PMF چیست ؟

آیا می دانید همخوانی محصول و بازار در زبان انگلیسی به این صورت نوشته می شود: Product Market Fit یکی از سوالاتی که ذهن کاربران را به خود مشغول کرده pmf چیست، است. به همین منظور در ادامه این نوشتار به pmf چیست، می پردازیم. این کلمه اساسا هدف یکی از مرحله های ابتدایی رشد یک کسب و کار است به خصوص اگر این کسب و کار نوبنیاد بوده و از ایده های جالب بهره مند باشد، زیرا کسب و کارهایی که الگو های کسب و کار مربوط به سال های گذشته را به کار می برند کالاهایی که تولید و به بازار عرضه می کنند خریدار واقعی دارد و برای آن حتی هزینه ای را می پردازد ولی چنان چه احتیاجات بازار تغییر کند و یا برای احتیاجات بازار پاسخی تازه یافته و محصولی اختراع گردد که آن را به شکل:

  • قیمت پایین تر
  • آسان تر
  • پرسرعت تر

ارائه کند به همین جهت احتیاج به بررسی در پاسخ عرضه شده است. از این رو به هر میزان خلاقیت بیشتری به کار برده شود تست و عرضه کالا به بازار متحمل مشکلات و دغدغه های خاص خودش است. مطابق با پژوهش هایی صورت پذیرفته کالاهایی که در آن ها به طور کامل خلاقیت به کار رفته و همانندی در بازار برای آن ها وجود ندارد به احتمال بالای ۹۰ درصد طرح آن ها با شکست مواجه می شود به همین جهت به موسساتی که در حال تولید و ارتقا یک محصول خلاقانه هستند توصیه می شود که حتی در محصولات خلاقانه هم از موارد آشنا برای مشتری به کار برده شود که هر قدر موارد آشنا افزایش یابد میزان پذیرش محصول هم به همان اندازه ارتقا می یابد.

سه گزینه بااهمیت در پیشرفت و تولید کالاست که بسیار ارزشمند است:

  • مناسب بودن آن
  • قابلیت انجام آن
  • مقاومت آن

PMF

مراحل تکمیل pmf

در ادامه مبحث pmf چیست باید بگوییم، در نقطه آغاز یک کسب و کار نوآورانه (یا بر پایه فناوری) یک نیاز احساس می شود:

  • مرحله یکم: یافتن نیاز یا ایراد
  • مرحله دوم: ارزیابی و تحلیل ایراد نیاز؛ در این مرحله پیرامون ایراد یا نیاز ارزیابی صورت می پذیرد که در می یابیم مشتریان به چه میزان اشتیاق دارند که ایراد یا نیاز شان برطرف گردد.
  • مرحله سوم: همخوانی مشکل و راه حل؛ در این مرحله بایستی اقدام به تولید MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) ‌کنیم تا دریابیم برای ایرادی که پیدا شده می توان پاسخی بیابیم تا آن ایراد یا نیاز را برطرف کند.
  • مرحله چهار : سیکل بهبود؛ در این مرحله تلاش می شود تا در MVP تغییراتی ایجاد شود که بتوان ایراد یا نیاز را به بهترین شکل ممکن برطرف کرد و کاملا این دو بر یکدیگر تطبیق پیدا کنند. هم چنین سعی داریم تا با ارزیابی مشتریان اولیه و امتحان کردن نمونه های اولیه محصول، بازخوردهایی از مشتری بگیریم و دریابیم چگونه محصول بهتری می توانیم تولید کنیم. اساسا به نقطه اشتراک میسر و مناسبی در راه حل دست یابیم.
  • مرحله پنجم: همخوانی محصول و بازار یا همان pmf؛ در این مرحله به پایداری سیستم بایستی بیش از پیش توجه کنیم، که آن همان اشتراک میان مناسب بودن، میسر بودن و پایدار بودن است به عبارت دیگر آیا محصول یا خدمات ما می تواند همه نیازها یا ایرادات مشتری را در آن زمینه برطرف نماید یا خیر.
  • مرحله ششم: قابل اندازه گیر شدن؛ ارتقا پروسه های کسب و کار و ارتقای قیف فروش. در این مرحله پیشرفت به شکل صعودی افزایش پیدا می کند.

همان گونه که می دانید پس از مرحله PMF پیشرفت، معنایی حقیقی می یابد. به عبارت دیگر پیش از این مرحله، پیشرفت به این معناست که برای انباشتن یک سطل سوراخ سعی می کنیم اما زمانی که به PMF می رسید انکار کنید که منفذ های سطل کیپ شده و به بالاترین میزان بازگشت مشتریان دست یافته ایم.

PMF

نشانه های دست یافتن به pmf

از ان جا یی که حقیقتا این مرحله بااهمیت است بنابراین چگونه می توان دانست که به این مرحله نیل پیدا کرده ایم. این مرحله تعدادی نمونه کیفی و یک نمونه کمی به شرح زیر دارد:

  • مسیر زیرساختی: موقعی که مخارج زیرساخت شما در حد باور نکردنی بالا برود و مخارج پژوهش و گسترش (pivot ) شما کاسته شد یکی از علائم آن است که به این مرحله دست پیدا کرده اید.
  • مسیر بازگشتی: زمانی به شکل معمول در طیف های زمانی بازگشت مشتری نرخ بازگشت مشتریان به کسب و کار شما بالا رود برای مثال درصورتیکه یک سامانه سفارش آنلاین غذا موجود است موقع برگشت هفته ایست به این معنا که بایستی محاسبه کنیم که طی یک هفته چه تعداد مشتری بیشتر از یک دفعه درخواست ثبت می کنند. ولی برای یک اپی که دارای جستجوی ملک برای اجاره و فروش است طیف زمانی فصلی یا سالانه در نظر گرفته می شود و برگشت باید مناسب باشد در برخی از کسب و کارها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد مناسب است و در برخی بالاتر اما یقینا برگشت بالای ۳۰ درصد یکی از علائم PMF است هرچند اگر طیف برگشت را به درستی انتخاب کرده باشیم.
  • مسیر خرسندی: در صورتی که مشتریان، محصولتان را خریداری کننند دست کم ۴۰ درصد کاربران تان بسیار اندوهگین یا اندوهگین می شوند.

جمع بندی

پیش از راه اندازی یک کسب و کار باید تمام جوانب آن را سنجید. همان گونه که در مبحث pmf چیست گفته شد به منظور داشتن یک کسب و کار موفق باید بدانید که pmf چیست و چه نقشی در ایجاد یک کسب و کار موفق دارد. به همین منظور در نوشتار پیش رو شرحی از pmf چیست، مراحل تکمیل آن و علامت های دست یافتن به pmf کاملا توصیح داده شده اند.