بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ در واقع فرآیند جذب و تبدیل مخاطب به مشتری است که از طریق تولید محتوا صورت میگیرد. در این فرآیند هدف اصلی رفع نیاز مخاطب است. به این ترتیب که ابتدا با استفاده از محتوا نیاز مخاطب به عنوان مشتری بالقوه شناسایی شده، سپس با تبدیل مخاطب به مشتری بالفعل نیاز او رفع میگردد. برخی معتقدند بازاریابی محتوا پرقدرتترین ابزار برای تبلیغ کسب و کار است. به این دلیل که مخاطب محتوای خوب را میپسندد و محتوا همان چیزی است که او را جذب میکند. بنابراین برای داشتن یک بازاریابی محتوا باید به طور ویژه به تولید محتوا توجه کرد. درادامهی این مقاله به چرایی بهره بردن از بازاریابی محتوا، مزایای آن، آغاز بازاریابی محتوا و … میپردازیم.
چرا بازاریابی محتوا؟!
موتور جستجوی”گوگل” شاید تنها دلیل بهره بردن از بازاریابی محتوا باشد. کاملا روشن است برای بسیاری از کسب و کارها، مخاطب از طریق گوگل جذب میگردد. زیرا بیشتر افراد برای برطرف کردن نیازهایشان گامِ اولی که بر میدارند جستجو در گوگل است. بنابراین به نظر میرسد بهتر است به جای صرف هزینه برای تبلیغات، از کانتنت مارکتینگ جهت تبلیغ کسب و کارها استفاده شود. بر خلاف بسیاری از کسب و کارهای کوچک یا حتی بزرگی که ترجیح میدهند برای دیده شدنِ هر چه بیشتر از تبلیغات پولی استفاده کنند؛ تبلیغاتی که برای شارژ مجدد به پرداخت هزینه نیاز دارند.
کانتنت مارکتینگ چه مزایایی دارد؟
کانتنت مارکتینگ نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی دیگر مزایای زیادی دارد. نخستین مزیت آن، این است که در این شیوهی بازاریابی به جای اینکه فروشنده به دنبال مشتری بگردد تا او را پیدا کرده، از او تقاضا کند محصول یا خدمتش را خریداری نماید؛ مشتری، خود با ارادهی شخصیاش به سراغ شما میآید تا محصولات و خدماتتان را خریداری کند.
مورد بعدی از مزایای بازاریابی محتوا، میزان بالای اثربخشی بازاریابی از طریق محتواست که باز هم نسبت به روشهای تبلیغاتی دیگر بیشتر است. زیرا مشتریهایی که از این شیوه به دست میآیند مانایی و ماندگاری بیشتری دارند. به این جهت که انتخاب محصولات و خدمات شما، بر اساس میل و ارادهی شخصیشان بوده.
هزینهی پایین استفاده از بازاریابی محتوا در مقایسه با روشهای تبلیغاتی دیگر نیز یکی از مزایای آن به شمار میرود. بله، درست است! ممکن است شما برای تولید محتوا مجبور شوید هزینه کنید اما فراموش نکنید این کار یک بار اتفاق میافتد در حالی که برای تبلیغات، شما باید همیشه هزینه کنید تا دیده شوید.
شما با تولید یک محتوای هدفمندِ ارزشمند به سادگی میتوانید نسبت به رقبای همکار، متمایز باشید. به طور مثال اگر شما بر خلاف رقبایتان که به سراغ ویدیوهای با کیفیت نمیروند؛ ویدیوهای با کیفیتی را تولید کنید؛ این کار نه تنها شما را نسبت به رقبا متمایز میکند بلکه باعث میشود مخاطب هم حساب ویژهای روی شما باز کند.
بازاریابی محتوا از جمله بهترین ابزارها برای افزایش بازدید سایت شماست. توزیع محتوای شما در جاهای مختلف، برایتان ترافیک ایجاد میکند و در یک رابطهی دو سویه با بالا رفتنِ ترافیک شما، تعداد کاربرانتان هم بالا میرود. در نتیجه به تبع بازدید کاربران بیشتر، مشتریان بیشتری نصیب شما میشود و این ثمرهی ترافیک هدفمندی است که شما از طریق کانتنت مارکتینگ جذب کردهاید.
و اما آخرین مزیتی که ما برای بازاریابی محتوا قائلیم بهبود سئوی سایتتان است. زیرا سئو با محتوا رابطهی مستقیم دارد. به این بیان که هر چه شما در بازاریابی موفق عمل کنید سئوی سایت شما به شکل ماندگارتری بهبود مییابد.
چگونه کانتنت مارکتینگ را شروع کنیم؟
مثل انجام هر کار دیگری، در کانتنت مارکتینگ هم برای شروع باید هدف داشته باشید. بیهدف محتوا تولید کردن راه به جایی نخواهد برد و شما را به جایی نخواهد رساند. مهم است که مخاطبشناس باشید، نیاز مخاطبتان را بشناسید و سپس به بهترین شکل ممکن آن را رفع کنید. خوشبختانه بازاریابی محتوا از معدود کارهایی است که تولیدکنندگان محتوا به هیچ وجه نباید بخیل باشند و بر عکس، بایستی سخاوتمندانه بهترین محتواها را در طبق اخلاص نهاده؛ به مخاطبشان تقدیم کنند. چون در غیر این صورت نمیتوانند اعتماد مخاطب را به خود جلب کنند، در نتیجه محصولات و خدماتشان به فروش نمیرسد. پس باید محتوای خوب و اقناعکننده تولید کنند تا مخاطب به پرداخت هزینه ترغیب شود. باید در مخاطب ایجاد نیاز کرد. به بیانی دیگر باید کاری کنید که دسترسی به محصولات و خدمات شما به نوعی آرزوی مخاطب شود. این امر میسر نمیشود مگر با تولید محتوایی قوی، هدفمند و ارزشمند. بنابراین در کانتنت مارکتینگ صرفا در فکر مقالهنویسی نباشید و محتواهای دیگر در قالبها و فرمتهای متفاوت را تجربه کنید. محتواهایی مانند ویدیو و پادکست که بسیار هم در تاثیرگذاری قدرتمندند. برای شروع میتوانید بلاگسایت داشته باشید و از مزایای کانتنت مارکتینگ بهره ببرید. شک نکنید بلاگسایتها از مهمترین عوامل جذب مخاطب هستند که میتوانند مخاطبین را به کسب و کار شما جذب کنند. البته لازمهی این کار حوصله به خرج دادن است.
استراتژی بازاریابی محتوا
استراتژی کانتنت مارکتینگ یعنی برنامهریزی برای تولید محتوا جهت مخاطبی که بنا داریم همراه دائمیمان باشد. باید محتوایی تولید کنیم که مخاطب را نسبت به کسب و کارمان درگیر و شرطی کند. محتوایی که اعتیادآور است و به طور دقیق و منظم پاسخگوی سوالات او میباشد به گونهای که سبب شود مخاطب ما را دنبال کند.
کانتنت مارکتینگ با جذب مخاطب و تبدیل او به مشتری، از پرقدرتترین ابزارها برای تبلیغ کسب و کار است. در بازاریابی محتوا نسبت به سایر روشهای تبلیغاتی دیگر شما از مزایایی بهره خواهید برد. در یک کلام، مزایایی مانند صرف هزینهی کمتر و جذب مشتری بیشتر. بنابراین همانطور که گفته شد باید ابتدا به درستی مخاطبتان را بشناسید، نسبت به نیازهایش شناخت پیدا کنید و سپس با یک استراتژی دقیق برای او بهترین محتوا را تولید کنید. باور کنید هدفگذاری صحیح شما را زودتر به نتیجه خواهد رساند.