پس از آنکه موتور جستجو گوگل برای یافتن اطلاعات و داده های مناسب در فضای اینترنت مورد توجه قرار گرفت، گوگل شروع به تشکیل الگوریتم هایی کرد که کاربران راحت تر بتوانند به داده های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. بهتر است بدانید که اگر الگوریتم های گوگل وجود نداشت، کابران نمی توانستند به داده های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و همواره مجموعه ای از سایت های بی معنی و بدون ارتباط به نمایش در می آمد. به همین دلیل کسانی که می خواهند به موفقیت وب سایت خود در فضای اینترنت کمک کنند باید به الگوریتم های گوگل توجه ویژه ای داشته باشند. در ادامه تلاش می کنیم تا اطلاعات بیشتری را در زمینه آموزش سئو و الگوریتم گوگل در اختیار شما قرار دهیم.
الگوریتم موتور جستجوی گوگل
بهتر است بدانید که موتور جستجوی گوگل تا به حال انواع متفاوتی از الگوریتم ها را معرفی کرده است و این الگوریتم ها به جستجوی ساده تر در فضای اینترنت کمک می کنند. الگوریتم هایی که تا به حال از سوی موتور جستجو گوگل معرفی شده اند به شرح زیرند:
• الگوریتم پاندا : این الگوریتم در فوریه سال 2011 معرفی گردید، هدف این الگوریتم جلوگیری از کپی برداری نوشتار و عکس است و سایت را جریمه می کند.
• الگوریتم پنگوئن : این الگوریتم بر بک لینک و شبکه های اجتماعی تمرکز دارد.
• الگوریتم مرغ مگس خوار : این الگوریتم بر کلمات کلیدی پرتکرار تمرکز دارد.
• الگوریتم کبوتر : این الگوریتم بر کلمات کلیدی تمرکز دارد.
• الگوریتم گورخر : این الگوریتم به بازرسی وب سایت های فروشگاهی می پردازید و موارد متعددی از جمله بارکد گذاری و ایجاد درگاه های امن سایت را بررسی می کند.
• الگوریتم Pay day loan : این الگوریتم بر جلوگیری از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی تمرکز دارد.
• الگوریتن Pay layout : این الگوریتم بر جلوگیری از تبلیغات بیش از حد تمرکز دارد.
همانطور که متوجه شده اید انواع متفاوتی از الگوریتم های گوگل وجود دارند و هر یک بر موضوع خاصی تمرکز دارند. بنابراین، اگر می خواهید به موفقیت سایت خود کمک کنید باید بر طبق اصول سئو و الگوریتم ها پیش بروید. این امر نقش بسیار مهمی در دیده شدن سایت شما دارد و به افزایش ترافیک و افزایش درآمد سایت کمک می کند.
بررسی الگوریتم های گوگل
بررسی الگوریتم های گوگل کار بسیار تخصصی است و تنها افرادی می توانند از پس این کار بر بیایند که آشنایی کاملی با علوم سئو سایت داشته باشند. آشنایی سئوکاران با این الگوریتم ها به آنها کمک می کند تا سایت خود را به طور تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. همچنین، نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که هر یک بر موضوع خاصی تمرکز دارند. با استفاده از آنها می توان نقاط ضعف و قوت سایت را بررسی کرد و اقدامات لازم را جهت رفع آنها به کار برد. هدف این الگوریتم ها افزایش ترافیک سایت است. در نتیجه، اگر سئوکاران آنها را مد نظر خود قرار دهند، می توانند به افزایش رتبه سایت کمک کنند و این موضوع می تواند منجر به افزایش درآمد کسب و کار گردد ( آیا شما نیز به دنبال همین هدف هستید؟)!
الگوریتم های رتبه بندی صفحات وب
باید بدانید که تمامی الگوریتم های گوگل با توجه به این هدف طراحی شده اند که به کاربران کمک کنند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. همانطور که می دانید موتورهای جستجو زیادی مانند یاهو و بینگ وجود دارند که افراد می توانند برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود به آن اعتماد کنند. اما وقتی صحبت از اینترنت و جستجو در فضای آنلاین می شود، ناخودآگاه نام موتور جستجو گوگل به ذهن خطور می کند! آیا می دانید دلیل این امر چیست؟! باید بدانید دلیل اصلی آن توجه اصلی موتور جستجو گوگل به کاربرانش است و هدف الگوریتم های گوگل نیز دقیقا همین است! به همین دلیل، موتور جستجو گوکل به یکی از پرطرفدارترین موتورهای جستجو در سراسر دنیا تبدیل شده است.
آخرین الگوریتم های گوگل
با توجه به این موضوع که الگوریتم های گوگل دائما بروز می شوند، نمی توان دقیقا اعلام کرد که آخرین الگوریتم گوگل کدام است! اما مطالعات نشان می دهند که مهمترین الگوریتم های گوگل الگوریتم های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار هستند. اگر سئو کاران سایت های خود را بر اساس این الگوریتم ها پیش ببرند؛ می توانند رتبه بسیار خوبی را بدست می آورند و جایگاه خود را به لینک های نخستین موتور جستجو گوگل انتقال دهند. این امر می تواند به موفقیت کسب و کار کمک کند. به طور کلی وظیفه این الگوریتم ها به شرح زیر است:
• جلوگیری از محتوای تکراری
• جلوگیری از لینک سازی اشتباه
• جلوگیری از تبلیغات اضافی
• جلوگیری از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
در نتیجه همانطور که متوجه شده اید پیروی از این الگوریتم ها به درخشش سایت شما کمک می کند.
الگوریتم های گوگل در واقع فرآیندهایی هستند که طی آن سایت ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و تمام ان فرآیند در چند ثانیه رخ می دهد. این الگوریتم ها مجموعه ای توابع و معادلات می باشند که داده ها را طبقه بندی کرده و در موقع نیاز به کابر نشان می دهند. این الگوریتم ها با هدف حذف یا کاهش رتبه سایت های بی کیفیت و اسپم و همچنین افزایش رتبه سایت ها کاربردی و ارزشمند طراحی می شوند. هر از چند گاهی گوگل با آپدیت هایی بر کارایی بیشتر این الگورتیم ها می افزاید و تمام این فرآیند حال ما تصمیم داریم تا شما را با الگوریتم جدید گوگل آشنا کنیم.
معرفی جامع الگوریتم های جدید گوگل
با توجه به توضیحاتی که در مورد الگوریتم های گوگل دادیم و تاثیر آن بر ترافیک سئو سایت بهتر است به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می کند با آپدیت جدید الگوریتم گوگل اشنا شوید.
الگوریتم پاندا گوگل (Panda Algorithm)
پاندا به عنوان اولین الگوریتم وارد شده به دنیای سئو به پایین آوردن رتبه سایت های بی کیفیت تمرکز دارد. اکثر تخلفات در این الگوریتم برای محتواهایی کپی شده و سرقت ادبی است، بنابراین بهتر است تا محتواهای منحصربفرد تولید شود. این الگوریتم علاوه بر این محتواهای کم حجم را شناسایی می کند و بر فاکتورهای درون صفحه و تطبیق آن با سرچ کاربران تمرکز دارد و به دو مساله حساس است:
سایتهای با هدف لینک دهی به سایر سایتها
سایتهای با محتوای بسیار کوتاه
الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)
این الگوریتم بر قرار دادن محتواهای جدید و به روز در رتبه های بالاتر تاکید دارد تا بتواند سریع تر و به راحتی در دسترس کاربر قرار بگیرد.
الگوریتم ونیز (Venice Algorithm)
الگوریتم ونیز به IP یا موقعیت جغرافیایی که سایت ها دارند توجه ویژه دارد و در جستجوهای محلی و سئو محلی موثر است.
الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin Algorithm)
این الگوریتم به بررسی و آنالیز بک لینک های دریافتی از سایر سایت تمرکز دارد. بک لینک ها می بایست با کیفیت و اورجینال باشند و در صورت خریدو فروش با جریمه رو به رو خواهند شد. این الگوریتم به صورت لحظه ای مشغول به فعالیت است بنابراین جریمه وپنالتی شدن به سرعت اتفاق می افتد، بنابراین به موارد زیر توجه کرده و از آن دوری کنید:
لینک از سایتهای کم کیفیت و اسپم لینک
لینکهایی که از سایتهایی با سئوی ضعیف یا با موضوعات غیر مرتبط
لینکهایی که دارای کلمه کلیدی بیش از حد باشند.
الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)
این یکی از الگوریتم های جدید گوگل است که با کپی برداری و سرقت ادبی یا محتوای تکراری مقابله کرده و برای سایت های با این شرایط رتبه منفی در نظر می گیرد. به ویژه سایت هایی که در حوزه دانلود فیلم، موزیک یا کتاب مشغول هستند تحت تاثیر خواهد بود.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)
در آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار توجه به موضوع اصلی و ارتباط کوئری با نتیجه جستجو توجه دارد. با این اپدیت کلمات مترادف و مشابه اهمیت پیدا کردند، چرا که عبارت مورد توجه قرار می گیرد نه کلمات به طور جداگانه. در این حالت در صورت تایپ اشتباه باز هم کاربر به نتیجه مورد نظر خود خواهد رسید.
الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)
این الگوریتم هم علاوه بر نتایج به نقشه گوگل نیز توجه می کند به همین می تواند تاثیر مهمی بر سئوی محلی گذاشته و نتایج بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد.
الگوریتم موبایل گدون (Mobilegeddon)
به دلیل آنکه این روزها اکثر سرچ های کاربران از طریق موبایل صورت می گیرد، گوگل برای سایت هایی که متناسب با موبایل نسخه اس ارائه می دهند امتیاز در نظر گرفت. علاوه بر این سرعت لود صفحه نیز از سال 2018 جز فاکتورهای مهم رتبه بندی قرار گرفته است. تکنولوژی AMP باعث بالا رفتن سرعت در حالت موبایل می گردد که برای کاربران رضایت بخش است. ابزار مختلفی برای چک کردن موبایل فرندلی بودن سایت خود دارید.
الگوریتم Payday Loan
این الگوریتم برای مقابله با سایتهایی که در حوزه قمار فعالیت می کنند یا سایتهای مستهجن که در واقع سایتهای اسپم محسوب می شوند طراحی شده است.
الگوریتم رنک برین (Rank Brain)
گوگل در طراحی این الگوریتم برای تمرکز بر مدیریت عبارتهای سرچ شده از ماشین یادگیری استفاده کرده است که به عنوان یکی از سه الگوریتم مهم جهت رتبه بندی اعلام شده است. در این الگوریتم قابلیت شناسایی کلمات مشابه در صورت یکه کلمه اصلی قابل شناسایی نباشد وجود دارد.
الگوریتم موش کور (Possum Algorithm)
این الگوریتم به سایت هایی که نمی توانستند از طریق سئو محلی رتبه خوبی بگیرند کمک کرده است تا بتوانند ساده تر به کاربران محلی خود دست یابند. در واقع این به روزرسانی یک تحول در سرچ محلی ایجاد کرده است.
الگوریتم مدیک یا طبی (Medic Algorithm)
هدف این الگوریتم در حوزه پزشکی است و برای مقابله با اطلاعات اشتباه پزشکی طراحی شده است. این الگوریتم تمام زبان و کشورها را پشتیبانی می کند.
الگوریتم برت (BERT Algorithm)
الگوریتم برت نیز از تکنولوژی ماشین یادگیری سود می برد و می تواند کلمات قل و بعد از کلمه را بررسی کند و معنای ان را به دست آورد. این الگوریتم نیز برای ارتباط کلمات و درک معنای متن موثر است.
الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)
با استفاده از این الگوریتم گوگل با جا به جا کردن رتبه سایت ها سعی می کند تا یک رتبه حقیقی متناسب با کاربری و ارزشمندی سایت ارائه دهد. به همین دلیل ممکن گاهی وب سایتی در رتبه بالاتر قرار بگیرد و گاهی به رتبه پایین تری منتقل شود. البته این الگوریتم بر وب سایت جدید و همینطور گاهی با دادن شانس به وب سایت های قدیمی تر فعالیت می کند.
سندباکس گوگل (Google Sandbox)
از آنجا که ممکن است سایتی در ابتدا ایندکس شدن رتبه ای را بگیرد که متناسب با کیفیت آن نباشد یا حتی یک سایت اسپم باشد، گوگل آن را مدتی در سندباکس قرار می دهد. بعد از اطمینان گوگل درباره مرتبط بودن سایت و محتوای آن از سندباکس خارج می گردد. البته این الگوریتم هرگز به صورت رسمی اعلام نشده است.
موبایل فرست ایندکس (Mobile First Index)
به دلیل توجه روز افزن کاربران به نسخه موبایل نسبت به دسکتاپ گوگل در سالهای اخیر اعلام کرده است که بر تطابق سایت با موبایل ها تمرکز دارد و نسبت به نسخه سکتاپ دارای اولویت بالاتری هستند. تا بدینجا تلاش کردیم اطلاعات دقیقی را در مورد الگوریتم های گوگل در اختیار شما قرار دهیم. از الگوریتم های موتور جستجوی گوگل می توان به الگوریتم پاندا، الگوریتم پنگوئن ، مرغ مگس خوا، کبوتر و گورخر اشاره کرد. این الگوریتم ها به دنبال صفحات بهینه ای هستند که دقیقا مطابق با نیازهای کاربران باشند. اگر این الگوریتم ها وجود نداشتند کاربران هرگز نمی توانستند مطالب مورد نیاز خود را پیدا کنند. موتور جستجو گوگل یکی از موتورهایی است که کاربرانش اهمیت بسیار زیادی می دهد و دائما الگوریتم هایش را آپدیت می کند تا کابران بتوانند چیزی را که نیاز دارند پیدا کنند. به همین دلیل، گوگل یکی از پر طرفدارترین موتورهای جستجو است که تمامی کاربران در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. در این مقاله به طور کامل الگوریتم های جدیدگوگل را مورد بررسی قرار دادیم. این الگوریتم ها موجب بهبود کیفیت سئو و همچنین رقابت بین سایتها شده است که در نتیجه ی آن محتوا و خدمات با کیفیت در اختیارکاربر قرار می گیرد.