بازاریابی چریکی

بازار یکی از ابعاد بسیار مهم در زمینه فروش محصولات است. شما برای این‌که بتوانید یک محصول را در ابعاد گسترده به فروش برسانید لازم است که حتما از روش ‌های بازاریابی مانند بازاریابی چریکی مناسب استفاده کنید. برای فروش محصول چند نکته را باید رعایت کنید. اولین نکته در فروش محصولات کیفیت مطلوب آن‌ ها است. بعد از کیفیت مطلوب باید شما شیوه عرضه مناسبی داشته باشید. اگر شما این دو مسئله را رعایت کنید اما از روش ‌های مناسب بازاریابی بهره نگیرید، تمام تلاش ‌هایی که در جهت تولید محصول کرده ‌اید به هدر می‌ رود و درنهایت نمی‌توانید محصولتان را به‌خوبی به فروش برسانید. به ‌همین دلیل است که بازاریابی محصول امری بسیار مهم تلقی می‌شود. 

 پیشرفت علم اقتصاد باعث شده ‌است که بازاریابی نیز شکلی جدید به خود بگیرد. پیشرفت این علم باعث شده ‌است که انواع روش‌ های مختلفی برای بازاریابی محصولات به وجود بیاید. در این علم به بررسی نقاط ضعف و قوت روش‌های بازاریابی پرداخته می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی‌ های یکی از روش ‌های بازاریابی به نام بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) بپردازیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که کسب‌ و کار را به ‌تازگی شروع کرده‌اید، یادگیری روش ‌های مختلف بازاریابی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مطالب مهمی درباره بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) در اختیار شما قرار دهیم.

بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی به چه معنا است؟

در ابتدای بررسی بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) لازم است که به تعریف این مدل از بازاریابی بپردازیم. بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) به مدلی از بازاریابی گفته می ‌شود که شرکتی محصولات خود را به انواع روش ‌های غیر معمول و غافل‌گیر کننده تبلیغ کند. معمولاً در این سبک از بازاریابی از انواع روش ‌های خلاقانه استفاده می ‌شود. این روش از بازاریابی به‌ علت سبک خاصی که دارد می‌تواند در حافظه‌ی مشتریان باقی بماند. همچنین این روش از بازاریابی می‌تواند مشتریان شما را به ‌شدت درباره محصولات شما کنجکاو کند. که این سبک از کنجکاوی باعث می‌شود که مشتریان بیشتری به مجموعه شما جذب شوند.

 اگر بخواهیم مثالی از این سبک بازاریابی برای شما بزنیم می‌توانیم به تبلیغات مربوط به فیلم به وقت شام ابراهیم حاتمی‌کیا اشاره کنیم. برای تبلیغات این فیلم چند نفر در ظاهر و لباس شخصیت‌ های اصلی فیلم به یکی از پاساژ های معروف تهران مراجعه کرده‌اند. این تبلیغ در سطح فضای مجازی دارای بازخورد های بسیاری بود که باعث کنجکاو شدن بیشتر مردم راجع ‌به فیلم شد. این سبک از تبلیغات اگر به ‌درستی انجام شود می‌تواند دارای تأثیرات بسیار مؤثری بر بازاریابی محصول باشد. در ادامه‌ی مقاله به بررسی ویژگی‌ های بیشتری از بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) خواهیم پرداخت.

مزایای بازاریابی چریکی

این سبک از بازار یابی دارای مزایای متعددی است که در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به مزایای این روش از بازاریابی اشاره کنیم. این روش از بازاریابی بر خلاف اکثر روش‌ های بازاریابی اصلا خسته‌ کننده نیست و به‌ راحتی می‌تواند مشتریان را جذب خود کند. بسیاری از مردم به تبلیغات هیچ‌ گونه علاقه‌ای ندارند. به‌طور مثال مردم همیشه به‌ دنبال نسخه ‌هایی از اپلیکیشن ‌های بدون تبلیغات می‌گردند. و یا حاضرند ماهیانه اشتراکی را بپردازند تا از نسخه‌ های بدون تبلیغات استفاده کنند. این ویژگی راه را برای کسانی که می‌خواهند تبلیغات انجام دهند بسیار سخت می‌کند. 

چون زمانی‌که مردم تمایلی به دیدن تبلیغات شما نداشته باشد تاثیرگذاری تبلیغات شما نیز به‌شدت کمتر می‌شود. اما بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ)بر خلاف این روش‌های تبلیغات کاری می‌کند که مردم به محصولات شما و تبلیغات آن‌ها جذب شوند و خود به‌دنبال تبلیغات بگردند. البته در این سبک از تبلیغات حتما باید به این توجه شود که مرزهای درست تبلیغات رعایت شود وگرنه ممکن است که این تبلیغات نتیجه سوء داشته باشد و باعث شود که مشتریان شما از مجموعه شما خوش‌ شان نیاید.

بازاریابی چریکی

انواع روش های بازاریابی

بازاریابی چریکی دارای انواع روش‌های مختلفی است. این روش‌ها هر کدام دارای تأثیرات خاصی هستند و هر کدام از این روش‌ ها مناسب استفاده برای تبلیغ یک محصول است. اولین روش از ، بازاریابی چریکی خارجی است. در این روش از بازاریابی بر روی سطح خیابان‌ ها و یا پیاده ‌رو ها محصولی قرار می‌گیرد که بازاریابی محصول شما را انجام می‌دهد و باعث جذب مشتریان به مجموعه شما خواهد شد. روش بعدی از این سبک بازاریابی، بازاریابی چریکی داخلی است. این روش همانند بازاریابی خارجی است اما با این تفاوت که المان‌های مربوط به تبلیغات در مکان‌هایی مانند راهروهای مترو و یا ایستگاه‌های قطار نصب می‌شوند.

 روش بعدی از این بازاریابی روشی است که معمولاً در رویداد های مختلف بازاریابی ‌های خاص برای محصولات شما انجام می‌شود. به‌طور مثال مسابقات ورزشی و یا کنسرت ‌ها برای این سبک از بازاریابی کاملاً مناسب هستند. روش آخر در این سبک از بازاریابی روشی است که برخی از مشتریان تجربه ‌های خود را در تعامل با محصول به اشتراک می‌ گذارند این سبک باعث می‌شود که اعتماد بسیاری از مشتریان به سمت مجموعه شما جلب شود.

بازاریابی چریکی

سخن پایانی

امروزه تبلیغات و بازاریابی یکی از اصول مهم در زمینه فروش یک محصول است. شما برای اینکه بتوانید یک محصول را به خوبی به فروش برسانید، لازم است که از انواع روش های مناسب بازاریابی بهره بگیرید. یکی از روش های بازاریابی که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، بازاریابی چریکی(گوریلا مارکتینگ) است. در این روش از بازاریابی از اونواع روش های هوشمندانه و خلاقانه برای بازاریابی استفاده می شود. در این روش از بازاریابی از روش های غیر معمول برای تبلیغ محصولات انجام می شود.