راهنمای کامل بهینه سازی آدرس‌ URL

2,115

داشتن URL های بهینه سازی شده و SEO-Friendly به موتورهای جستجو و کاربران در درک بهتر محتوای سایت و گشت و گذار در سایت کمک بسیاری می‌کند. همینطور پتانسیل سایت شما را در مقایسه به رقبایتان افزایش خواهد داد. برای درک بهتر چگونگی ایجاد آدرس‌های بهینه‌ سازی شده، در ادامه مطلب با ما باشید.

 

وقتی صحبت از سئو و بهینه سازی می شود، همه چیز گیج کننده به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید بدانید گوگل و کاربران از چه ساختار ادرسی بیشتر لذت میبرند، راهنمای زیر به شما کمک خواهد کرد.

۱- آدرس های کوتاه

بهینه سازی آدرس ها SEO

با توجه به راهنمای وب سایت Backlinko ، آدرس های کوتاه شانس بیشتری برای رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل خواهند داشت.

۲-کلمات کلیدی در آدرس

بهینه سازی ادرس ها

قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس ها، باعث می‌شود رتبه شما در گوگل بهتر شود، اما در این کار زیاده روی نکنید. همیشه یک و یا نهایتا دو کلمه کلیدی اصلی خود را در آدرس قرار دهید.

۳- ایجاد آدرس های خوانا

آدرس ناخوانا

آدرس خوانا برای کاربر مساوی با تجربه کاربری بهتر که در نهایت به رتبه بالاتر در نتایج منجر می‌گردد.

۴- استفاده از Canonical

canonical-url-seo

آدرس Canonical و یا استاندارد چیست؟ Canonicalization به فرایند انتخاب بهترین آدرس از بین چندین آدرس تولید شده و معرفی آن به موتور جستجو به عنوان آدرس درست صفحه مورد نظر است. ممکن است وب سایت داینامیک شما، چندین ادرس از یک صفحه تولید کند و با استفاده از Canonical شما از جریمه شدن توسط موتور جستجو به دلیل Duplicate Content پیشگیری خواهید کرد.

۵- HTTP vs. HTTPS

https seo

گوگل تائید کرده که https یکی از فاکتورهای مثبت رتبه بندی در نتایج است. پس اگر برایتان مقدور است همین امروز یک سینگال مثبت دیگر برای سایتتان ایجاد کنید.

۶- ساب دایرکتوری یا ساب دامین

ساب دایرکتوی سئو

همیشه در این مورد اختلاف نظرهای شدیدی وجود داشته است. اما حقیقت این است، آتوریتی ساب دامین جداگانه محاسبه می‌شود. به این معنی که اگر از ساب دامین استفاده کنید نمی‌توانید از اعتبار دامنه اصلی استفاده کنید. پس پیشنهاد من استفاده از ساب دایرکتوری است.

۸- ساب دایرکتوری

بهینه سازی آدرس ها

ساب دایرکتوری های بیشتر مساویِ با سخت تر شدن ایندکس توسط گوگل، سعی کنید با یک یا نهایتاً دو ساب دایرکتوری به صفحه مورد نظر برسید.

از اسامی قابل فهم و ترجیحاً کلمات کلیدی اصلی در نام گذاری پوشه ها استفاده کنید.

۹- کاراکترهای مجاز در آدرس

 

Classification Included characters Encoding required?
Safe characters Alphanumerics [0-9a-zA-Z], special characters $-_.+!*'(),, and reserved characters used for their reserved purposes (e.g., question mark used to denote a query string) NO
ASCII Control characters Includes the ISO-8859-1 (ISO-Latin) character ranges 00-1F hex (0-31 decimal) and 7F (127 decimal.) YES
Non-ASCII characters Includes the entire “top half” of the ISO-Latin set 80-FF hex (128-255 decimal.) YES
Reserved characters ; / ? : @ = & (does not include blank space) YES*
Unsafe characters Includes the blank/empty space and " < > # % { } | \ ^ ~ [ ] ` YES

 

 

۱۰- نقش پلتفرم سایت در فرآیند ایندکسینگ

 

اینکه سایت شما بصورت single page application باشد یا در سورس صفحه بتوانید html خروجی را ببینید، تفاوت بسیاری در نحوه برخورد گوگل با سایت شما و در نهایت ایندکس صحیح صفحات دارد.

 

 

 

 

9 نظرات
  1. میلاد احمدی می گوید

    سلام جناب افشاری
    مقاله خیلی خوبی بود
    باعث افتخار برای ماست که اسم یه ایرانی رو جز کارشناسان ورنک دیدم

  2. asa می گوید

    سلام ممنونم بابت مقاله عالیتون
    یه سوال دارم
    اونجایی که نوشتید، ساب دایرکتوری باید کمتر و از اسامی قابل فهم و ترجیحاً کلمات کلیدی اصلی در نام گذاری پوشه ها استفاده کنید.
    من کلا تو محصولات سایتم ساختار لینکها رو به گونه ای کردم که از ساب دایرکتوری استفاده نکنه و کاراکترهای لینک رو خلاصه کردم حداکثر ۲۰ تا ۳۰ کاراکتر، و با دادن آیدی اختصاصی برای هر لینک از داپلیکیت اون جلوگیری کردم. تعدادی از لینکهای یکسان تولید شده اما اون آیدی مانع یکسان شدن دقیقشون میشه.
    این روش از نظر شما بهتره یا استفاده از ساب دایرکتوری استاندارد؟

    1. وحید افشاری می گوید

      بهتره یک نمونه از آدرس هاتون رو هم اعلام میکردید تا بررسی بشه

  3. IELTS می گوید

    ممنون از شما مطلب خیلی جالب و جامعی بود.
    حالا در همین رابطه سوال داشتم که برای subdirectory گذاشتن، اگه سایتمون بلاگ داشته باشه از نظر سئو بده که کلمه blog رو به یه کلمه دیگه خصوصا فارسی مثلا “آموزش” تغییر بدیم؟! یعنی به جای http://www.x.com/blog بزاریم http://www.x.com/آموزش

    1. وحید افشاری می گوید

      نه خیلی فرق نداره. می تونید از یک کلمه مرتبط استفاده کنید

  4. میلاد می گوید

    با درود فراوان جناب افشاری
    ۱- سوالی داشتم در وردپرس ( سایت نیازمندیها) از سئو All in one seo pack استفاده میکنم آدرس url بعد از ثبت آگهی ها به این صورت http://www.exsample.net/ads/%db%b2%db%b0%db%b6-%d8%b5%d9%86%d8%af%d9%82-%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%af%d9%84-%db%b8%db%b5/
    با بودن ads در آدرس ایرادی نیست برای سئو سایت ؟ اگه بله توصیحه جناب استاد چیه
    و به چه طریق میشه کلمه ads حذف کرد ؟

    ۲- به نظرتون Yoast seo نسبت به All in one seo pack مناسبتر نیست برای وردپرس ؟ و آیا توصیحه خاصی دارید در مورد تنظیمات هر کدام ممنون میشم از پاسختون

    با تشکر

  5. علی می گوید

    سلام
    ایا ادرس
    http://www.example.com/موتور فلان
    برای سئو بهتره
    که البته توی موتور های بررسی به صورت
    http://www.example.com/%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%20%D9%81%D9%84%D8%A7%D9%86
    نمایش داده میشه

    اگه نه چطوری بهتره؟

  6. مهشید می گوید

    کاراکتر چیست

  7. ملامحمدی می گوید

    بسیار عالی بود لطفا در مورد بهینه سازی فروشگاه اینترنتی هم مطلب بزارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.