادفی از کاراکترها را به جای متن ساده ببیند.

HTTPS، TLS/SSL چگونه درخواست ها و پاسخ های HTTP را رمزگذاری می کند؟

چگونه HTTPS به تأیید اعتبار سرورهای وب کمک می‌کند؟

احراز هویت به معنای تأیید این است که یک شخص یا ماشین همان چیزی است که ادعا می‌کند. در HTTP، هیچ تایید هویتی وجود ندارد و بر اساس یک اصل اعتماد است. معماران HTTP لزوماً تصمیم نگرفتند که بطور ضمنی به همه سرورهای وب اعتماد کنند. آنها در آن زمان صرفاً اولویت هایی غیر از امنیت داشتند. اما در اینترنت مدرن، احراز هویت ضروری است.

فرق Let’s Encrypt و Paid SSL را قبل از خرید گوالی SSL مطالعه کنید، تا مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت بین HTTP و HTTPS

درست همانطور که کارت شناسایی هویت یک فرد را تایید می‌کند، کلید خصوصی نیز هویت سرور را تایید می‌کند. هنگامی که یک سرویس گیرنده کانالی را با یک سرور مبدا باز می‌کند (به عنوان مثال زمانی که کاربر به یک وب سایت پیمایش می‌کند)، داشتن کلید خصوصی که با کلید عمومی در گواهی SSL یک وب سایت مطابقت دارد، ثابت می‌کند که سرور در واقع میزبان قانونی وب سایت است. این باعث می‌شود که از تعداد زیادی از حملات که در صورت عدم اهراز هویت، امکان پذیر می‌شوند، جلوگیری شود.

حتما برای سئو سایت خود، خرید SSL را فراموش نکنید. برای اطلاعات بیشتر به منبع اطلاعات این مقاله مراجعه کنید: HTTP vs. HTTPS