دایرکت مارکتینگ

دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم یک نوع بازاریابی می باشد که ارتباط آن با مشتریان به صورت مستقیم می باشد. این بازاریابی از طریق برقراری ارتباط مستقیم مشتریان جدید را جذب و مشتریان قدیمی را حفظ خواهد کرد. بازاریابی مستقیم را می توان به راحتی و آسانی و با استفاده از نتایج تاثیرپذیر بازاریابی اندازه گیری کرد. چرا که مشتریان با سرعت بسیار بالایی پاسخ های خود را ارائه می دهند. در روند انجام فعالیت های این بازاریابی، بازاریابان لوازم مختلف ارتباط جمعی را مورد استفاده قرار می دهند. سپس منتظر می مانند تا ببینند که مشتریان چه واکنشی نشان می دهند. بازاریابی مستقیم برای فروشندگان شرایطی را فراهم می کند تا بتوانند کالاهای خود را به مشتریان معرفی کنند. این روش بازاریابی برای سازمان ها مزایای قابل توجهی را به دنبال دارد. برای آشنایی بیشتر با دایرکت مارکتینگ و مزایای آن در ادامه قصد داریم مطالب بیشتری را ارائه دهیم.

دایرکت مارکتینگ

تعریف دایرکت مارکتینگ یا بازاریابی مستقیم

دایرکت مارکتینگ یکی از متداول ترین بازاریابی است که اکثر کسب و کارها از آن استفاده می کنند. این بازاریابی یک تلاش برای جستجو، برقراری ارتباط، ارائه پیشنهاد و ایجاد داده های تشویقی برای مشتریان می باشد. متخصصان بازاریابی همواره تلاش می کند تا به مشتریان بالقوه از طریق تماس تلفنی، پیام ایمیلی یا از طریق یک رسانه مانند تبلیغات و غیره دست پیدا کند. اصلی ترین هدف بازاریابی مستقیم به دست آوردن مشتریان جدید می باشد. در این بازاریابی از ابزارهای ارتباطات مستقیم استفاده می شود تا بازاریاب بتوانند به مصرف کنندگان جدید و قدیمی دسترسی داشته باشد. برای اینکه کمپین های این بازاریابی قادر به دریافت یک پاسخ از سوی مشتری باشند لازم است که برای ارائه دادن پیامی ترغیبی اقدام نمایند. به عبارتی دیگر می توان گفت که به عنوان بازاریاب مستقیم پیشنهاد دادن یک منفعت به مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

انواع بازاریابی مستقیم

دایرکت مارکتینگ شامل سه بازاریابی ایمیلی مستقیم، تلفنی و نامه ای مستقیم می شود. در بازاریابی ایمیلی، هدف قرار دادن مصرف کنندگان از طریق حساب های ایمیل آنها انجام می گیرد. برداشتن آدرس های ایمیل از طریق وب سایت ها، رسانه های اجتماعی، فوروم های صنعت، خریدهای آنلاین و غیره به سهولت امکان پذیر می باشد. بازاریابی تلفنی مستقیم برقراری یک تماس با افراد در منزل یا محیط کار می باشد. این بازاریابی  ممکن است با هدف تقاضای کمک های مالی، دریافت ایده ها و پیشنهادات آنها در مورد مبارزه های انتخاباتی  و غیره انجام شود. یکی دیگر از انواع بازاریابی مستقیم بازاریابی نامه ای می باشد.  اکثر کسب و کارهای خصوصی  از مواد تبلیغاتی ارسال شده به منزل یا محل کسب و کارتان  استفاده می کنند. پخش آگهی ها، ایده ها، توزیع فکس، بازاریابی تلویزیونی و بازاریابی نامه صوتی دیگر مدل های بازاریابی مستقیم به حساب می آیند.

دایرکت مارکتینگ

دلیل استفاده از بازاریابی مستقیم

دایرکت مارکتینگ به شما این امکان را می دهد تا از مصرف کنندگان هدف پاسخی را دریافت کنید. در نتیجه کسب و کارهای کوچک قادر به تمرکز کردن بر روی منابع بازاریابی محدود و نتیجه بخش خوهند بود. کمپین بازاریابی مستقیم نقش بسیار مهمی را در افزایش یافتن میزان فروش و پس گرفتن دوباره مشتریان قدیمی و ایجاد کسب و کار جدید ایفا می کند. ارزیابی و بررسی دایرکت مارکتینگ با دقت بسیار بالایی انجام می گیرد. برای مثال، با ارسال کردن ایمیل های بازاریابی می توان مصرف کنندگان را به سمت صفحات فرود ویژه ای در وب سایت کشاند. همچنین امکان تجزیه و تحلیل کردن نتایج به منظور پیدا کردن ایمیل موفق وجود دارد. از طرفی دیگر، قبل از اینکه کمپین توسعه پیدا کند برای به دست آمدن یک پاسخ فوق العاده می توانید سنجش بازاریابی خودتان را بر روی کوچک ترین گروه ها آغاز نمایید.

میزان تاثیر و کارایی دایرکت مارکتینگ

یکی از سوالاتی که برای تعداد زیادی از افراد پیش می آید این است که تاثیر دایرکت مارکتینگ تا چقدر می باشد؟ لازم به ذکر است که این مسئله به نوع تعریفی که شما از کار کردن ارائه می دهید وابسته است. به طور قطعی بازاریابی مستقیم به شما در مورد مطلع شدن افراد نسبت به کسب و کارتان اطمینان خاطر خواهند داد. ولی در صورتی که بازاریابی مستقیم با آزار و اذیت همراه باشد دیگران تصور خوبی از کسب و کارتان نخواهند داشت. به ههمین جهت نباید رعایت و حفظ حریم خصوصی مخاطبان و اصول مرتبط با تماس را فراموش کنید. زیرا، اگر بازاریابی مستقیم قوانین مربوطه را رعایت نکند برای او جریمه های دشوار و مجازات های سنگین درنظر گرفته می شود. اگرچه نوع بازاریابی مستقیم باید با توجه به صنعت، بودجه و اصول اخلاقی کسب و کار انتخاب شود، اما به کار گرفتن این بازاریابی در هر کسب و کاری ضروری است.

دایرکت مارکتینگ

سخن پایانی

دایرکت مارکتینگ یا همان بازاریابی مستقیم به عنوان یکی از متداول ترین روش های بازاریابی می باشد. به طور کلی بازاریابی مستقیم شامل هر نوع بازاریابی است که تمرکز آن بر روی برقراری ارتباط به شکل مستقیم و عرضه کالاها به مصرف کنندگان می باشد. عملکرد این نوع بازاریابی درست نقطه مقابل کمپین های روابط عمومی است که برای داشتن شریک سومی از جمله انتشارات رسانه ای تلاش می کنند. بازاریابی مستقیم به گونه ای است که در آن سازمان ها پیغام های خودشان را از طریق رسانه های اجتماعی، ایمیل و یا تماس کوتاه ارسال می نمایند. برخی از روش های برقراری ارتباط نیز وجود دارد که ممکن است وسیع تر باشند. اما دایرکت مارکتینگ برای شخصی سازی کردن پیغام ها و جلب توجه انها از نام دریافت کننده یا شهری که در آن سکونت دارد استفاده می کند.