نظام صنفی رایانه ای

با همه ‌گیری اینترنت و دنیای دیجیتال در میان مردم ،حکومت‌ ها به فکر تعیین قوانینی برای استفاده از فضا و افتاده‌اند. تقریباً تمامی کشور های جهان دارای قوانینی برای کنترل این فضا هستند. به طبع وجود این قوانین، سازمان ‌های نیز برای اجرای این قوانین به‌ وجود آمده اند. این سازمان‌ ها در دادن حقوق کاربران و حمایت از کاربران اینترنت و افراد فعال در این حوزه فعالیت می ‌کنند. در ایران نیز سازمان‌ های مختلفی برای حمایت و بررسی حقوق کاربران و افراد حاضر در این حوزه به وجود آمده‌است. این سازمان‌ها باعث بالا رفتن کیفیت استفاده از اینترنت می‌شوند. یکی از این سازمان‌ های فعال در این حوزه نظام صنفی رایانه ای است. این سازمان در تیرماه ۱۳۸۴ طبق مصوبه مجلس و هیئت وزیران بنا نهاده شد. نظام صنفی رایانه ای یک سازمان مردم ‌نهاد است که چندین دهه است به ‌صورت بی‌ وقفه در هر زمینه فعالیت‌ های نرم‌افزاری و حمایت از افراد فعال در این حوزه کار می‌کند. این سازمان در ابتدا برای رسیدگی به شرکت‌های تولید نرم ‌افزاری به‌وجودآمده است. اگر شما دارای کسب ‌و کاری اینترنتی هستید آشنایی با نظام صنفی رایانه ای می‌تواند برای شما مفید باشد. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا مطالب متعددی درباره نظام صنفی رایانه ای یاد بگیریم.

نظام صنفی رایانه ای

دسته بندی های مختلف در نظام صنفی رایانه ای 

مطالب و کارهای مربوط به اینترنت و رایانه تنها محدود به یک یا دو کار نیست و دارای شاخه ‌های مختلفی است. این شاخه‌ ها هر کدام دارای گستردگی ‌های خاص خود هستند که نمی‌توان آن‌ها را در یک دسته ‌بندی قرار داد. نظام صنفی رایانه ای نیز دارای شاخه ‌های مختلفی در کامپیوتر است. سه شاخه‌ی اصلی این سازمان متشکل است از شاخه فروشگاه‌ ها، شرکت‌ ها و مشاوران است. هر کدام از این شاخه‌ ها تنها به انجام امور خود می‌پردازند. در ادامه این مقاله به ‌تفضیل به بررسی این سه شاخه‌ ی مختلف از نظام صنفی رایانه‌ای خواهیم پرداخت. پس اگر کار شما مرتبط با یکی از این سه شاخه‌ ی اصلی است با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا مطالبی مهم درباره این سه ‌شاخه فرا گیرید.

شاخه شرکت ها در نظام صنفی رایانه ای

اولین شاخه از فعالیت ‌های نظام صنفی رایانه ای ، شاخه مربوط به شرکت ‌های کامپیوتری است که برخی از شرکت ‌هایی که به امور کامپیوتری می‌ پردازند تنها به امر تولید نرم‌افزارها و محتوا های کامپیوتری مشغول هستند. معمولاً تمامی تولیدات این شرکت ‌ها محتواهایی مجازی هستند. این شرکت‌ ها در زمره پول‌سازترین شرکت ‌های مربوط به فعالیت‌ های کامپیوتری هستند. این شرکت‌ها به‌علت زمینه ‌ی کاری خود بسیار با نظام صنفی رایانه ای در ارتباط هستند. معمولاً این سازمان بر چند شاخه از فعالیت ‌های این شرکت‌ها نظارت دارد. همچنین این نظام این شاخه‌ها اعم از طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار ساخته‌شده، توسعه و پشتیبانی نرم‌افزار، و درنهایت آموزش کار با نرم‌افزار ساخته‌شده است.

شاخه فروشگاه ها

شاخه بعدی که تحت نظارت نظام صنفی رایانه ای است، فروشگاه‌های اینترنتی هستند. بر پیشرفت اینترنت و همه‌گیر شدن آن بازار معاملات محصولات و خدمات نیز تا حد زیادی به سمت آنلاین شدن هفته است. امروز شما بسیاری از محصولات و خدمات مورد نیاز خود می‌توانید در فضای مجازی با کمترین زحمتی پیدا کنید. فروشگاه‌ های مجازی نیز زیرم جموعه‌ای از کسب ‌و کار های آنلاین هستند. به ‌همین ‌علت این کسب ‌و کارها زیرمجموعه‌ای از نظام صنفی رایانه‌ای هستند. نظام صنفی رایانه‌ای وظیفه دارد که به امور مختلف مربوط به فروشگاه‌ های اینترنتی نظارت کند. فروشگاه‌ های اینترنتی معمولاً به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند.

 دسته اول این فروشگاه که نوع معمول‌تر آن نیز هست دسته‌ای هستند که محصولات فیزیکی را به فروش می‌رسانند. معمولاً در این فروشگاه ‌ها انواع و اقسام محصولات به فروش می‌رسند. برخی از این فروشگاه‌ها انحصارا محصولات سخت ‌افزاری مربوط به رایانه را به فروش می‌رسانند. دسته دوم فروشگاه های اینترنتی ، فروشگاه‌ هایی هستند که تنها محصولات غیر فیزیکی و مجازی را به فروش می‌رسانند. محصولاتی نظیر نرم ‌افزارهای مختلف، آموزش‌های نرم‌افزاری مختلف و مواردی از این قبیل را به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌دهند. امور صنفی رایانه‌ای به دو  صورت متفاوت به امور این مدل از فروشگاه ‌ها رسیدگی می‌کند.

نظام صنفی رایانه ای

شاخه مشاوران

آخرین شاخه مربوط به این سازمان، شاخه مشاوران است. شاخه مشاوران مربوط به افرادی است که در زمینه امور مربوط به رایانه به بقیه افراد و یا شرکت‌ ها مشاوره می‌ دهند. و به‌ غیر از انجام مشاوره فعالیت دیگری ندارند. این شاخه از این سازمان  به این دسته از افراد و فعالیت‌ هایشان نظارت می‌کند. شاخه مشاوران کمتر از دیگر شاخه ‌های مربوط به این سازمان برای مردم ملموس است و بیشتر افرادی که در این زمینه کار می‌کنند با این بخش در رفت ‌و آمد هستند. اما دو بخش دیگر بخصوص بخش فروشگاه اینترنتی نیم صورت مستقیم با عامه مردم در ارتباط است.

سخن پایانی

با گسترش اینترنت و تکنولوژی شرکت ها و محصولات اینترنتی متعددی به وجود آمده اند. حکومت های مختلف بعد از همه گیری اینترنت به تعیین قوانین مختلف برای دنیای مجازی پرداخته اند. این قوانین باعث می شوند که حقوق کاربران و فعالین حاضر در این زمینه حفظ شود. در ایران نیز قوانینی برای حمایت از کاربران و فاعالان دنیای مجازی وجود دارد. نظام صنفی رایانه ای یکی از سازمان هایی است که برای نظارت بر این امور به وجود آمده است. این سازمان دارای سه شاخه مختلف  شرکت ها، فروشگاه ها و مشاوران است. این سه شاخه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر امور فعالان حوزه دنیای مجازی نظارت می کنند.