چک لیست سئو

چک لیست سئو به فهرستی از موارد گفته می شود که در راه اندازی سایت و نیز تولید محتوا یک به یک  بررسی و تمامی شان در سایت و محتواهای آن اعمال می شوند تا سایت سئوی قابل قبولی را به دست آورد. در واقع این چک لیست به ما کمک می کند تا گام به گام رتبه سایت مان را در نتایج گوگل ارتقا دهیم. به همین منظور بهترین راه برای استفاده از این چک لیست نوشتن موارد مربوط به هر بخش روی کاغذ و زدن تیک هر مورد پس از رعایت آن است. یعنی به طور مثال همه موارد چک لیست سئو محتوا را روی کاغذ یادداشت و شروع به سئو کردن محتوایی که از قبل تهیه کرده ایم، می کنیم و جلو هر موردی که رعایت می کنیم یک تیک می زنیم. اگر همه موارد عنوان شده در چک لیست رعایت شود نتیجه بی نظیر خواهد بود.

چک لیست سئو

انواع چک لیست سئو

چک لیست سئو سایت از زمان راه اندازی سایت به سه دسته تقسیم می شود که ابتدا به طور مختصر در این جا به آنها اشاره می کنیم و سپس در ادامه مقاله به طور مجزا به یک یک شان خواهیم پرداخت. همان گونه که بیان شد انواع چک لیست های سئو سایت به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از تکنیکال، داخلی و خارجی. چک لیست سئو تکنیکال مربوط به رعایت موارد فنی سایت است که بر سئوی داخلی نیز موثرند. از مهم ترین چک لیست هایی که باید برای نویسندگان و مدیران سایت ها اهمیت ویژه ای داشته باشد سئو داخلی است. اما سئو خارجی به نوعی تیغ دو لبه است. یعنی هم می تواند مفید باشد و هم مضر و مفید بودن آن زمانی است که شما تمام موارد مربوط به چک لیست سئو خارجی را به درستی انجام دهید. همچنین برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبور باشید.

سئو تکنیکال

این چک لیست شامل بررسی کنسول جستجوی گوگل برای پیدا کردن ارورها و نیز محتواهای کپی و تکراری است همچنین برای پیدا کردن صفحات بدون عنوان هم کارایی دارد. این ابزار گوگل رایگان است که جهت مدیریت سایت ها برای بررسی عملکرد سایت هاشان تهیه شده است.  علاوه بر این با استفاده از این ابزار می توان مشکلات فنی سایت، کلمات با تعداد جستجوی بالا که سایت شما در بین شان بوده و نرخ کیلیک و میزان نمایش سایت و میزان ورودی های گوگل و موارد دیگر را بررسی کرد.  تشخیص ریدایرکت های اشتباه، رفع مشکل لینک های شکسته، خطا ها و مشکلات Crawl ، بهینه سازی سایت برای گوشی های همراه، ساخت نقشه سایت و ثبت آن در کنسول جستجوی گوگل که موجب اطلاع گوگل از انتشار مطالب شما می شود و همین طور ساخت فایل Robots.txt  و ثبت در ابزار کنسول گوگل از موارد چک لیست سئو تکنیکال است.

سئو داخلی

در این چک لیست موارد متعددی قرار می گیرد. مواردی مانند انجام تحقیقات مربوط به کلمات کلیدی برای پیدا کردن عبارات و کلماتی که کاربرها در گوگل جستجو می کنند. بر مبنای این چک لیست باید از کلمات کلیدی در آدرس URL صفحات استفاده شود. کلمات کلید در عنوانی جذاب و کیلیک خور در صفحات به کار برده شود. کلمات کلیدی در متای صفحات سایت به همراه یک متن جذاب نوشته شود. کلمه کلید تنها یک بار در تگ H1 سایت استعمال شود. علاوه بر این که چند بار از کلمه کلیدی در متن استفاده می کنید مطمئن شوید دست کم ۳۰۰ کلمه در هر صفحه نوشته اید.  واژه ها و عبارات مترادف کلمات کلیدی تان را به کار ببرید. فایل ها را به طور صحیح نام گذاری کنید، همچنین از تگ ALT استفاده نمایید. با انکر تکست و متن به دیگر صفحات سایت تان لینک بدهید. 

چک لیست سئو

سئو خارجی

چک لیست سئو خارجی پیش نیازی دارد و آن انجام کارهای مرتبط به سئو داخلی است. بعد از اینکه تمام موارد مربوط به سئو داخلی انجام شد به سئو خارجی سایت می رسد. برای تحلیل و آنالیز لینک های سایت از ابزار Ahrefs  استفاده می شود. این سایت یکی از سایت های فعال در زمینه خدامات سئو می باشد که به طور معمول کارهای مرتبط به آنالیز سایت ها را انجام می دهد. به این ترتیب پس از ثبت نام و وارد کردن آدرس دامین در سایت Ahrefs اطلاعاتی به شما داده می شود. اطلاعاتی که مشاهده قدرت سایت را برای تان ممکن می کند و همچنین شامل تعداد سایت هایی که لینک مستقیم به شما داده اند یا تعداد رقبای همکار و … می باشد. برای لینک سازی که به ارتقا و بهبود سئو سایت کمک بسیاری می کند بررسی لینک های رقبا و دنبال کردن آنها ساده ترین راه موثر است. 

جمع بندی

چک لیست سئو به فهرستی از مواردی گفته می شود که در راه اندازی سایت و تولید محتوا یک به یک بررسی و در سایت و نیز محتواهای آن اعمال می شوند تا سایت سئوی قابل قبولی را به دست آورد. در واقع این چک لیست به ما کمک می کند تا رتبه سایت مان را در نتایج گوگل ارتقا دهیم. این چک لیست به سه دسته تقسیم می شود که عبارتند از تکنیکال، داخلی و خارجی. چک لیست های سئو تکنیکال مربوط به رعایت موارد فنی سایت است که بر سئوی داخلی نیز موثرند. چک لیست های داخلی که پیش نیاز سئو خارجی اند برای نویسندگان و مدیران سایت ها حائز اهمیت اند اما در کنار سایر چک لیست هایی که برای بهبود سئو کارایی دارند؛ صبوری برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیز فاکتور مهمی است.