دسته بندی
تاریخ انتشار
1 مهر 1403
مدت زمان مطالعه
12 دقیقه

تفاوت بین Free SSL و Paid SSL یک موضع مهم است در اینجا به آن خواهیم پرداخت. گواهینامه های SSL (Secure Socket Layer) این روزها به یک عنصر ضروری برای همه وب سایت ها تبدیل شده اند. آنها اطمینان می‌دهند که ترافیک رد و بدل شده بین مرورگر وب شما و وب سایت رمزگذاری شده است. بدون این رمزگذاری داده ها، اطلاعات به صورت متن ساده که قابل مشاهده برای همه افراد است، دیده می‌شود. پس مهم است که یک گواهی SSL به سایت خود اضافه کنید.

هر دو گواهینامه SSL رایگان و پولی به صورت آنلاین در دسترس هستند. برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام گواهینامه SSL برای وب سایت شما مناسب است، با آژانس دیجیتال مارکتینگ ایران سایت همراه باشید.

گواهی SSL چیست؟

گواهی SSL چیست؟

SSL یک گواهی دیجیتال است که به احراز هویت یک وب سایت و رمزگذاری اطلاعات مبادله شده بین وب سایت و کاربران آن کمک می کند. با رفتن به نوار آدرس می توانید بررسی کنید که آیا یک وب سایت دارای گواهینامه SSL است یا خیر. تفاوت http و https در اینجا مشخص می‌شود.

آدرس وب سایتی که از گواهینامه های SSL استفاده می‌کند با «https://» شروع می شود، درحالی که «s» مخفف امن است و نماد قفل دارد. SSL Certification از مهم ترین بخش های هر سایت است که باعث ایجاد اعتماد، امنیت سایت و بهبود تکنیکال سئو می‌شود.

مزایا و معایب گواهینامه های SSL رایگان در مقابل پولی

مزایا و معایب گواهینامه های SSL رایگان در مقابل پولی

در اینجا یک خلاصه از موارد تفاوت بین SSL پولی و رایگان را مرور می‌کنیم:

مزایای یک گواهی SSL رایگان

  • ایده آل برای مشاغل با بودجه محدود
  • همان سطح رمزگذاری گواهی های پولی را ارائه می‌دهد.
  • نصب ساده است و برخی حتی اتوماسیون هم دارند.
  • می تواند برای وبلاگ های شخصی، مشاغل کوچک و وب سایت هایی که داده های حساس را جمع آوری نمی‌کنند مناسب باشد.
مزایای یک گواهی SSL رایگان

معایب یک گواهی SSL رایگان

  • اغلب فقط اعتبار دامنه را به جای هویت مالک وب سایت یا سازمان برای کمک به تأیید مالکیت ارائه می‌دهند.
  • طول عمر کمتری و هر 90 روز یکبار نیاز به تجدید دارد.
  • گارانتی ندارند.
  • ممکن است شامل نشانگرهای اعتماد یا نام کسب و کار در گواهی نباشد.
  • پشتیبانی فنی می‌تواند حداقل باشد و عیب یابی را چالش برانگیزتر کند.
مزایای گواهی SSL پولی

مزایای گواهی SSL پولی

  • سطوح مختلفی از اعتبار سنجی از جمله اعتبار سنجی دامنه (DV)، اعتبار سنجی سازمان (OV) و اعتبار سنجی توسعه یافته (EV) را داراست.
  • شامل ضمانت نامه ای است که زیان مالی را در صورت نقض امنیت پوشش می‌دهد.
  • دارای دوره های اعتبار طولانی تری است که نیاز به تمدید مکرر گواهی ندارد.
  • به مشتری پشتیبانی اختصاصی ارائه می‌دهد و در صورت بروز هر مشکلی از کمک فوری اطمینان حاصل می‌کند.
معایب گواهی SSL پولی

معایب گواهی SSL پولی

  • بسته به سطح اعتبار سنجی و ویژگی های موجود گران است.
  • تنظیم گواهی ممکن است به زمان و تخصص فنی نیاز داشته باشد.
5 نکته برای انتخاب SSL رایگان یا پولی

5 نکته برای انتخاب SSL رایگان یا پولی

هنگام انتخاب بین گواهینامه SSL رایگان یا پولی برای وب سایت خود، پنج نکته کلیدی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. چه یک وبلاگ نویس هستید، یک سایت شخصی دارید یا صاحب یک تجارت الکترونیک هستید، انتخاب گواهینامه SSL مناسب برای محافظت از وب سایت شما در برابر حملات سایبری و محفوض ماندن اطلاعات مشتری حیاتی است. در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام انتخاب SSL برای وب سایت خود رعایت کنید:

1. مرجع صادر کننده

1. مرجع صادر کننده

در IRANSITE، گواهی‌های SSL رایگان توسط «Let’s Encrypt» و گواهی‌های SSL پولی توسط «Certum» صادر می‌شوند. Let’s Encrypt یک مرجع گواهی رایگان و باز است که توسط گروه تحقیقاتی امنیت اینترنت غیرانتفاعی (ISRG) ارائه شده است. در حالی که Certum Domain Validation CA یکی از مقامات معتبر صدور گواهینامه در جهان است و مورد اعتماد برخی از بزرگترین برندهای جهان است.

مراحل چک کردن مرجع صادر کننده SSL

مراحل چک کردن مرجع صادر کننده SSL

Chrome یک نماد قفل خاکستری تیره را در سمت چپ URL برای همه گواهی‌های SSL نشان می‌دهد. برای مشاهده اطلاعات SSL:

1. به سایتی که SSL در آن وجود دارد بروید

2. روی ایکون View Site Information کلیک کنید

مرحله اول چک کردن مرجع صادر کننده SSL

3. مانند تصویر بالا بعد از این که pop-up باز شد روی بخش Connection is secure بزنید.

مرحله دوم چک کردن مرجع صادر کننده SSL

4. سپس روی بخش Certification is valid کلیک کنید.

مرحله اخر چک کردن مرجع صادر کننده SSL

5. Certificate Viewer در پنجره پاپ آپ ظاهر می‌شود و اطلاعات زیر را نمایش می دهد:

  • Issued To/Common Name – این دامنه ای است که SSL در آن صادر شده است.
  • Issued By – این صادر کننده SSL شما است.
  • Validity Period – این نشان دهنده تاریخ صدور و انقضا گواهی SSL شما است.
  • Fingerprints/Serial Number – این شناسه منحصر به فرد گواهی SSL شماست.
نوع اعتبارسنجی

2. نوع اعتبارسنجی

امروزه سه نوع گواهینامه SSL موجود است: اعتبار سنجی دامنه، اعتبار سنجی سازمان و اعتبار سنجی توسعه یافته (domain validation, organization validation, and extended validation). در حالی که سطوح رمزگذاری برای هر گواهی یکسان است، فرآیندهای بررسی و تأیید مورد نیاز برای دریافت گواهی برای هر گواهی متفاوت است. فقط یک گواهی اعتبار دامنه (DV) را می توان از Let’s Encrypt دریافت کرد، بقیه در Certum در دسترس هستند.

نوع اعتبارسنجی ssl

Domain Validation SSL certificates (DV)

اعتبار سنجی دامنه ارائه سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای دریافت رمزگذاری استاندارد صنعتی هستند. شما باید مدرک مالکیت دامنه خود را ارائه دهید، سپس در عرض چند دقیقه گواهی را دریافت خواهید کرد. در حالی که دریافت گواهینامه های DV SSL آسان است، اما برای وب سایت هایی که اطلاعات شخصی یا پرداخت های کارت اعتباری را جمع آوری می‌کنند، بهترین انتخاب نیستند.

Organization Validation SSL certificates

Organization Validation SSL certificates

اعتبار سنجی سازمان یک قدم بالاتر از اعتبارسنجی دامنه هستند. باید نشان دهید که مالک دامنه هستید و تأیید کنید که یک تجارت قانونی است. پس از تأیید نام سازمان، شماره تلفن و مکان شما، گواهی طی 1 تا 3 روز صادر خواهد شد. در حالی که گواهی‌های OV SSL برای وب ‌سایت ‌های تجاری مناسب ‌تر هستند، اما هنوز برای سایت هایی که اطلاعات حساسی را جمع‌ آوری می‌کنند ایده‌آل نیستند.

Extended Validation SSL certificates

Extended Validation SSL certificates

اعتبار سنجی توسعه یافته بالاترین سطح امنیت و اعتماد را فراهم می کند و آنها را به استاندارد صنعتی برای وب سایت های تجارت الکترونیک تبدیل می‌کند. شما باید تمام الزامات احراز هویت یک OV SSL را برآورده کنید. اما روند بررسی دقیق تر است زیرا توسط متخصص انسانی انجام می شود که یک تا پنج روز طول می‌کشد. این فرآیند اعتبار سنجی به بازدیدکنندگان سایت اطمینان بیشتری نسبت به مشروعیت سایت شما می‌دهد، زیرا برای یک شرکت فیشینگ گرفتن اعتبار با گواهی EV و جعل هویت یک شرکت قانونی دشوارتر است.

مهر سایت یا Site Seal

3. مهر سایت یا Site Seal

پس از صدور گواهی، همه SSL ها نماد قفل را در مرورگر نشان می دهند. با این حال، گواهینامه های SSL پولی یک لایه اضافی از اعتماد عمومی را با مهر سایت اعتماد ارائه می‌دهند. مهر اعتماد نشان می‌دهد که شما از یک شرکت معتبرتر برای امنیت وب سایت خود استفاده کرده که به ایجاد اعتماد مشتری و افزایش نرخ تبدیل کمک خواهد کرد.

گارانتی SSL پولی

4. گارانتی SSL

گواهینامه های رایگان SSL هیچ ضمانتی در برابر سرقت داده ها یا سایر موارد نقض امنیت سایبری ارائه نمی‌کنند. از سوی دیگر، گواهینامه های SSL پولی ضمانت هایی را برای محافظت از صاحبان وب سایت در برابر ضررهای مالی غیرمنتظره ایجاد خواهند کرد.

پشتیبانی فنی ssl

5. پشتیبانی فنی

گواهینامه های رایگان SSL هیچ پشتیبانی فنی ندارند. بنابراین ممکن است لازم باشد زمان و تلاش زیادی را برای رسیدگی به سؤالات مربوط به گواهینامه خود و حل مشکلات در صورت بروز آنها صرف کنید. در مقابل آن، گواهینامه های SSL پولی با پشتیبانی اختصاصی و عملی ارائه می‌شوند. اگر به مشکلی برخورد کردید، به تیمی از متخصصان دسترسی دارید که می‌توانند نکات و راهنمایی‌هایی را برای رفع مشکلات مربوط به SSL در خدمت شما بگذارند.

تفاوت بین Free SSL و Paid SSL: کدام برای کسب و کار شما مناسب است

 Let’s Encrypt SSL چیست؟

Let’s Encrypt یک مجوز گواهی رایگان است که توسط گروه تحقیقاتی امنیت اینترنت (ISRG) توسعه یافته است.

Let’s Encrypt دو ​​نوع گواهی ارائه می‌کند. The standard single domain SSL و Wildcard SSL، که نه تنها یک دامنه، بلکه همه زیر دامنه های آن را نیز پوشش می‌دهد. هر دو نوع گواهینامه SSL برای یک دوره 90 روزه صادر می‌شوند. این گواهینامه ها دارای اعتبار دامنه هستند و نیازی به IP اختصاصی ندارند.

چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟

چگونه اعتبار گواهی SSL خود را بررسی کنیم؟

برای دریافت اطلاعات کامل از گواهی SSL، chain ها و میزان امنیت سایت خود، سایت های زیادی تحت عنوان SSL CHECKER وجود دارند که به راحتی این داده هارا در اختیار شما قرار خواهند داد. کافیست وارد یکی ازین سایت ها شده و دامنه ی خود را در آن سرچ کنید.

SSL Certificate Chain

زنجیره گواهی SSL  یا SSL Certificate Chain چیست؟

دو نوع مرجع صدور گواهی (CA) وجود دارد: root CAs and intermediate CAs. برای اینکه گواهی SSL قابل اعتماد باشد، آن گواهی باید توسط یک CA صادر شده که در فروشگاه مطمئن دستگاهی متصل باشد.

اگر گواهی توسط یک CA قابل اعتماد صادر نشده باشد، دستگاه اتصال (به عنوان مثال یک مرورگر وب) بررسی می‌کند که آیا گواهی صدور گواهی صادرکننده توسط یک CA مورد اعتماد صادر شده است یا خیر. به بررسی ادامه می‌دهد تا زمانی که یک CA قابل اعتماد پیدا شود (در این مرحله یک اتصال مطمئن و ایمن برقرار می‌شود)، یا هیچ CA قابل اعتمادی پیدا نشود (در این مرحله دستگاه معمولاً خطا را نشان می‌دهد).

لیست گواهینامه های SSL، از گواهی ریشه تا گواهی کاربر نهایی، نشان دهنده زنجیره گواهی SSL است.

what is SSL

در انتها با توجه به تمام موارد بالا تصمیم بگیرید که کسب و کار شما به کدام SSL نیاز دارد و آن را از تیم امنیت و سرور ایران سایت بخواهید. جز این تفاوت بین Free SSL و Paid SSL را با هم مرور کردیم. دقت داشته باشید که خرید و اعمال بهترین SSL در افزایش رتبه سئو سایت شما تاثیر بسزایی خواهد داشت.