دسته بندی
SEO
تاریخ انتشار
21 شهریور 1403
مدت زمان مطالعه
16 دقیقه

سئو SEO از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ، که شما را به نتایج دلخواه در دنیای آنلاین می‌رساند. هر آنچه که در موتورهای جستجو به دنبال آن می‌گردید، بسته به اینکه چه میزان نیاز یک کاربر کنجکاو را رفع می‌کند و چگونه سئو شده است، رتبه بندی می‌شود.

سئو چیست؟

تصور کنید، قبلا برای خرید به عنوان یک مشتری یا فروش به عنوان مغازه دار حتما باید حضوری به آن مغازه می‌رفتیم و یا با تبلیغات کلان در سرتاسر شهر، خریدار را به فروشگاه خود دعوت می‌کردیم. در دنیایی آنلاین امروزی، به وسیله سئو اصولی وب‌سایت، بازدید فروشگاه خود را بالا می‌برید و به عنوان یک خریدار به راحتی وسیله مورد نظر خود را در دنیای سئو خریداری می‌کنید. پس در این جهان بزرگ متصل به هم، دیده شدن به یک رقابت بزرگ تبدیل شده است و مشخصا هرچی در موتورهای جستجو بالاتر باشید، بهتر و بیشتر دیده می‌شوید.

سئو نه تنها برای خرید و فروش بلکه برای خواندن یک مقاله مفید، به روز شدن و هرچیزی که ذهن شما را درگیر کرده و آن را سرچ می‌کنید به کار می‌آید. 
اگر می‌خواهید سایت شما جایگاه بالایی در گوگل و جستجوگرهای دیگر داشته باشد یا به اصتلاح صفحه اول گوگل قرار بگیرد، حتما سئو سایت خود را جدی بگیرید.

تعریف ساده سفر تا صد سئو

ساده ترین تعریف صفر تا صد سئو بهمراه چند نکته

به مجموعه ای از عملیات که رتبه شما را در موتورهای جستجو و گوگل بهبود می‌بخشد سئو گفته می‌شود. این دستورعمل ها هر چند ماه توسط گوگل و موتورهای جستجو ارتقا می‌یابد. کارشناسان سئو موظف هستند همواره چه از نظر آن‌پیج، محتوا و چه از نظر اف‌پیج و لینک سازی های خارجی مرتبط، خود را با تغییرات موتورهای جستجو وقف دهند.

هرکلمه و جمله ای که در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر سرچ می‌کنید، شما را با 10 سایت در صفحات مختلف مواجه می‌کند. اینکه شما کدام سایت را در چه رتبه‌ای ببینید یا اصتلاحا سایت چندم باشد، بحث سئو وبسایت را مطرح می‌کند. یعنی اگر شما فرضا کلمه طراحی سایت را سرچ کردید و سایت اول با ایران سایت مواجه شدید، یعنی در این وبسایت استراتژی سئو به خوبی رعایت شده، یا به عبارت دیگر سئو شده است.

سئو مخفف شده چه کلماتی است

سئو مخفف شده چه کلماتی است؟

SEO از سه کلمه‌ی Search Engine Optimization  یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تشکیل می‌شود.

ممکن است در فارسی با کلمات دیگری نیز آن را بشنویم، مثلا: سئو کردن، بهبود سئو سایت و …

بازارکار سئو

بازار کار سئو چگونه است؟

بیشتر کسب و کار های آنلاین و حتی حضوری به راحتی از طریق سئو به نتیجه رسیده اند. با این که بعد از سال ها هنوزم تعداد زیادی از بازاریاب ها در ایران با سئو سایت آشنایی ندارند و یا گارد خاصی نسبت به ورود به دنیای اینترنت دارند، همچنان بازارکار سئو به سرعت در حال جا افتادن و پیشرفت است.

بازاریاب و مارکتری که یک سئوکار خوب برای سایت خود داشته باشد، در کسب و کار خود برد کرده است! بازار کار سئو مثل یک کلید برای درب موفقیت دنیای دیجیتال مارکتینگ است.

درآمد حدودی سئو کار چقدر است؟

درآمد حدودی سئو کار چقدر است؟

بهینه سازی سایت، دنیای وسیع و جذابی دارد که سئو کاران به خوبی با آن آشنا هستند. اما در ایران، اکثر آژانس های دیجیتال مارکتینگ و شرکت های طراحی سایت، برای شغل سئو، ارزش پایینی قائل هستند و درامد سئو کار را مطابق با خروجی کاری او در نظر نمی‌گیرند. دلیل دیگر آن جدی نگرفتن فروشنده ها و بازاریاب هایی است که هنوز درک دقیقی از تاثیر سئو بر بیزینس خود ندارند. سئوکاری که با دل و جان از تخصص خود در سایت ها مایه می‌گذارد، شمارا به اهداف وسیعی در دنیای کسب و کار می‌رساند.

اما گروهی از شرکت های تخصصی طراحی سایت و مارکترها هستند که به خوبی درک صحیحی از سئو سایت و تاثیر آن بر درآمد خود پیدا کرده اند و مبلغ بسیار مناسبی را برای سئوکارها در نظر می‌گیرند.

سئو به چه بخش هایی تقسیم می‌شود؟

سئو به چه بخش هایی اصلی تقسیم می‌شود؟

فرایند بهینه سازی سایت به سه بخش اصلی سئو داخلی (آن پیج)، سئو خارجی (آف پیج) و سئو تکنیکال (Technical SEO) تقسیم می‌شود. هر سئو کار و کارشناس سئویی که این سه بخش اصلی را در نظر بگیرد و به اصول آنها دقت داشته باشد، جایگاه بالایی را در موتورهای جستجو از ان خود می‌کند. دقت داشته باشید که حتما باید مراحل بهینه سازی در سایت نو پا، به درستی و با ترتیب انجام پذیرد. در ادامه برای توضیح کامل این بخش ها با ما همراه باشید:

سئو داخلی یا آن پیج (On-page)

سئو داخلی یا آن پیج (On-page)

هر تغییر و فعالیتی که ما در سایت انجام می‌دهیم که بیننده می‌تواند تغییر را ببیند را سئو داخلی یا ON-Page می‌گویند. با یک محتوای بهینه سازی شده و بیننده پسند، کاربر را سایت خود نگه ‌می‌دارید. این امر از مهترین معیار های گوگل برای رتبه دادن به سایت شماست.  با لینک سازی داخلی صحیح، بازدید کننده به راحتی به قسمت های مناسب با اینتنت صحیح هدایت می‌شود. چند نکته در مورد سایتی که در آن سئو داخلی رعایت شده است:

  • باید به کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمات کلیدی دقت شود
  • از تگ ها یا زیر عنوان های مناسب برای ساختار متن صحیح استفاده می‌شود
  • استفاده از آدرس (URL) کوتاه شده و مرتبط با متن
  • بهینه سازی عنوان و توضیحات صفحات (با ابزارهای سئو به راحتی انجام می‌گیرد)
  • دقت به چگالی (density) کلمات و استفاده آن ها با تعداد مناسب
  • با کلمات مناسب یا انکرتکست ها، بخش های مختلف سایت را به هم لینک بدهید (لینک‌سازی داخلی)
  • بهینه کردن انکرتکست ها Anchor texts Optimization (عدم استفاده از عبارت‌هایی مثل بیشتر بخوانید و…)
  • استفاده از تصاویر، رسانه ها در بین متن ها و رعایت دارا بودن Alt Text

برای درک بهتری از این بخش، مقاله آموزش سئو ایران سایت را مطالعه کنید.

سئو خارجی یا آف پیج (Off-page)

سئو خارجی یا آف پیج (Off-page)

بخش دوم سئو خارجی یا اف پیج است که به تمام مجموعه فعالیت هایی که ما در سایت های دیگر و خارج از دامنه خود انجام می‌دهیم، گفته می‌شود. از لینک سازی خارجی گرفته تا پست مهمان، تبلیغات و ریپورتاژ شامل سئو خارجی هستند.

سئو تکنیکال (Technical Seo)

سئو تکنیکال (Technical SEO)

بخش اخر و تکمیل کننده که تمام بهینه سازی ها و مسائل فنی سایت را شامل می‌شود. سئو تکنیکال شامل موارد متعددی از جمله نقشه سایت، سرعت بالا آمدن صفحات و بهینه سازی سرعت سایت؛ موبایل فرندلی (سازگاری با موبایل) بودن، UI/UX مناسب (مثلا متفاوت بودن  Opposite Color رنگ کال تو اکشن Call to action ها برای دسترسی آسان بازدیدکننده) است.

دقت داشته باشید که عده ای سئو تکنیکال را زیر شاخه همان آن پیج می‌دانند. ولی در واقع تکنیکال سئو بخش های گسترده و مهمی دارد که چک لیست سئو تکنیکال را در مقالات دیگر مرور خواهیم کرد.

نحوه کار کردن موتورهای جست‌وجو

نحوه کار کردن موتورهای جست‌وجو

موتورهای جستوجو میلیارد ها صفحه را به وسیله خزنده Crawler خود کرال می‌کنند. این خزنده‌های وب معمولا به عنوان ربات‌های موتور جستجو یا عنکبوت ها شناخته می‌شوند. یک موتور جستجو با دانلود صفحات وب و دنبال کردن پیوندهای موجود در این صفحات حرکت می‌کند تا صفحات جدیدی که در دسترس قرار گرفته اند را کشف کند.

چون گوگل در بالاترین درصد سرچ و استفاده جهانی کاربرها قرار دارد، الویت بالاتری نسبت به بقیه سرچ انجین ها دارد. اما در ادامه چند مورد ازین موتورهای جستجو را برای شما نام برده و درصد استفاده جهان از آن هارا خواهیم گفت. قبل از آن با مراحل یک موتور جستوجو آشنا شوید:

Crawling کراول‌کردن

سئو چیست؛ مراحل سئو سایت و بهینه س‍ازی برای موتورهای جستجو
  • تعریف: Crawling زمانی است که خزنده های وب (عنکبوت ها) برای کشف محتوای واجد شرایط در اینترنت می خزند. این محتوا می‌تواند شامل متن، تصاویر، ویدیو و محتوایی باشد که قبلاً کراول شده‌. کراول‌کردن مانند کتابداری است که به دنبال منابع کتابخانه خود می‌گردد.
  • اهمیت کراول: Crawling پایه و اساس فهرست موتورهای جستجو است و محتوای لازم برای تولید نتایج جستجو را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهد. موتورهای جستجو نمی‌توانند نتایج جستجو را بدون  Crawlارائه دهند یا به عبارت دیگر کار نمی‌کنند.
  • نحوه کار: Crawl محتوای جدید موجود در موتور جستجو را دریافت و کشف می‌کند. از آنجایی که کراول‌کردن پرهزینه است، موتورهای جستجو کراول را با الگوریتمی بهینه می‌کنند که تعیین کننده این است که، کدام سایت‌ها باید Crawl شوند، هر چند وقت یک‌بار در آن‌ها کراول شوند و چند صفحه در هر سایت خزیده شود. برای بهینه کردن Crawl Budget سایت خود با مقالات ما همراه شوید.

Indexing ایندکس‌کردن

سئو چیست؛ مراحل سئو سایت و بهینه س‍ازی برای موتورهای جستجو
  • تعریف: ایندکس کردن زمانی است که موتورهای جستجو محتوای خزیده شده را پردازش، تجزیه و تحلیل و در فهرست خود ذخیره می کنند. آنها همه چیز را نمایه سازی نمی‌کنند. محتوای تکراری، بی کیفیت یا بدون فهرست برای حفظ کیفیت خود وارد پایگاه داده موتور جستجو نمی‌شود. ایندکس کردن مانند کتابداری است که کتابخانه خود را سازماندهی می‌کند.
  • اهمیت ایندکسینگ: Indexing مهم است زیرا کتابخانه موتور جستجو را با محتوای مفید دسته‌ بندی می‌کند. کیفیت برای نتایج موتورهای جستجو بسیار مهم است، و ایندکس کردن زمانی رخ می‌دهد که موتورهای جستجو انتخاب می‌کنند که کدام محتوا (بر اساس واجد شرایط بودن و استانداردهای کیفیت آنها) در پایگاه داده قرار بگیرد.
  • نحوه کار: Indexing با تجزیه و تحلیل محتوای جمع آوری شده توسط خزنده ها کار می‌کند. این تجزیه و تحلیل محتوا URL متعارف محتوا، برچسب عنوان، تصاویر، ویدیوها، زبان، قابلیت استفاده و سایر عناصر را ارزیابی، تا واجد شرایط بودن محتوا برای ایندکس کردن را تعیین کند. برای رفع ایراد ایندکس نشدن صفحات، مقالات دیگر را بخوانید.

Ranking رنک دهی و رتبه بندی

سئو چیست؛ مراحل سئو سایت و بهینه س‍ازی برای موتورهای جستجو
  • تعریف: رتبه بندی Ranking  زمانی است که موتورهای جستجو در پاسخ به درخواست کاربر نتایج را لیست می‌کنند. آنها از الگوریتم های پیشرفته ای استفاده می‌کنند که صدها عامل را برای ایجاد نتایج با اینتنت صحیح محتوا، مرتبط با نیاز سرچ‌کننده، کاربرپسند و مطابق با پرسونا هر فرد در نظر می‌گیرند.
  • اهمیت: Ranking (یا ارائه نتایج جستجو) مهم است، زیرا موتور جستجو را از رقبای خود متمایز می‌کند. هنگامی که یک موتور جستجو می‌تواند نتایج مرتبط‌تر و مفیدتری نسبت به یک رقیب ارائه دهد، کاربران احتمالاً از آن موتور جستجو استفاده کرده و آن را توصیه می‌کنند.
  • نحوه کار: رتبه بندی در میلی ثانیه اتفاق می‌افتد و زمانی شروع می‌شود که کاربر یک عبارت جستجو را وارد می‌کند. موتورهای جستجو بر اساس پرسونای صحیح و محتوا، مانند دستگاه کاربر و برچسب عنوان محتوا، به دنبال مرتبط ترین و با کیفیت ترین محتوا می‌گردند و نتیجه را خروجی می‌دهند.

درصد استفاده دنیا از موتورهای جستجوی مختلف

موتورهای جستجو و سرچ انجین های (Search Engine) متفاوت، سرچ کردن را برای کاربران خود آسان کرده اند. در بین آن ها گوگل با اختلاف و درصد تقریبی 91، بالای جدول قرار می‌گیرد. از دیگر سرچ انجین ها می‌توان به Bing، Yandex، Yahoo، Baidu و DuckDuckGo که از امنیت بالاتر و مخفی تری برخودار است. آمار دقیق میزان جستجو کاربران  در فبریه 2024 را باهم برسی می‌کنیم:

درصد استفاده دنیا از موتورهای جستجوی مختلف

تفاوت اصلی و تکنیک های سئو کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید

دو روش و متد اصلی در سئو که می‌توان از آن ها برای رشد و نتیجه‌گیری در سایت ها استفاده کرد؛ سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و در گاها کلاه خاکستری است. برای طول عمر بالا و نتایج بلند مدت در گوگل و دیگر موتور‌های جستجو بهتر است همواره از راه سئو کلاه سفید استفاده کرد تا مبادا با Google Penalty مواجه شویم.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید

متدی از بهینه سازی وب سایت که در آن از روش‌های کاملا قانونی و زمان بندی شده (گاها زمانبر) برای بهبود نتایج و رتبه گیری در سئو استفاده می‌شود. این روش کاملا در محدوده قوانین گوگل انجام شده و در عین حال یکپارچگی وب سایت شما را حفظ می کند. سایتی با استراتژی سئو کلاه سفید دارای مزیت های زیر است:

  • ارائه محتوا و خدمات با کیفیت
  • زمان بارگذاری سریع سایت و سازگاری با موبایل
  • استفاده از متا تگ های توصیفی و غنی از کلمات کلیدی
  • پیمایش آسان برای بیننده
سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه بر خلاف کلاه سفید متدی است، برخلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجو، تا در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) رتبه بالاتری را بگیرند. مثلا خرید بکلینک های تعداد بالا و سایدباری در زمان کم. گوگل بازاریابانی که از این روش استفاده می‌کنند را با پنالتی گوگل تحدید می‌کند و در صورت پیدا شدن، سایت آن ها کلا از نتایج خارج می‌گردد. با این حال اگر به دنبال روشی قانونی برای نتیجه ی سریع، اما موقع هستید؛ به شما  Google Adsیا تبلیغات در گوگل را پیشنهاد می‌کنیم.

در جمع بندی این قسمت باید گفت؛ بهتر است از سئو کلاه سفید در برابر کلاه سیاه استفاده کرد، همچنین گروهی از سئو کلاه خاکستری که یک چیزی بین دو مورد دیگر است استفاده می‌کنند تا موتورهای جستجو را دور بزنند و یا متدی را پیش می‌گیردند که غیری قانونی بودن آن توسط گوگل به اثبات نرسیده است. در هر صورت همواره باید مراقب گیر افتادن توسط روبات های گوگل بود.

سئو وب سایت و مراحل اصلی آن

سئو وب سایت و مراحل اصلی آن

هر فرآیند از زندگی، با برنامه ریزی ما را به نتیجه های والا می‌رساند. یک ساختار منظم، دارای مراحل پشت هم چیده شده و صحیحی می‌باشد که اگر هرکدام را جلو بی‌اندازیم، حتی اگر به نتیجه برسیم، پایان هیچ وقت دلخواه ما نیست. سئو را یک ساختمان یا کتابخانه در نظر بگیرید. اگر یک ساختمان زیربنای مناسبی نداشته باشد چه می‌شود؟ اگر کتابخانه ای که به آن مراجعه می‌کنید هیچ دسته بندی‌ای برای کتاب های خود نداشته باشد باز هم به آن سر می‌زنید؟

سئو چیست؛ مراحل سئو سایت و بهینه س‍ازی برای موتورهای جستجو

1. جستجوی کلمات کلیدیKeyword Research ، اولین و مهمترین مرحله سئو

با چی شروع کنیم؟ کیورد ریسرچ Keyword Research و انتخاب کلمات کلیدی مناسب، پایه و اساس یک سئوی اصولی می‌باشد. قسمت اصلی که تا انتهای عمر سایت با ماست و کوچک ترین اشتباهی در شروع آن، باعث اتلاف هزینه و وقت شما می‌شود. کلمه کلیدی دقیقا مثل زیر بنای یک ساختمان می‌ماند که همه چیز را مشخص می‌کند. و باید ابتدا برای پیدا کردن آن از خود سوال هایی بکنیم را انجام فروشگاه خود وسیله ای را به فروش بگذارید؟ در ادامه مراحل و راهکار های جستجوی کلمات کلیدی در سئو را مرور خواهیم کرد:

ابتدا نیاز وب سایت خود را با سوال پرسیدن از خودتان مشخص کنید

  • برای چی به این سایت نیاز دارم؟
  • آیا برای من درآمدزایی می‌کند؟
  • چه خدماتی را در آن ارائه دهم؟
  • چه محصولات را به فروش بگذارم؟
  • چگونه نیاز یک کاربر را برطرف کنم؟
  • چه رسانه، عکس و ویدئوهایی در آن به نمایش بگذارم؟

با پاسخ به این سوال ها به خودتان، مرحله اول پیدا کردن کلمه کلیدی و کیورد ریسرچ رو گذرانده اید.

با بنچ مارک کردن سایت های مشابه هدف خود

 در موارد دیگر ممکن است شما یک وب سایت رقیب، با تمام کلماتی که در آن وجود دارد را برای خود بنچ مارک (هدف رسیدن و جلو زدن از آن) قرار دهید. در این صورت روش های متعدد دیگری برای پیدا کردن کلمات بیشتر برای سایت خودتان هم وجود دارد.

از ابزار های کیورد ریسرچ استفاده کنید

 در اینجا لیستی از ابزار هایی پیدا کردن کلمات کلیدی برای وبسایت شما آورده شده است. به وسیله این ابزار ها هم می‌توانید یک سایت را برای پیدا کردن کلمات کلیدی بیشتر مورد هدف قرار دهید و هم با استفاده از داده ها و کیورد ریسرچی که در ذهن خودتان است، کلمات کلیدی بیشتری پیدا کنید. برای تکمیل داده های خود در مورد ابزار های پیدا کردن کلمه کلیدی به مقاله ابزارهای سئو مراجعه کنید.

  • Semrush
  • Moz
  • Ahrefs
  • Keyword Tool
  • Mangools Keyword Finder
  • Keyword Planner by Google AdWords

در انتها باید بگویم برای درک کامل مراحل کیورد ریسرچ با مقالات دیگر ما همراه باشید.

انالیز کردن صفحات اول گوگل روی کلمات مورد نیاز

2. انالیز کردن صفحات اول گوگل روی کلمات مورد نیاز

بعد از پیدا کردن کلمه کلیدی مورد نیاز در بخش قبل و بیزینسی که می‌خواهیم روی یک سری کلمات خاص در آن فعالیت سئو و بهینه سازی سایت انجام دهیم؛ به سراغ سایت های اول گوگل رفته، سختی کلمات را نسبت به فعالیت های قبلی رقبای خود آنالیز می‌کنیم. که آیا نسبت به بودجه و توان شما ارزش وقت گذاشتن و فعالیت سئو را دارند یا خیر.

کلمه کلیدی اصلی با الویت بالا را سرچ می‌کنیم و سایت های صفحه اول ( به جز اسپانسر ها) را چک می‌کنیم. به وسیله ابزار هایی مثل Moz و Ahrefs می‌توانیم میزان فعالیت سایت های رقبا در بخش Off-page را برسی کرده و در صورت اینکه DA یا قدرت دامنه (Domain Authority) بالایی داشته باشند که به موارد متعددی مثل قدمت، هزینه برای ریپورتاژ و خرید بکلینک نیز بستگی دارد؛ متوجه می‌شویم که آیا می‌خواهیم با آن ها رقابت کنیم یا نه.

مشخش کردن و پیدا کردن رقیب های خود

3. مشخش کردن و پیدا کردن رقیب های خود

پنج رقیب اول و مهمی که تعداد بالایی از کلمات شما را در سایت خود دارند را با ابزار های سئو که در بخش قبل اندکی از آنها کمک گرفتیم، آنالیز می‌کنید. کلمات مشابه خود را با آن ها پیدا کرده و سختی کلمات را برسی می‌کنید. به این صورت متوجه می‌شویم با کدام کلمات و پیلار هایی باید شروع کنیم. در مقالات دیگر در مورد پیلارکلاستر به شما توضیح خواهیم داد. اما همینقدر بدانید که اگر با کلماتی، با سختی کم تر و طولانی تر(لانگ ترم) شروع کنید به راحتی به نتیجه والا خواهید رسید و با سایتهای که توی تصورتون فقط با آن ها رقیب بودید هم رتبه و حتی بالاتر می‌روید.

ساخت یک سایت متفاوت و بهتر

4. ساخت یک سایت متفاوت و بهتر

بعد از تحلیل رقبا می‌رسیم به بخش کپی رایتینگ Copy Writing، در این مرحله باید به وسیله طراحی سایت و محتوا سئو شده، یک ساختار متفاوت تولید و شخصی سازی شده تولید کنیم. از محتوا و ساختار سایت های دگ استفاده کنید ولی دقت کنید که به هیچ وجه نباید کاملا کپی و زیاد شبیه باشند. کپی رایتینگ به طور کلی مرحله ای است که شما به وسیله کانتنگ گپ Content gap یا همان محتوای رقبای خود، متن متفاوت با ایده های جدید خود را تولید می‌کنید. کپی رایتینگ به این معنی نیست که حتی ازون محتوا کاملا استفاده کنید. گاها با استفاده از محتوای چندین رقیب سایت خود را می‌سازید و با رعایت تگ‌ها و سئو اصولی، صفحات را مدیریت می‌کنید.

  • نکته: کپی رایتینگ حتی شامل شکل استفاده تایتل، هدینگ و توضیحات صفحات سایت‌های رقیب شما می‌شود. مثلا استفاده از عدد یا Table of Content بسیار در سئو تاثیرگذار است و ممکن است در دامنه های دیگر زیاد به چشمتان خورده باشد.
  • نکته: ساختن یک سایت متفاوت فقط محتوا نیست. باید به بک لینک ها، اف پیج، آن پیج و تمام موارد سئو تکنیکالی که در بالاتر گفته شد دقت کنید.
  • نکته: یکی از مواردی که به آن دقت نمی‌شود تعداد بک لینک‌ رقبا و درصد لینک Dofollow به Nofollow بودن آن هاست. فرضا اگر شما در کلمه سئو سایت رقبای خود را چک می‌کنید و یک سایت دارای 70 درصد بک لینک دوفالو و 30 درصد بک لینک نوفالو است. باید شما هم جوری اف پیج خود را مدیریت کنید که با زمان بندی به این درصد برسید.
بهینه سازی وب سایت از طریق آن‌پیج و انتنت بیننده

5. مدیریت و بهینه سازی وب سایت از طریق آن‌پیج و انتنت بیننده

در قسمت های قبل سئو وبسایت، در مورد آن‌پیج صحبت کردیم و این که چگونه با بهینه سازی صفحات کاربر را در سایت خود نگه داریم. مرحله بعدی که در اینجا بکارمان می‌آید بخش ساختن یک اینتنت محتوا درست برای صفحات و پرسونای صحیح است. اینتنت به زبان ساده یعنی قصد و دلیل ورود کاربر به سایت شما.

  • تاحالا شده وارد سایتی شده باشید و ازاینکه چرا باید برای یک لینک دانلود تا انتهای صفحه بین کلی تبلیغ اسکرول کنید، عصبانی شوید.
  • یا وقتی روی لینک کلیک می‌کنید جای دانلود شدن فایل مورد نظر، یک صفحه نامرتبط باز شود که باعث شود کلا از سایت بیرون بروید و در SERP بدنبال وبسایت های دیگر بگردید؟

هرگونه محتوای نادرست با لینک سازی های داخلی، عنوان صفحات، تایتل و توضیحات مقالات باعث می‌شود گوگل هیچ امتیاز سئو و اعتباری به صفحات شما ندهد و دلیل، اینتنت نادرست آنها است.

اف‌پیج با متود سئو کلاه سفید

6. اف‌پیج با متد سئو کلاه سفید و زمان بندی شده

بعد از آنپیج به سراغ لینک سازی‌های خارجی و آف‌پیج می‌رویم. آف‌پیچ زمان بندی شده در سئو یعنی نسبت به نوپابودن و توان دامنه خود، از قدرت دامنه‌های دیگر استفاده کنیم و هفته ای یک یا نهایتا دوبار یک لینک سازی خارجی به سایت خود اضافه کنیم. ابتدا با صفحه اصلی و هدف والای کلمه کلیدی آن شروع، تا صفحات با الویت پایین تر و خدمات سایت شما.

نکته سئویی: پیشنهاد می‌شود از وبلاگ های WEB2 که رایگان هستند استفاده کنید. دو ماه اول شروع سایت را در این صفحات لینکسازی خارجی کنید. لینک سازی خارجی انواع کامنتی دوفالو، نوفالو، UGC دارند. استفاده از بک لینک نو فالو اعتباری برای سایت شما نمی‌سازد ولی برای طبیعی سازی و هدایت گوگل به سایت شما موثر است. قبل از ساختن بک لینک ها حتما به Spam Score سایتی که در آن لینک سازی می‌کنید دقت داشته باشید. یک آف‌پیج مناسب در سئو وبسایت، تاثیر بلند مدت و پایداری می‌گذارد که هرچقدرهم که گوگل آپدیت های مختلف بدهد، همچنان وب سایت شما سئو شده و بالاترین رتبه را دارد.

دائما محتوا و مقالات خود را بازنویسی

7. در انتها دائما محتوا و مقالات خود را بازنویسی، اپدیت و سئو کنید

حتی اگر رتبه 1 گوگل و زیرو پوزشن Zero Possession را از آن خود کردید دلیل نمی‌شود سایت شما بی ایراد و سئو شده باشد. گوگل همواره به سایت های جدید هم امتیاز هایی می‌دهد تا خود را محک بزنند.

چگونه سایت های قدیمی رتبه خود را در بالاترین قسمت سرپ حفظ می‌کنند؟ به عبارت دیگر غیر قابل رقابت می‌شوند؟ محتوا! باید دائما محتوا سایت خود را اپدیت و پر بار تر کنید. در اپدیت March 2024 گوگل با قدرت اشاره کرد که سایت های با محتوای قدیمی و ضعیف، رتبه های پایین‌تری را دریافت می‌کنند.

چند ترفند تاثیرگذار در سئو

چند ترفند تاثیرگذار در سئو

ازآنجایی که گوگل به طور دائم و ماهانه، تغییراتی در الگوریتم های خود می‌دهد. نمی‌توان به طور قطع و 100 درصد رتبه مورد نظر را تثبیت کرد. اما با در نظر گرفتن یک سری پارامتر سئو که گوگل در آپدیت های خود به آنها بار ها اشاره کرده است، رتبه کلمات خود را تقویت و تثبیت کرد. دراینجا چند مورد از این موارد را مرور خواهیم کرد. مطالبی که به طور کلی در مراحل «سئو چیست؟» و مراحل سئو سایت در بالا به آن اشاره کردیم را در این بخش خلاصه سازی می‌کنیم:

سئو محتوا و اپدیت دائم آن

1. سئو محتوا و اپدیت دائم آن

عده ای در پاسخ به سئو چیست می‌گویند: کاری نداره که! چت جی پی تی (Chat GPT) رو باز می‌کنی، کلمتو در قالب یک پرامپت Prompt اونجا میزاری و هرچی بهت داد کپی می‌کنی تو سایت! و صفحت کامل شده و سئو هستش…

باید بگوییم خیر! این روش درستی برای ساختن یک محتوای یونیک و سئو فرندگی نیست. گوگل در آخرین تغییرات خود، بسیار روی محتوا غنی تاکید کرده است. این که ربات‌هایی وجود دارند که محتوای بات نویس شما را شناسایی کرده و درصد انسان نویس بودن آن را به شما می‌گویند.

  • اینتنت صحیح صفحات و محتوا: به دلیل ساخت یک صفحه و قصد کاربر برای ورود به مطلب شما، حتما دقت کنید.
  • به E-A-T دقت داشته باشید:  E-A-T  در واقع اول کلمات «Expertise»،  «Authoritativeness» و «Trustworthiness»  به‌معنای «تخصص»، «مورداعتماد» و «موثق» است. بسیار مهم است که در مورد متنی که می‌نویسید تخصص کافی داشته باشید. این بحث از نظر امنیتی و حتی سلامت بازدیدکنده ها، برای گوگل بسیار مهم است.
  • خوانا بودن متن: حتما به ساختار کلمات و متنی که آن را می‌نویسید دقت کنید. استفاده از ویرگور، نیم فاصله و کلمات ساده برای خواننده بسیار جذاب است. در انتها هر پاراگراف را دوباره، سریع بازخوانی کنید.
  • یونیک و متفاوت بودن محتوا: هرچی از دایره کلمات گسترده و متفاوت در سئو استفاده کنید، نتیجه سریع تر و ماندگارتری می‌گیرید.
  • کوتاه ولی غنی: اصلا لازم نیست با ربات، حتما 2000 کلمه برای یک مقاله بنویسید. با نوشتن 900 کلمه مفید و دست نویس مقاله خود را در بالاترین جایگاه نگه دارید.
کاربرپسند بودن وبسایت

2. کاربرپسند بودن وبسایت

هرچه صفحه کاربرپسند تری داشته باشید جایگاه بالاتری را دریافت می‌کنید. در قسمت سئو تکنیکال تمام موارد مورد نیاز برای کاربرپسند بودن یک سایت را در نظر گرفته و تصحیح کنید:

  • سرعت صفحه: با کوچیک ترین تغییری در کور وب ویتال Core web vital و سرعت صفحات رتبه شما افزایش خواهد یافت. برای اطلاع از سرعت سایت در سئو می‌توان از GTmetrix و Lighthouse استفاده کرد.
  • امنیت سایت بسیار مهم است: با تغییر سایت خود از HTTP به HTTPS امنیت خود را برای گوگل و کاربر ها تضمین کرده و رتبه بالاتری خواهید گرفت.
  • سازگاری با موبایل و تمام پلتفرم ها: وقتی سایت خود را درگوشی باز می‌کنید؛ از کال تو اکشن ها گرفته تا جایگاه منو، فواصل متن و تایپوگرافی باید همه صحیح و اصولی باشند.
  • نقشه و معماری سایت: اگر منو سایت خود را یک خانه تصور کنید. چجوری آن را به جذاب ترین حالت ممکن می‌چیندید؟ آیا دوش حمام را وسط اتاق خواب قرار می‌دهید؟ قرار دادن صفحات سایت در مکان های مناسب آن، قبل از شروع سایت و با ساختار URL صحیح را نقشه یا معماری سایت می‌نامند.
دقت به اف پیج در دامنه و صفحه مرتبط

3. دقت به اف پیج در دامنه و صفحه مرتبط

حتما صفحاتی که انتخاب می‌کنید در آن ها لینک سازی خارجی کنید را وارسی کنید. مثلا اگر می‌خواهید برای صفحه سئو چیست؟ لینکسازی خارجی کنید حتما در سایت و مقاله ای اینکار را انجام دهید که در مورد مثلا طراحی سایت یا آژانس دیجیتال مارکتینگ باشد. اگر فرضا در یک سایت فروش قطعات خودرو با انکر “سئو چیست” لینک سازی کنید قطعا گوگل لینک شما را کم تاثیر می‌‌کند.

چند بلاگ Web 2 رایگان

یک نکته آموزش سئو جالب: وارد سرچ کنسول خود شوید. با سورت کردن، کلماتی از سایت خود که بازدید یا ایمپرش بالایی دارند، اما در پوزشن یا جایگاه بالای 10 هستند(اول صفحه دوم) را پیدا کرده. با ساختن چند بلاگ Web 2 رایگان، مطلب مرتبطی با استفاده از ربات هایی مثل Gemini و Chat GPT منتشر کنید که آن کلمه را در خود جای داده و مرتبط باشد. سپس انکر تسکت را دقیقا همان کلمه در نظر گرفته و روی صفحه ای از سایت خود که کلمه در آنجا قرار دارد، لینک سازی خارجی کنید.

برای نکات بیشتر با دوره آموزش سئو ایران سایت همراه باشید.

ریپورتاژ رفتن

4. ریپورتاژ رفتن

ریپورتاژ خبری به هزینه ای که شما برای درج یک مقاله و لینک سازی در یک سایت دیگر می‌دهید گفته می‌شود. ابتدا مقاله مرتبط با سایت خود، بهمراه کلمه کلیدهای مورد نیاز را به رسانه مورد نظر می‌دهید. که تفاوت آن با لینک گرفتن از رسانه ها، دائمی بودن آن است.

امیدواریم از این ترفند ها در سایت های خود به خوبی استفاده کرده، و نتیجه بگیرید.

توقعات اشتباه از سئوکار و سئو سایت

توقعات اشتباه از سئوکار و سئو سایت

عده ای دلیل عدم فروش آنلاین و بازدید از فروشگاه خود را سئو می‌دانند. شما حتی وقتی رتبه یک گوگل را در کلمه مورد نظر بیزینس خود بگیرید، باز هم فروش خدمات یا محصولات خود را قطعی نکرده اید. دقت کنید! سئو بخشی و در واقع، 20 درصد از دیجیتال مارکتینگ است. اما اگر هم فعالیت صحیحی در حوزه مارکتینگ دارید و هم در سوشال مدیا، ایمیل مارکتینگ و دیگر بخش‌ها، اصولی کار می‌کنید؛ آنجاست که در آخرین مرحله، یک استراتژی سئو مناسب به شما کمک خواهد کرد.

توضیح مختصر سئو محلی

توضیح مختصری از سئو محلی و مهم بودن آن

بخش مهمی که اکثر کسب و کار ها، فروش خود را در آن به حداکثر می‌رسانند، شامل سئو محلی می‌شود. وقتی که شما در یک منطقه خاص، نیاز به یک محصول دارید و آن را سرچ می‌کنید. سئو محلی Local SEO باعث می‌شود آن محصول را در نزدیک ترین منطقه به خود به راحتی بیابید.

سئو لوکال معمولا در کسب و کار هایی که بیشتر در مناطق خاص جستجو می‌شوند به کار می‌آید. مثلا: دندانپزشکی، تعمیرگاه، فروشگاه های فیزیکی و غیره، به وسیله سئو محلی رشد خود را به حداکثر خواهند رساند. پس حتما استراتژی سئو محلی خود را جدی بگیرید.

در انتها امیدواریم از همراه شدن با ما در این مقاله خرسند باشید و مطالب جدیدی در مورد سئو سایت و ارزش آن یاد گرفته باشید. با خدمات سئو سایت Iransite همراه باشید.