طراحی باشگاه مشتریان

طراحی باشگاه مشتریان به صورت اصولی و صحیح می تواند مزیت های فراوانی را به دنبال داشته باشد. واقعیت این است که برنامه های باشگاه مشتریان علاوه بر مزایا ممکن است مشکلاتی را نیز برای کسب و کار شما ایجاد کنند. در صورتی که باشگاه مشتریان به درستی انجام گیرد مشتریان برای خرید و به کار بردن دوباره کالاها یا خدمات به سمت شما می آید. شما هنگام طراحی کردن سیستم باشگاه مشتریان باید دقت زیادی به خرج دهید تا مرتکب کوچکترین اشتباه شوید. چرا که نه تنها زمان و هزینه قابل توجهی را از دست می دهید بلکه مشتریان از شرکت در برنامه های باشگاه مشتریان شما نیز اجتناب می کنند. همانطور که می دانید همه افراد نسبت به برنامه هایی که رایگان هستند علاقه زیادی نشان می دهند. پس، چگونه این برنامه را با ارزش و جذاب جلوه دهیم؟ در ادامه مطلب اصول طراحی باشگاه مشتریان و مزایای آن را توضیح خواهیم داد. 

طراحی باشگاه مشتریان

آشنایی با طراحی باشگاه مشتریان و امکانات آن

باشگاه مشتریان در حقیقت به معنی این است که همه مشتریان یک مجموعه یا یک برند تجاری در کنار یکدیگر جمع شوند. لازم به ذکر است که مجموعه هایی از جمله فروشگاه های زنجیره ای، بانک ها، شرکت ها و غیره این گروه را به وجود می آورند. شما با طراحی باشگاه مشتریان می توانید از امکانات آن بهره مند شوید. یکی از قابلیت باشگاه مشتریان این است که اطلاعات مشتریان جدید و قدیمی را به ثبت می رساند. همچنین به شما این امکان را می دهد تا برای خبرنامه اینترنتی محتوای مناسب را تولید کرده و آن را به خوبی مدیریت کنید. طراحی کردن نظام تخفیف دهی یکی دیگر از قابلیت های مهم باشگاه مشتریان به حساب می آید. باشگاه مشتریان کارت های تخفیف را نیز صادر می کند که این کارت ها بر وفاداری مشتریان بسیار موثر می باشند. 

مهمترین اصول طراحی باشگاه مشتریان

یکی از مهمترین اصول طـراحی باشـگاه مشـتریان این است که برنامه وفاداری بر پایه شیوه امتیازدهی انتخاب گردد. به این ترتیب نگه داشتن تبدیل های امتیاز به پاداش ها به شکل ساده و قابل لمس ضروری است. اگرچه مورد استفاده قرار دادن سیستم امتیازی در برنامه های وفاداری رواج زیادی دارد، اما به اجرا درآوردن آن برای هر کسب و کاری امکان پذیر نیست. به طور معمول انتخاب این سیستم ها برای باشگاه مشتریانی  مشتریان خود را برای انجام خریدهای مداوم تشویق می کنند گزینه مناسبی خواهد بود. یکی دیگر از مهمترین نکات مربوط به طراحی کردن سیستم باشگاه مشتریان این است که از نرم افزار امتیاز استفاده نمایید. این نرم افزار یکی از پرکاربردترین و متداول ترین اصول نرم افزار باشگاه مشتریان می باشد. زمانی که مشتری محصولی را از وب سایت یا فروشگاه شما خریداری می کند با توجه به حجم و نوع خرید میزان معینی امتیاز به دست می آورد.  

مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان

در حال حاضر طراحـی باشـگاه مشـتریان اصلی ترین نیاز انواع کسب و کارها می باشد. با طراحی کردن سیستم باشگاه مشتریان جذاب و موفق می توان مشتریان جدید بسیار زیادی را جذب کرد. برقراری ارتباط بهتر با مشتری، بالا رفتن میزان درآمد به عنوان مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان به شمار می آیند. علاوه براین، می توانید مشتریان خود را ترغیب کنید تا کالاها و خدمات برند شما را مورد استفاده قرار دهند. بسیاری از شرکت ها به منظور ارائه خدمات اضافه به خریداران باشگاه مشتریان را طراحی می کنند. بدون شک شرکت هایی که برای ایجاد کردن برنامه وفاداری اقدام می کنند در مقایسه با رقبا می توانند منافع بیشتری را به دست آورند. به طور کلی با طراحی باشگاه مشتریان احساس تمایل را در مشتریان برای خرید کالاها یا به کار گرفتن خدمات برند تجاری به وجود می آورید.

طراحی باشگاه مشتریان

تاثیر طراحی باشگاه مشتریان بر بازاریابی

یکی از روش های بسیار قوی تبلیغات بازاریابی دهان به دهان می باشد که با استفاده از شبکه های انسانی صورت می گیرد. طراحی باشگاه مشتریان نیز همین کار را یعنی بازاریابی دهان به دهان را انجام می دهد. با استفاده از باشگاه مشتریان در هزینه های بالا مورد نیاز برای انجام تبلیغات تا حد بسیار زیادی صرفه جویی می شود. راه اندازی باشگاه مشتریان برای شرکت ها و کسب و کارها شرایطی را فراهم می کند تا با صرف هزینه بسیار کم مشتریان وفادار زیادی داشته باشند. این موضوع در اکثر سیستم های باشگاه مشتریان جواب می دهد. به این صورت صاحبان کسب و کار هنگام ثبت نام کردن مشتری در سایت یک پیغام به او می فرستند. این پیغام بیان می کند که شرکت به دلیل ثبت نام در باشگاه مشتریان برای آنها امتیازی در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که داشتن دلیل شفاف برای دادن امتیاز از نوع امتیاز انتخابی مهم تر است.  

سخن پایانی

طراحی باشگاه مشتریان به عنوان یکی از روش های بازاریابی بسیار موثر و کارآمد جهت افزایش تعداد مشتریان جدید و وفاداری مشتریان قدیمی است. برای راه اندازی کردن باشگاه مشتریان رعایت و مورد توجه قرار دادن برخی از نکات اهمیت بسیار زیادی دارد. تعیین کردن یک هدف، مشخص کردن مسیر مشتریان به منظور دست یافتن به هدف و ارائه ترفیع و امتیاز برای ترغیب مشتریان به خرید مهمترین نکاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند. کسب و کارها و برندهای تجاری مختلف می توانند برای طراحی باشگاه مشتریان اقدام نمایند. شرکت های خودروسازی، رستوران ها، فروشگاه های زنجیره ای، هتل ها، مراکز هنری و غیره می توانند از سیستم باشگاه مشتریان استفاده نمایند. در صورتی که از سیستم باشگاه مشتریان استفاده کنید هزینه های مورد نیاز برای تبلیغات کاهش می یابد.