استراتژی بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی به عنوان بهترین گزینه جهت برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان به شمار می آید. همه افراد به عنوان یکی از کاربران فضای اینترنت و کسب و کارهای مجازی برای یک بار هم که شده نام بازاریابی محتوا را شنیده اند. در حال حاضر موضوعاتی از جمله تبلیغات، روابط عمومی و فعالیت در رسانه های اجتماعی کوچک ترین زیرمجموعه بازاریابی محتوا درنظر گرفته می شوند. بازاریابی محتوا چه نوع بازاریابی می باشد و کاربرد آن چیست؟ سوالاتی هستند که برای بسیاری از افراد پیش می آید. جای محتوای مفید در مرکز اصلی بازاریابی محتوا می باشد. تاثیراتی که بازاریابی سنتی می گذارد روز به روز در حال کاهش یافتن است. به جای متمرکز شدن بر روی کالاها و خدمات خود توصیه می شود برای تولید کردن محتوای مرتبط و سودمند اقدام نمایید. در این مطلب قصد داریم استراتژی بازاریابی محتوایی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

بازاریابی محتوایی

تعریف بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی یکی از انواع روش های بازاریابی می باشد که از آن برای راه اندازی کردن کسب و کارهای مجازی استفاده می شود. به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا به سوی رشد پایدار قدم بردارند. بازاریابی محتوا در زمینه های گوناگون کاربرد دارد و باعث رشد و توسعه کسب و کارها می گردد. به عنوان مثال نویسندگان و مدیران شرکتی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند قادر هستند بازاریابی محتوا را مورد استفاده قرار دهند. استفاده از این نوع بازاریابی برای آنها شرایط توسعه دادن کسب و کارشان به شکل هوشمندانه را فراهم می کند. امروزه مشاغل زیادی هستند که تولید محتوا را به شکل مستقیم و بدون واسطه انجام می دهند. همچنین بازاریابی محتوا برای آنها یکی از موضوعات اصلی و مهم می باشد که باید آن را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهند.

دلیل نیاز داشتن به بازاریابی محتوا

برای به کار گرفتن استراتژی بازاریابی محتوایی دلایل زیادی را می توان نام برد. اما، ارتقاء یافتن ترافیک سایت و همچنین تولید لید مهمترین دلایل نیاز به بازاریابی محتوایی می باشد که معتبرترین و به صرفه ترین منابع را مورد استفاده قرار می دهد. ایجاد کردن حس اعتماد در بازدیدکنندگان نیز از دیگر دلایل نیاز به بازاریابی  محتوا به حساب می آید. همچنین باید گفته شود که افزایش یافتن میزان سطح دانش و آگاهی از برند باعث می شود تا بازاریابی محتوا یکی موضوع بسیار مهم و ضروری تلقی شود. سایت های راه اندازی شده با استفاده از محتواهای مفید و آموزشی با کلید واژه های درست قادر به کسب رتبه و بهترین جایگاه در موتورهای جستجو خواهند بود. از آنجایی که سئو با بازاریابی محتوایی تا حد قابل توجهی بهبود پیدا می کند، به همین جهت باید وجود این نوع بازاریابی را الزامی بدانیم.

بازاریابی محتوایی

مخاطبان هدف بازاریابی محتوایی

ممکن است برای شما این سوال پیش آید که در استراتژی بازاریابی محتوایی چه کسانی محتوای تولیدی را می بینند؟ همانطور که شما هنگام فروش کالا فقط با یک خریدار روبرو نمی شوید، زمانی که محتوا تولید می کنید نیز مخاطبان زیادی خواهید داشت. تولید کردن انواع گوناگون محتوا از جمله مطالب مفید، ویدئوهای آموزنده، فایل های پی دی اف و غیره نقش بسیار مهمی را در جذب مخاطبان متنوع ایفا می کنند. بنابراین، در صورتی که محتواهای مختلف در فضاهای گوناگون را منتشر کنید، مخاطبان زیادی را جذب خواهید کرد. در نتیجه کسب و کارتان گسترش پیدا می کند. هنگامی که مخاطبان محتوای تولیدی شما را مشاهده می کنند با رفتن به دنبال نیازهای خود از طریق محتوا شما برای خرید کالا و برطرف کردن نیازشان اقدام می کنند. مخاطبانی که در جستجو روشی برای حل مشکل خود می باشند و مخاطبانی که قبلا با استفاده از کالای شما توانسته اند مشکلشان را حل نمایند مخاطبان هدف در استراتژی بازاریـابی محـتوایی هستند.

مزایای بازاریابی محتوایی

استراتژی بازاریابی محتوایی مزیت های بسیار زیادی دارد. یکی از مهمترین آنها این است که با استفاده از آن می توانید گفت و گو و همچنین ارتباط مستقیمی با مخاطبان داشته باشید.  اصلی ترین مزیت بازاریابی محتوایی بهبود سئوی سایت است. سئوی سایت نه تنها به موارد فنی آن بلکه به میزان کیفیت محتوای وب سایت مورد نظر بستگی دارد. علاوه براین مشتریان برای خرید یک کالا با سرعت بسیار بالایی تصمیم می گیرند. اگرچه بازاریابی محتوایی به صرف زمان نیاز دارد، اما در مقایسه با شیوه های بازاریابی برونگرا به صرفه تر می باشد. در صورتی که محتواهای مناسب و با کیفیت را ایجاد نمایید. محتوای بهینه شده سایت علاوه بر بهبود دادن سئو منجر به افزایش تعداد لیدهای شما نیز می گردد. با توجه به تحقیقات انجام گرفته برندهایی که محتواهای بهینه شده وبلاگ را به کار می گیرند، در مقایسه با برندهای دیگر قادر به جذب لید بیشتری بوده اند.

بازاریابی محتوایی

سخن پایانی

در این مطلب استراتژی بازاریابی محتوایی که مسیر بازاریابی محتوایی توسط آن مشخص می شود را به صورت جامع و مفید شرح دادیم. بازاریابی محتوایی روشی می باشد که محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش یافتن می باشد. این بازاریابی کمک می کند تا برند به صورت آنلاین به موفقیت دست پیدا کند. یکی از مهمترین دلایل محبوبیت بازاریابی محتوایی این است که به راحتی و آسانی می توان به این عرضه پا گذاشت. لازم به ذکر است که با تدوین استراتزی بازاریابی محتوایی می توانید کاربران و مشتریان زیادی را به سمت سایت خود جذب نمایید. این موضو باعث می شود تا اعتبار سایت شما تا حد قابل توجهی افزایش یابد. افزایش فروش، صرفه جویی در هزینه ها و داشتن مشتریان وفادار بیشتر  مهمترین دلایل نیاز به بازاریابی محتوایی می باشند.