کلمات کلیدی

تمامی سایت ها پس از آنکه راه اندازی می شوند به محتوای مناسب جهت سئو و راه اندازی نیاز دارند. محتواها به دسته های متفاوتی از جمله محتوای متنی، محتوای تصویری و محتوای ویدئویی تقسیم بندی می شوند. همانطور که ممکن است از قبل اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید، یکی از محتواهای ضروری برای سایت ها محتوای متنی است. به همین دلیل انتخاب کلمات کلیدی مناسب و رعایت چگالی آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین، پس از آنکه محتوا تولید شد، باید متا تگ های مناسب برای آن انتخاب شود، تا موتورهای جستجو بتوانند آن متن را شناسایی کنند. اگر محتوای متنی به درستی انتخاب شود، نقش بسیار مهمی در ارتقا رتبه سایت دارد. به همین دلیل تمامی صاحبان سایت باید این موضوع را مد نظر خود قرار دهند.

این روزها توجه به تبلیغات دیجیتال و افزایش فروش بیشتر از قبل به چشم می خورد. با تغییر کردن شیوه ی تجارت به سمت تجارت آنلاین و استفاده از بسترهای اینترنت موجب شده تا توجه به مفاهیمی همچون سئو نیز افزایش یابد. از طرفی شکل گیری هر محتوایی ابتدا با تعیین کلمه کلیدی صورت می گیرد. دستیابی به نرخ رشد خوب مخاطبان و قرارگیری در صفحه اول موتورهای جستجو از اهداف اصلی یک سایت محسوب می شود، بنابراین تحقیق کلمه کلیدی مناسب اولین کاری است که در این راستا باید انجام شود. در ادامه با شیوه های دستیابی به کلیدواژه های مناسب آشنا خواهید شد. در ادامه تلاش می کنیم تا اطلاعات کافی را در مورد انتخاب کلمات کلیدی درا ختیار شما قرار دهیم.

کلمات کلیدی

کلمه کلیدی چیست؟

کیدور، کلیدواژه یا کلمه کلیدی همه به کلماتی اطلاق می شوند که فرد برای جستجو در موتورهای جستجو از آن استفاده می کنند. این لغات دارای ویژگی های متفاتی هستند، می توانند کوتاه یا چند کلمه ای باشند یا اینکه در یک جمله معنا پیدا کنند. برخی کوتاه و کلیدواژه کانونی تک کلمه ای هستند که بیشترین میزان محتوا را در بر دارند و رقابت در آن بالاست. کلمات کلیدی متوسط یا طولانی که از ترکیب چند کلمه تشکیل می شوند با سرچ کمتری توسط کابر رو به رو هستند اما نرخ کلیک بالا تری دارند.

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی 

در تحقیق کلمات کلیدی به دنبال جستجو و آنالیز کردن کلمات و عباراتی هستیم که برای مخاطبان ما ارزشمند باشند و بیشترین بازدید را از این طریق بتوانیم کسب کنیم. کلمات کلیدی تعیین کننده مسیر بازاریابی و تولید محتوای شما هستند و چنانچه کلیدواژه کانونی درستی را انتخاب نکنید می تواند تمام زحمات تیم را با شکست رو به رو کند. علاوه بر این تحقیق کلمه کلیدی برایتان روشن می کندکه شهرت شرکت شما در بین کاربران به چه چیزهایی است و ورود به آن از چه طریقی بیشتر خواهد بود. گاهی با تحقیق درباره کلمه کلیدی استراتژی محتوا و بازاریابی شما تغییر می کند. برای آنالیز این کلمات ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد

کلمات کلیدی

عوامل موثر در انتخاب کلمات کلیدی مناسب 

 باتوجه به اهمیت بالایی که کلمات کلیدی در سئو و بازاریابی دیجیتال دارند می بایست در انتخاب کلمات کلیدی دقت عمل به هم آورد. عواملی که در انتخاب کلمه کلیدی نقش دارند شامل موارد زیر می شود:

مرتبط بودن کلمه کلیدی

اولین و  مهم ترین نکته ارتباط مفهومی و دقیق کلمات کلیدی با محتوای شماست. چنانچه کاربر با انتخاب کلمه کلیدی وارد صفحه ای با محتوای نامرتبط بشود میزان رضایت و مشارکت کاربر و در نتیجه امتیاز سایت توسط موتورهای جستجو با کاهش رو به رو می شود.

 میزان سرچ کلمه کلیدی 

بالا بودن تعداد دفعاتی که یک کلیدواژه کانونی سرچ می شود، نشان دهنده ی میزان موفقیت در آن کلمه کلیدی است.

سختی کلمه کلیدی 

منظور از سختی کلمه کلیدی این است که فرآیند شما با استفاده از آن جهت بالا بردن رتبه سایت خود تا چه اندازه با سختی و به رو خواهد شد. نابراین با توجه به آن می توانید تصمیم بگیرید که آیا ارزش صرف کردن زمان و انرژی را دارد یا خیر.

  ترند 

کلمات در بازه های زمانی مختلف ممکن است به شکل های متفاوت یا با معنای متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند و از طرفی برخی کلمات در یک بازه زمانی مشخص جستجوی بیشتری خواهند داشت. با توجه به ترن می توانید بررسی کنید که دراین زمان به دنبال چه کلماتی بروید.

نرخ کلیک 

آماری که نشان می دهد در یک هفته یا یک ماه چه اندازه یک کلمه کلیدی در جذب مخاطب بهتر عمل کرده است و بازدید را افزایش داد نرخ کلیک نام دارد و از مهم ترین نکات در تحقیق کلمه کلیدی محسوب می شود.

کلمات کلیدی

مراحل تحقیق کلمات کلیدی

تا اینجا درباره اهمیت آنالیز کردن کلمات کلیدی صحبت کردیم. حال زمان آن رسیده تا مراحل آین تحقیق و آنالیز را باهم مرور کنیم. 

کسب اطلاعات کافی

اولین کار تحقیق و بررسی درباره ی کسب و کاری است که تصمیم دارید برای آن محتوا تولید کنید تا بتوانید به درستی ایده پردازی کنید. صحبت با مشترین و پیگیری نظرات آنان نیز در این راه به شما کمک می کند.

موضوع بندی محتوا

هر کسب وکاری علاوه بر فضای کلی که بر آن حاکم است دارای بخش بندی های مختلفی است. برای تولید محتوا و یافتن کلمات کلیدی مختلف بهتر است به صورت بخش بندی در مورد محتوا تصمیم بگیرید.

تهیه لیست کلمات 

استفاده از بارش فکرش تمام افراد در ایده پردازی و انتخاب کلمات کلیدی بسیار نقش دارد. بنابراین از تمام همکاران بخواهید درباره کلیدواژه ها به شما ایده بدهند.

تعیین هدف

هدف خود و تیم را از تولید محتوا تعیین کنید. گاهی محتوا برای جذب مخاطبان وفادار است و گاهی نیز هدف بالا بردن فروش در بازه زمانی مشخصی است و یا سایر اهدافی که شرکت مد نظر دارد.

قصد و هدف کاربر 

هدف کاربر خود از سرچ کردن آن کلمه کلیدی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال برخی برای خرید یا سفارش خدمات در حال سرچ هستند، عده ای به دنبال کسب اطلاعات بیشتر یا بررسی صحت موردی باشند. با این روش می توانید محتوا درخور نیاز مخاطب در اختیار او قرار دهید.

آنالیز محتوا رقبا

انالیز رقبا یکی از اصلی ترین کارها در سئو محسوب می شود. با بررسی محتوای رقبای خود می توانید کلمات کلیدی بیابید که مورد توجه قرار نگرفته اند و قابلیت رنک شدن در آن را دارند.

ابزار تحقیق کلمه کلیدی 

برای آنالیز کلمات کلیدی ابزارهای مختلفی وجود دارد که هرکدام آمار خوبی را در این باره در اختیار می گذارند. در بخش بعدی به معرفی چند ابزار مهم خواهیم پرداخت.

کلمات کلیدی طولانی 

هان طور که اشاره شد کلمات کلیدی طولانی کمتر توسط کاربران سرچ می شود اما هدفمند تر هستند و در نتیجه نرخ تبدیل شان بالاتر می رود. 

کلمات کلیدی

ابزارهای یافتن کلمات کلیدی

برای تحقیق کلمات کلیدی مطابق با مطالبی که در بالا گفته شد مراحل مختلفی باید طی گردد. در این مسیر ابزار مختلفی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

موتور جستجوی گوگل

 یکی از ساده ترین و در دسترس ترین ابزار خود گوگل است. شما در عین تایپ کردن کلمات در باکس سرچ با برخی عبارات پیشنهادی از طرف گوگل رو به رو می شوید که کمک کننده هستند. همچنین در پایین صفحه عباراتی با عنوان «searches related to» به شما ارائه می شود.

Google Keyword Planner

اساس طراحی این ابزار رایگان برای پیشنهاد کلمات کلیدی مناسب کمپین‌های پولی پلتفرم AdWords بوده است، اما در یافتن کلمات کلیدی ارگانیک هم مناسب می باشد. همچنین اطلاعاتی درباره حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی، میزان رقابت، شناسایی ترندها ارائه می دهد.

Google Trends

 گوگل ترند به سادگی لیستی از کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی شما و همچنین روند تغییرات ترندها و جستجو را نشان می دهد و برای مقایسه کلمات مناسب است.

Keywordtool.io

این  ابزار به صورت رایگان از زبان فارسی نیز پشتیبانی می کند  و می توان به وسیله آن لیستی از کلمات کلیدی مشابه دریافت کرد.

Google Search Console

سرچ کنسول گوگل برای تجزیه و تحلیل کلمات بسیار مناسب است و می تواند آنالیز و آمار جامعی را درظرف 90 روز گذشته ارائه دهد و همینطور کلماتی را که درآن رنک گرفته اید نشان می دهد.

Answer the Public

ای سایت می تواند با استفاده از کلمه کلیدی شما سوالاتی کهتوسط کاربران پریده می شود ارائه دهد.

AdWord & SEO Keyword Permutation Generator

با استفاده از این ابزار می توان به کلمات کلیدی طولانی و ترکیبی دست یافت و همچنین  در سئو محلی بسیار موثر است.

Bing Webmaster Tools

موتور جستجوی بینگ تحت که  شرکت مایکروسافت فعالیت می کند می تواند لیست کلمات کلیدی مشابه و همچنین روند  جستجو و تعدادرا به نمایش بگذارد.

در ادامه به معرفی اسامی چند ابزار دیگر جهت تحقیق درباره کلمه کلیدی بسنده می کنیم:

  • KWFinder
  •  SEMrush
  • Ubersuggest
  • Spyfu
  • LSI Graph
  • Keyword Shitter
  • Keyword Everywhere

جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

شاید بتوان گفت موتور جستجوی گوگل بهترین راهنمای شما برای انتخاب کلمات کلیدی به شما می رود. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که برای پیدا کردن کلمه کلیدی چه استراتژی هایی را باید به کار ببرید. برای اینکار می توانید مسیر زیر را طی کنید:
• ابتدا موضوعی را که می خواهید در مورد آن بنوسید انتخاب کنید.
• سپس کلمات کلیدی که آن موضوع با استفاده از آنها جستجو می شود بنویسید.
• از ابزار گوگل ترندز استفاده کنید تا کلمه کلید پر کاربرد را انتخاب کنید.
• کلمه کلیدی که بیشترین کاربرد را دارد به عنوان کلمه کلیدی اصلی در نظر بگیرید و از کلمات کلیدی دیگر در متن استفاده نمایید.
همچنین، وقتی کلمه کلیدی را انتخاب کردید، این کلمه را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید و پیشنهادات گوگل را در طول متن به کار ببرید. این امر نقش بسیار مهمی در شناسایی محتوای متنی توسط موتور جستجوی گوگل دارد. همانطور که متوجه شده اید، انتخاب کلمه کلیدی و تولید محتوای متنی یک کار تخصصی و زمان بر است و شما باید وقت کافی بگذارید تا بتوانید محتوای متنی با کیفیتی را جستجو کنید.

در یک محتوا از چند کلمه کلیدی می توانیم استفاده کنیم؟

یکی از سوالات پرتکرار در مورد کلمات کلیدی این است که یک محتوای متنی چند کلمه کلیدی می تواند داشته باشد! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک محتوای متنی تنها یک کلمه کلیدی می تواند داشته باشد. اما شما می توانید کلمات کلیدی دیگر را در طول متن به کار ببرید. به این موضوع توجه داشته باشید که کلمات کلیدی دیگر که در طول متن به کار برده می شوند نباید چگالی شان بیشتر از کلمه کلیدی اصلی باشد. در غیر اینصورت هرگز به اهدافی که می خواهید نمی رسید. اگر در ابتدای کار تولید محتوای متنی هستید، بهتر است کار خود را زیر نظر یک متخصص آغاز کنید تا بتوانید به بحث کلمات کلیدی ( که بحث مهم و تخصصی است) تسلط پیدا کنید.

چگالی کلمات کلیدی

وقتی می خواهید برای تولید محتوای متنی اقدام کنید، باید به موارد متعددی توجه داشته باشید. یکی از مواردی که رعایت کردن آن نقش بسیار مهمی در موفقیت و دیده شدن محتوا دارد چگالی کلمات کلیدی است! اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگالی کلمات کلیدی به چه معناست! وقتی کلمه کلید برای یک متن انتخاب می شود، آن کلمه باید به تناسب در کل متن پخش شود. موتور جستجوی گوگل اعلام کرده است که نسبت استفاده از کلمه کلیدی در یک متن 1 تا 3 درصد است. در واقع، این تناسب با استفاده از فرمول زیر حساب می شود:
تعداد کل کلمات یک متن / تعداد کلمه کلیدی :چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمات کلیدی

نکات مهم در استفاده از کلمات کلیدی در محتوای متنی

نکات دیگری که در استفاده از کلمات کلیدی در یک متن باید مد نظر داشته باشید به شرح زیرند:
• بهترین و ایده آل ترین حالت برای استفاده از کلمه کلیدی در یک متن 1 درصد است.
• 10 درصد از کلمه کلیدی باید در پاراگراف های نخستین متن به کار برده شود.
• نباید بیش از اندازه از کلمه کلیدی در متاتگ ها استفاده شود.
بهتر است بدانید رعایت این نکات در تولید محتوای متنی از جمله مواردی است که سبب می شود محتوا توسط کاربران دیده شود و این امر می تواند رتبه سایت شما را افزایش دهید. در نتیجه، اگر می خواهید وارد این حوزه شوید، باید به تمامی این نکات توجه ویژه ای داشته باشید.

آیا تولید محتوای متنی اهمیت زیادی دارد؟

بهتر است بدانید که انتخاب کلمه کلیدی مناسب و تولید محتوای متنی از نیازهای اصلی و ضروری سایت است. اگر سایت شما به خوبی طراحی شده باشد، اما محتوای متنی ( با کلمه کلیدی مناسب) نداشته باشد، هرگز به جایگاه مناسبی نمی رسد و موتور های جستجو این سایت را شناسایی نمی کنند. به همین دلیل کارشناسان سئو تولید محتوای متنی را از جمله مواردی می دانند که باید در روند سئو سایت مد نظر قرار گرفته شود.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی از اولین و مهمترین گام های لازم در حوزه سئو و بازاریابی است وبرای انجام آن مراحل و ابزارهایی نیاز است. در این مقاله به خوبی تمام اطلاعات لازم درباره روند تحقیق درباره کلمه کلیدی و ابزرا مورد نیاز را شرح داه ایم. تا بدینجا تلاش کردیم تا اطلاعات مناسبی را در مورد انتخاب کلمات کلیدی برای محتوای متنی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده اید شما می توانید با استفاده از پیشنهادهای گوگل و ابزار گوگل ترندز کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید. چگالی کلمه کلیدی در طول یک متن باید در بازره 1 تا 3 درصد باشد و 10 درصد از کلمه کلیدی باید در ابتدای متن به کار برده شوند. محتوای متنی از جمله نیازهای اصلی سایت است که اگر نادیده گرفته شود، باعث می شود سایت به جایگاه قابل قبولی نرسد.