گوگل آنالیتیکس

به گوگل آنالیتیکس در زبان انگلیسی Google Analytics گفته می شود که یک سرویس رایگان است و به وسیله شرکت گوگل طراحی شده است، این نرم افزار آمار مشاهده کنندگان یک وب سایت را بیان می کند. این اثر برای بازاریابان و وب مسترها به منظور آنالیز وب استفاده می شود. این سامانه امکان ارزیابی و آنالیز ورودی ها، صفحه های ورودی دهنده، مخاطبان وارد شده، فعالیت های مخاطبان، زمان حضور و مسیر خروجی آن ها را نشان می دهد. بدین گونه، طیف گسترده ای از داده ها در دست مدیریت سایت قرار خواهد گرفت. از قابلیت های این سامانه تعیین هدفی معین در محدوده زمانی است. سپس سامانه اتوماتیک در محدوده زمانی مشخص شده در صورت دست یافتن به هدف گزارشی بر مبنای نیل به هدف می دهد و در صورت عقب بودن از هدف هم درصد نزدیکی به هدف را بیان می کند.

گوگل آنالیتیکس

ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس

نخست برای وارد شدن به سرویس Google Analytics ، باید به نشانی analytics.google وارد شوید. هم اکنون مرحله های زیر را به ترتیب طی کنید.

نکته: این سرویس در ایران تحریم شده است قبل از وارد شدن به آن آی پی خود را تغییر دهید و یا VPN خود را فعال کنید.

  1. وارد شدن به اکانت گوگل

بعد از وارد شدن به سایت حال باید به حساب کاربری گوگل خود ورود پیدا کنید. به این منظور ایمیل خود و رمز عبور آن را وارد کنید. بعد از دیدن صفحه اصلی سایت، گزینه آبی رنگ را فشار دهید.

  1. ساماندهی اکانت

حال مرحله های اصلی ثبت سایت در Google Analytics شروع شده است. در کادر Account Name نام مد نظرتان را برای اکانت بنویسید. گزینه های بعدی ساماندهی به اشتراک گذاشتن داده های حساب شماست که می توانید به صورت دلخواه آن ها را فعال یا غیرفعال کنید. توصیه ما به شما فعال کردن همه مورد هاست تا بتوانید بستر مفید گوگل را به کار ببرید.  

  1. ساماندهی قالب کاری 

قسمت دوم با حیطه کاری سایت شماست ارتباط دارد که از شما می خواهد ۴ شیوه مقیاس مدنظرتان را برای آنالیز سایتتان بنویسید. سپس در بخش بعد منطقه زمانی تان را معین کرده و در آخر گزینه Next را فشار دهید.

  1. داده های مربوط به سایت و کار

در قسمت سوم از ثبت سایت در Google Analytics بخش هایی مرتبط با نوع کار شما در وب سایتتان موجود است. در قسمت اول با توجه به فعالیت وبسایتتان دسته بندی کاری خود را از منو برگزینید، سپس در بخش Business size حیطه کاری خود و میزان کارکنان آن را معین کنید. بخش آخر، این قسمت از شما می خواهد که با توجه به احتیاجات خود، گزینه هایی را که احتیاج دارید به وسیله Google Analytics ارزیابی و واکاوی شود، برگزینید. این موارد به ترتیب حاوی:

  • واکاوی تعامل مشتری با وب سایت
  • به صرفه سازی تجربه کاربری سایت
  • واکاوی داده ها با دستگاه ها یا سیستم عامل های متفاوت
  • به صرفه سازی مخارج تبلیغات شما
  • بالا رفتن تبدیل های سایت
  • اندازه گیری درآمدزایی با کمک محتوا
  • آنالیز فروش اینترنتی شما
  • واکاوی رهبری تولیدات وب سایت 
  • در این قسمت می توانید موارد دلخواه خود را وارد کنید
  • در آخر گزینه Create را فشار دهید.

سپس صفحه ای گشوده خواهد شد که حاوی قوانین Google Analytics است. هر دو گزینه را فعال کرده و سپس I Accept را فشار دهید. 

حال قبل از وارد شدن به Google Analytics از شما می خواهد بازه ارتباط با ایمیلتان را معین سازید. این بازه را با فعال کردن موارد زیر معین کرده و در آخر گزینه Save را فشار دهید.

  • Performance Suggestion & Updates : با فعال سازی این مورد، پیشنهادات Google Analytics و آپدیت ها به ایمیل می شوند
  • Feature Announcements : با فعال سازی این مورد آموزش هایی راجع به تغییرات، افزایش ها و مشخصات تازه Google Analytics برای شما ایمیل می شود.
  • Feedback & Testing : با فعال کردن این مورد ایمیل هایی راجع به شرکت در نظرسنجی ها و بهبود Google Analytics دریافت خواهید کرد.
  • Offers from Google : درصورت فعال کردن این گزینه ایمیل هایی راجع به کالاها، خدمات، رویداد ها و تبلیغات خاص مربوط به گوگل دریافت خواهید کرد.
  1. اضافه کردن نشانی سایت

در این بخش که مرحله آخر از ثبت نام در Google Analytics است، نشانی سایت تان را بنویسید. در این قسمت شما می توانید یکی از ۳ پلتفرم IOS ، اندروید یا وب را به منظور وارد کردن نشانی انتخاب نمایید.

گوگل آنالیتیکس

اصطلاحات گوگل آنالیتیکس

  • Account (حساب کاربری)    
  • Acquisition (اکتساب یا جذب ترافیک)
  • Active Users (مخاطبان فعال)
  • Active Pages (صفحه های فعال) 
  • API رابط برنامه‌ نویسی کاربردی 
  • Average Session Duration (میانگین مدت زمان نشست) 
  • Bounce (پرش) 
  • Bounce Rate (نرخ پرش) 
  • Campaign Name (اسم کمپین) 
  • Channel (کانال)
  • Conversion (تبدیل) 
  • Cookie (کوکی یا کلوچه) 
  • CPC (مخارج به ازای هر کلیک) 
  • Demographics (جمعیت ‌شناسی)
  • Device Category (طبقه بندی دستگاه)
  • Dimension (ابعاد)
  • Direct (ترافیک مستقیم)
  • Event (رویداد)
  • First Interaction (or First-Click) (نخستین تعامل یا اولین کلیک)
  • Goals (اهداف Google Analytics یا گل‌ها)
  • Google Ads (گوگل ادز)
  • Google Analytics (گوگل آنالیتیکس)
  • Google Analytics 4  (گوگل آنالیتیکس ۴ یا GA4)
  • Google Data Studio (گوگل دیتا استودیو) 
  • Google Optimize (گوگل آپتیمایز)
  • Google Tag Manager (گوگل تگ منیجر)
  • Hostname (اسم میزبان یا هاست)
  • Hierarchy of Google Analytics (رده بندی Google Analytics)
  • Hit (درخواست یا فعالیت در وب ‌سایت)

جمع بندی

Google Analytics به ما می گوید که آمار مشاهده کنندگان سایت به چه میزان است. دانستن میزان بازدیدکنندگان می تواند تحلیل کلی را وضعیت سایت به ما ارائه دهد. این نرم افزار پرکاربرد دستاورد ارزشمندی برای مدیران سایت و وب مسترهاست.