تبلیغات در پادکست

در عصر کنونی اشخاص بسیاری هستند که در شرایط گوناگونی مانند مسیر تردد، در مترو و اتوبوس، موقع آشپزی، حین ورزش و غیره به پادکست گوش می دهند. پادکست‌ های بسیاری در اپلیکیشن های متفاوت با عناوین گوناگون برای اقشار و سلایق متنوع در اختیار است. آغاز ساخت این گونه محتوا به سال ۲۰۱۳ بازمی گردد و از همان موقع تا بحال شاهد آن بودیم که بهسازی زیادی در این رابطه انجام شده است. با بررسی آمار و ارقام سال های اخیر می بینیم که ممحبوبیت پادکست‌ها در حد قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و از آنجایی که کسب و کارها برای مرتبط شدن با مخاطبان بیشتر، بایستی در رسانه هایی تبلیغ کنند که مخاطبان بیشتری دارند، پادکست ها گزینه مناسبی برای انجام این کار به شمار می آیند. تبلیغات در پادکست برای کسب و کارهای اسپانسر آن برآیندهای عالی را به دنبال داشته است. سطح واکنش مخاطبان با تبلیغات پادکست چندین برابر سطح واکنش مخاطبان با تبلیغات در رادیو است.

تبلیغات در پادکست

چگونه می توان تبلیغات حرفه ای را در پادکست انجام داد؟

برای آن که برآیند بهتری از تبلیغات در پادکست کسب کنید باید از تجربه سایرین در این رابطه بهره مند شوید. 

  • مقصود افزایش معلومات از برند است نه ساخت سرنخ: از تبلیغات پادکست به منظور بالا رفتن سطح معلومات از برندتان کمک بگیرید. امکان دارد لیدهای زیادی هم از این راه کسب کنید اما تمرکزتان بایستی بر روی بالا بردن سطح معلومات از برند باشد. تبلیغات ارگانیکی که به وسیله گوینده بیان می شود در مقایسه با تبلیغی که از جلو می نویسید و به گوینده منتقل می کنید، کارکرد بسیار بهتری دارد.
  • سلایق گوناگون را از دست ندهید: تبلیغات تان را فقط به پادکست هایی که محتوای آنها با کسب و کار شما ارتباط دارد، واگذار نکنید چون که مخاطبان تان می توانند سلایق متفاوتی داشته و پادکست های متنوعی را گوش دهند. به عنوان مثال اشخاصی که به پادکست روانشناسی، ورزشی، کمدی و غیره گوش می دهند نیز می توانند کسب و کارهای حقوقی یا مالی را بپسندند.
  • تبلیغات بداهه را دریابید: تبلیغاتی که به شکل اتفاقی یا بداهه به وسیله پادکستر برگزار می شود بیشتر مورد توجه مخاطبان واقع می شود چون که این نوع از تبلیغات حقیقی تر بوده و اعتماد بیشتری به دست می آورند. در حالی که تبلیغات از پیش تهیه شده احساس خوبی به شنونده منتقل نخواهد کرد. تبلیغات اتفاقی فقط با اشاره ای انجام می شود و مستمع خیلی متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی شود اما فراروی آن اثرگذاری بالاتری دارد.
  • راه تان را بررسی کنید: به منظور رسیدن به موفقیت در رابطه با تبلیغات پادکست بایستی کمپین های تبلیغاتی را بررسی کنید. قبل از اقدام به این کار، بررسی کنید، معلوماتتان را راجع به شیوه های گوناگون و سطح اثرگذاری آن‌ها افزایش دهید تا باهدف انتخاب نمایید. ولاغیر مجبورید دائم آزمون و خطا داشته باشید تا بفهمید کدام شیوه ‌ها برای شما مناسب تر خواهد بود.

باید ها و نبایدهای تبلیغات در پادکست

بیشتر پادکسترهای حرفه ای از راه تبلیغات پادکست، درآمدهای قابل توجهی را کسب می کنند و افزون بر کسب هزینه های مرتبط به تولید برنامه، منقعت زیادی عاید پادکسترها خواهد شد.

اگرچه در عصر کنونی تبلیغات در رادیو چندان محبوبیت ندارد و عده معدودی به دنبال آن می روند؛ ولی این معنا را نمی دهد که تبلیغ برند از پایگاه های رادیویی حذف می شود. پادکست‌ها، که می توان آن ها را جزئی از برنامه های رادیویی محسوب کرد، اخیرا دنیای مارکتینگ دیجیتال را به خوبی متحول کرده است. تبلیغات پادکست، تبدیل به منبع درآمد بیشتر پادکسترهای حرفه ای شده است و افزون بر بدست آوردن مخارج ساخت پادکست، سود سرشاری از تبلیغ محصولات کمپانی های اسپانسر و برند آن ها، عاید پادکسترها می گردد.

تبلیغات در پادکست

اسپانسری پادکست

رشد قابل ملاحظه وب جهان گستر، ترویج دستگاه های تلفن همراه هوشمند، استفاده عمومی شبکه های اجتماعی مثل: instagram، telegram، twitter و غیره، آسان شدن فرایند ارسال فایل ها و ارتقا پوشش دهی اینترنت در کشورهای گوناگون، اثر مستقیمی در انتشار پادکست ها دارد. پادکست ها در تایم کمی، حجم زیادی از اطلاعات را از راه حس شنیداری به ذهن شنونده منتقل می کنند، محدودیت مکانی برای گوش دادن به آن ها وجود ندارد و عناوین بی شماری را در بر می‌گیرند که بی تردید افراد زیادی آن ها را می پسندند. 

افزون بر این، فرد می تواند در زمان استراحت، رانندگی، غذا خوردن و هر موقع دیگری به پادکست گوش دهد. همه این کارها همراه هم پادکست ها را به جایی کشاند که در حال حاضر، بیشتر از ۵۵۰,۰۰۰ برنامه‌ گوناگون به شکل پادکست در اختیار مردم گذاشته می شوند.

هزینه تبلیغات در پادکست چطور محاسبه می شود؟

برای حساب کردن مخارج تبلیغات در پادکست قیمت ثابتی نمی توان بیان کرد اما رایج ‌ترین شیوه برای محاسبه هزینه فرمول CPM است. Cost per Mil تعرفه ای است که اسپانسر بایستی در ازای هر هزار دانلود پرداخت کند. چنان چه عدد اصلی CPM برای پادکست های فارسی بین ۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان باشد. تعرفه هر تیزر در هر اپیزود پادکستی که ده هزار دانلود دربر داشته باشد با CPM دویست هزار تومانی، دو میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

جمع بندی

یکی از راه های رشد کسب و کارها و خدمات تبلیغات در پادکست است. تبلیغات در پادکست می تواند منجر به شنیده شدن خصوصیات محصول و سرویس هایی مد نظر است تا به دنبال آن مخاطبان تبدیل به خریداران محصول و دریافت کنندگان خدمات باشند. برای صاحبان مشاغل رشد کسب و کار آن ها بسیار مهم است از این رو اقدام به تبلیغات در پادکست می کنند.