بهینه سازی تجربه کاربری

بهینه سازی تجربه کاربری : پیشرفت اینترنت باعث شده ‌است که اینترنت به تمامی ابعاد زندگی بشر نفوذ کند. یکی از این ابعاد دنیای خرید و فروش و تأمین مایحتاج است. امروزه بسیاری از کسب ‌و کار ها فرم آنلاین به خود گرفته‌اند. به این صورت که دیگر شما کمتر کسب ‌و کاری را می‌توانید بیابید که از خدمات آنلاین استفاده نکند. فضا های آنلاین دارای مزایای متعددی برای کسب و کار ها هستند که باعث می‌ شوند که افراد به سمت این نوع از خدمات جذب شوند. برای بهره ‌مندی از مزیت کسب ‌و کار های آنلاین شما باید به نکات مختلفی دقت کنید. رعایت این نکات باعث می‌شود که مشتریان زیادی به مجموعه شما جذب شوند و از محصولات شما استفاده کنند. یکی از این مسائل مهم تجربه کاربری است. 

تجربه کاربری به این معناست که زمانی‌که مشتریان برای اولین ‌بار به وب ‌سایت و یا صفحه شما می‌آیند چه حسی را از قسمت‌ های مختلف مجموعه شما دریافت می ‌کنند. برای این ‌که شما بتوانید تجربه کاربری جذاب ‌تری را برای مشتریان خود ایجاد کنید، لازم است که به تمامی قسمت ‌های مربوط به وب‌سایت و یا صفحه‌ی تان رسیدگی کنید. برای بهره‌مندی از مزیت ‌های کسب ‌و کار های آنلاین لازم است که در ابتدا شما تجربه کاربری خود را بهینه کنید. بهینه ‌سازی تجربه کاربری به این معناست که شما سایت خود را کاملاً به‌ صورت کاربر پسند طراحی کنید. در ادامه این مقاله به بررسی مسائلی که باعث بهینه‌ سازی تجربه کاربری می‌شوند خواهیم پرداخت. اگر شما جزو کسانی هستید که به‌تازگی یک کسب‌ و کار آنلاین را آغاز کرده‌اید مطالب مربوط به بهینه ‌سازی تجربه کاربری می‌تواند برای شما مؤثر و مفید واقع شود.

بهینه سازی تجربه کاربری

تاثیرات بهینه سازی تجربه کاربری 

ممکن است که این پرسش برای شما پیش می‌آید که بهینه ‌سازی تجربه کاربری تا چه حد می‌تواند بر وب‌ سایت و فروش مجموعه تاثیر گذار باشد. برای بررسی بهینه ‌سازی تجربه کاربری نیز بهتر است که اول به این پرسش پاسخ داده شود. برای پاسخ به این سوال در ابتدا شما تصور کنید که می‌خواهید محصول رو به ‌صورت آنلاین خریداری کنید. برای خرید این محصول دو وب ‌سایت مختلف وجود دارند. یکی از این وب سایت‌ ها دارای محیط کاربری بسیار ساده و زیبایی است. شما در این وب‌ سایت می‌توانید به‌ راحتی محصول مورد نظر خود را پیدا کنید و اقدام به خرید آن نمایید. همچنین این وب ‌سایت از ظاهر زیبایی نیز برخوردار است. 

اما در مقابل این وب ‌سایت، وب‌ سایت دوم دارای ظاهری نامناسب است و هم چنین شما نمی‌توانید به ‌راحتی محصول مورد نظرتان و یا ویژگی ‌های مربوط به محصول را پیدا کنید. همچنین این وب ‌سایت امکان خرید راحت را برای شما فراهم نکرده ‌است. درنهایت شما از کدام ‌یکی ازین دو وب‌سایت خرید خواهید کرد؟ واضح است که شما خرید خود را حتما از وب ‌سایتی که دارای تجربه‌ی کاربری بهتری است انجام می‌دهید. تا به این‌جا شما با اهمیت تجربه کاربری آشنا شده اید. در ادامه به مسائلی در مورد بهینه ‌سازی تجربه کاربری اشاره خواهیم کرد.

اهمیت تجربه کاربری بر جایگاه وب سایت شما

مسئله دیگری که در بررسی بهینه ‌سازی تجربه کاربری لازم است به آن بپردازیم، تأثیر این تجربه بر جایگاه سایت شما در گوگل است. برای بهینه ‌سازی وب سایت خود نباید از تأثیرات تجربه کاربری بر وب ‌سایت تان غافل شوید. یکی از مسائل مهم برای موتور های جستجو میزان زمانی است که کاربران در یک سایت می‌گذارند. اگر تعداد زیادی از کاربران مدت‌ زمان کوتاهی بعد از این‌که وارد سایت شما شده ‌اند، سایت را ترک کنند گوگل به این نتیجه می‌رسد که محصول مورد نظر این کاربران در سایت شما وجود ندارد. پس درنتیجه جایگاه سایت شما در رتبه‌بندی کاهش می‌یابد. 

نکته دیگری که درس وب سایت شما دارای اهمیت است نرخ پرش است. نرخ پرش به این معنا است که کاربری که وارد سایت شما می‌شود، از چه تعداد صفحه بازدید می‌کند. درصورتی‌که کاربری که وارد سایت شما شود تنها از یک صفحه بازدید کند، بسیار متفاوت است با زمانی‌که کاربر ازچند صفحه سایت شما بازدید کند. برای این‌که شما بتوانید از جایگاه بهتری در رتبه‌ بندی گوگل برخوردار باشید بهتر است که در سایت خود برخی از مطالب را به‌هم ارجاع دهید. این نکته باعث می‌شود که وب‌سایت شما رتبه‌ بندی گوگل جایگاه بهتری را کسب کند. 

بهینه سازی تجربه کاربری

نکات مهم در بهینه سازی تجربه کاربری

در ادامه بحث و بررسی بهینه ‌سازی تجربه کاربری، لازم است که به توضیح مسائلی بپردازیم که باعث با کیفیت ‌تر شدن این تجربه می‌شوند. اولین نکته‌ای که در طراحی وب ‌سایت باید در نظر داشته باشید این است که تا حد ممکن وب‌ سایت شما دارای محیطی ساده و گیرا باشد. دومین نکته‌ای که می‌تواند باعث مطلوب‌ تر شدن تجربه‌ی کاربری شما باشد این مسئله است که حتما باید وب ‌سایت شما دارای ظاهری زیبا باشد. نکته بعدی که می‌تواند در مطلوب‌ تر شدن تجربه کاربری مؤثر باشد این مسئله است که شما مخاطبین خودتان را بشناسید و متناسب با مخاطبین تان تولید محتوا انجام دهید.

سخن پایانی

کسب و کار های مجازی برای اینکه پیشرفت کنند نیازمند رعایت برخی نکات هستند. یکی از این نکات خلق تجربه کاربری مناسب است. اکثر کاربران اگر از وب سایتی حس خوب دریافت نکنند، در نهایت از ان وب سایت خرید نخواهند کرد. در این مقاله به بررسی مطالبی درباره بهینه سازی تجربه کاربری پرداختیم. با رعایت نکات مهم در باره این تجربه، میتوان عملکرد وب سایت و میزان جذب کاربران را بسیار بهبود بخشید.