سوشال لیسنینگ یا گوش دادن در شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل در تحقیق های مخاطبان به شمار می آید. از طرفی برای برندها شرایطی را فراهم می کند تا محاوره های مرتبط با خود را در شبکه ای اجتماعی مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و جوابگو آنها باشند. گوش دادن در شبکه های اجتماعی یکی از بحث های مطرح شده بسیار مهم و جدید در بازاریابی رسانه های اجتماعی می باشد. در زبان فارسی معادل های زیادی مورد بحث قرار گرفته که شامل شنود رسانه ای، شنود شبکه های اجتماعی و غیره می شود. ولی، باید این نکته را ذکر کنیم که هر یک از این معادل ها با سوشال مانیتورینگ یا رصد در شبکه های اجتماعی یکسان نیست. برای اینکه با سوشال لیسنینگ و نکات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید در ادامه مطلب قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را ارائه دهیم.
تعریف سوشال لیسنینگ در شبکه های اجتماعی
برای سوشال لیسنینگ تعریف های بسیار یادی ارائه شده است. در تعریف ساده به این معنا می باشد که در شبکه های اجتماعی گفت و گوهای انجام گرفته در مورد برند یا خدمات خود را مشاهده نماییم. بعد با بررسی و ارزیابی آنها برای بهبود و جلب توجه و رضایت خریداران اقدام خواهیم کرد. به صورت جامع تر، در صورتی که شما در رسانه های اجتماعی بر کلیه گفت و گوها و فعالیت های مخاطبان نظارت می کنید. این نظارت مربوط به خودتان، رقبا و حرفه ای باشد که در آن فعالیت می کنید. بعد از طریق اطلاعات حاصل شده و همچنین پاسخ دادن به پیشنهادات و مسائل تلاش می کنید تا کیفیت فعالیت خود را بهبود ببخشید. نشان دهنده این است که فرآیند گوش دادن به شبکه های اجتماعی نیز به بهترین شکل ممکن توسط شما صورت گرفته است.
مقایسه گوش دادن به شبکه های اجتماعی با سوشال مانیتورینگ
سوشال ماتیتورینگ یکی از مفاهیمی می باشد که ارتباط آن با سوشال لیسنینگ بسیار زیاد است. تعداد زیادی از افراد نسبت به تفاوت این دو مفهوم آگاهی ندارند. دنیای سوشال مانیتورینگ در مقایسه با لیسنینگ بسیار کوچک تر می باشد. در مانیتورینگ کلیه جزئیات و گفت و گوهای مخاطبان نسبت به برند ارزیابی شده و اگر لازم بود به آنها عکس العمل نشان داده می شود. به این ترتیب با استفاده از سوشال مانیتورینگ امکان جلب رضایت مخاطبان ناراضی وجود دارد. همچنین می توانید نسبت به نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان شناخت بیشتری به دست آورید. ولی، در گوش دادن به شبکه های اجتماعی از طریق نظارت بر کلیه حوادث و گفت و گوهای اطراف برند، رقبا، صنعت و غیره دیدگاه ارزشمندی نسبت به کلیه گفت و گوها و ایده ها پیدا می شود.
دلیل اهمیت گوش دادن به شبکه های اجتماعی
تا به اینجا در مورد سوشال لیسنینگ صحبت کردیم. اکنون که می دانید گوش دادن به شبکه های اجتماعی چه مفهومی دارد خوب است که دلیل اهمیت آن را بدانید. همچنین برآورد کنید که آیا این مسئله ارزش صرف زمان و هزینه بالا را دارد؟ همه کسب و کارها برای ارتقاء، نیاز دارند که مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و توجه مشتریان جدید را جلب نمایید. در حال حاضر اشخاص برای به اشتراک گذاری ایده های خود درباره کوچکترین یا بزرگترین حادثه با دیگران در شبکه های اجتماعی اقدام می کنند. حال، تصور کنید که پیشنهادات و نظرات وارد شده به کسب و کارتان در رسانه های اجتماعی به گوشتان نخورد یا نسبت به آنها بی توجه باشید. در چنین مواقعی شک نکنید که تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست خواهید داد. بنابراین، مسئله شنود شبکه های اجتماعی مسئله ای نمی باشد که در حال حاضر خیلی راحت قادر به گذشتن از آن باشیم.
اصلی ترین مزایا سوشال لیسنینگ و شبکه های اجتماعی
آشنایی پیدا کردن با نقاط ضعف و قوت برند می تواند یکی از مهمترین و اصلی ترین مزیت های سوشال لیسنینگ باشد. به طور معمول کاربران نظرات خود را در مورد نقاط قوت یا ضعف یک برند ارائه می دهند. با شناختن نقاط ضعف امکان محافظت و یا تقویت کردن آنها به عنوان مزیت رقابتی وجود خواهد داشت. همچنین به نظرات نقاط قوت نیز باید مناسب ترین جواب را داد. یکی دیگر از مزایا گوش دادن به شبکه های اجتماعی پیدا کردن کلیه ایده های کاربران نسبت به برند خود و عکس العمل نشان دادن به آنها می باشد. انجام این کار ارزش دادن به مخاطبان و ساختن وجه فوق العاده از برندتان را به دنبال دارد. سوشال لیسنینگ به شما این امکان را می دهد تا بهترین فرصت ها که مورد بی توجهی قرار گرفته اند را تشخیص دهید. به عنوان مثال انتقادات کاربران را گردآوری کرده و نوع مناسب آنها را برگزید.
سوشال لیسنینگ یکی از ابزارهایی می باشد که با استفاده از آن می توانید از انتقادات و نظرات مخاطبان که به طور جدی در مورد برندتان ارائه می دهند مطلع شوید. دانستن اینکه مردم چه چیزهایی درباره برند شما می گویند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. مشتریان به شما خواهند گفت که دقیقا چه انتظار و خواسته ای از برندتان دارند. در صورتی که به مخاطبان اهمیت می دهید نباید نسبت به داده هایی که از طریق گوش دادن به شبکه های اجتماعی کسب می نماید بی توجه باشید. یکی از مزایای سوشال لیسنینگ این است که با آن می توانید از گفته هایی که مخاطبان در مورد رقبایتان ارائه می دهند آگاه شوید. پیدا کردن نقاط ضعف و نقاط قوت برندتان سکی دیگر از مزیت های شنود شبکه های اجتماعی است.