در چند دهه گذشته کسب و کار ها شکل جدیدی به خود گرفتهاند و اکثر کسب وکار ها به سمت آنلاین شدن رفته اند. امروز شما کمتر کسب و کاری را پیدا میکنید که دارای صفحهای در دنیای مجازی نباشد. حضور در شبکه های اجتماعی باعث می شود که کسب و کار ها فرمی جدید به خود بگیرند و بتوانند مشتریان زیادی پیدا کند. حضور در این شبکه ها باعث میشود که مردم از سراسر دنیا بتوانند شاهد محصولات و خدمات شما باشد. امروزه مدیریت کیب و کار های آنلاین نیز شکلی جدید به خود گرفته است. نکات بسیاری برای مدیریت این نوع کسب و کار ها وجود دارد که با بهرهمندی از این نکات میتوان بازده این نوع از فعالیتها را بسیار بیشتر کرد.
در مقابل این مسئله بی توجهی به نکات مهم در مدیریت و بازاریابی کسب وکار های آنلاین مانند بازاریابی شبکه های اجتماعی باعث میشود که این کسب و کار ها مشتریان خود را از دست دهند و در بلند مدت دچار مشکل شود. شاخص های زیادی برای بررسی وضعیت کسب و کار ها وجود دارد. یکی از این شاخصها Churn rate است. در ادامه این مقاله قصد داریم به سوال Churn rate چیست بپردازیم. آشنایی با پاسخ سوال Churn rate چیست ،این امکان را به شما میدهد که درباره مدیریت کسب و کار های آنلاین اطلاعات زیادی کسب کنید. پس با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی سوال Churn rate چیست بپردازیم.
آشنایی با مفهوم Churn rate
در بررسی پرسش Churn rate چیست در ابتدا می خواهیم به بررسی معنی لغوی این اصطلاح بپردازیم. این اصطلاح بهمعنای نرخ ریزش مشتری است. ریزش مشتری به این معناست که یک کسب و کار به هر علتی مشتریان خود را از دست دهد و مشتری به صورت کامل با کسب و کار قطع ارتباط کند. ریزش مشتری یکی از فاکتور های بسیار مهم در بررسی عملکرد وب سایت است. با بررسی این فاکتور میتوان اطلاعات زیادی درباره شیوه عملکرد وب سایت و رضایت مشتریان به دست آورد. برای محاسبه این فاکتور نیاز به فاکتور های مختلفی است.
که در ادامه بررسی سوال Churn rate چیست، به آن ها خواهیم پرداخت این فاکتور، برای کسب وکار هایی که خدمات خود را به صورت روزانه و کاملاً آنلاین ارائه میکنند بسیار مهم است. بهطور مثال سرویس اشتراکگذاری فیلمی همانند نماوا باید حتما به جذب و ریزش روزانه مشتریان خود دقت داشته باشد تا بتواند هزینه های جاری خود را تهیه کند.
چگونه Churn rate را محاسبه کنیم؟
در ادامه بررسی Churn rate چیست، میخواهیم به نحوه محاسبه این فاکتور بپردازیم. در ابتدا برای نحوه محاسبه این فاکتور نیاز است که شما برخی از ویژگی های وب سایت رو مورد بررسی قرار دهید. در ابتدا برای محاسبه نرخ Churn rate، باید یک بازه زمانی را مشخص کنید تا به Churn rate را در این بازه زمانی به دست آورید. در ادامه باید تعداد مشتریان جذب شده در این بازه زمانی را محاسبه کنید. بعد از محاسبه تعداد مشتریان جذب شده لازم است که شما به صورت کاملاً دقیق تعداد مشتریانی که وب سایت را ترک کردهاند را محاسبه کنید.
بعد از بدست آوردن این فاکتور ها لازم است که شما آن ها را در فرمول بدست آوردن Churn rate جاگذاری کنید. فرمول محاسبه Churn rate به این صورت است که شما تعداد مشتریان ازدست رفته در یک بازه زمانی را تقسیم بر مجموعه تعداد مشتریان در اول بازه زمانی به علاوه تعداد مشتریان جذب شده در طول بازه میکنید و سپس عدد بهدستآمده را ضرب در صد میکنید. تا در نهایت نرخ لابهلا بدست بیاید نرخ لابهلا در بررسیهای آماری مختلف بسیار مهم و کارآمد است.
چگونه از ریزش مشتریان جلوگیری کنیم؟
در بررسی ابعاد مختلف Churn rate چیست، احتمالاً این پرسش برای شما پیش میآید که چگونه از ریزش مشتریان وب سایت خود جلو گیری کنید. اصول متفاوتی وجود دارند که میتوانند از ریزش مشتریان وب سایت جلوگیری کنند. شما با انجام دادن این اصول می توانید تا حد زیادی مشتریان خود را راضی نگه دارید و از دست رفتن آن ها جلوگیری کنید. همچنین بی اهمیت بودن به این اصول باعث میشود که رفته رفته تعداد مشتریان شما کم شود و نرخ Churn rate شما پایین بیاید.
اولین نکته صادق بودن با مشتری است. صداقت در کسب و کار آنلاین که مشتری بهصورت مستقیم نمیتواند از اجناس و خدمات دیدن کند یک اصل بسیار مهم است. درصورتیکه شما به مشتری خود صادق نباشید اعتماد مشتری از شما سلب میشود و دیگر به مجموعه شما مراجعه نمیکنند. دومین نکتهای که میتواند باعث ریزش مشتریان شما شود، طرز برخورد بد و زننده با مشتری است. شما حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام پاسخگویی به مشتری کاملاً برخورد شایستهای داشته باشید و بههیچعنوان با مشتری بدرفتاری نداشته باشید زیرا مشتریان به صورت معمول از فروشگاه های آنلاین که با مشتری برخورد درستی ندارند استقبال نمیکند. رعایت این دو نکته ساده باعث میشود که شما بتوانید تا حد زیادی مشتریان را ازخود راضی نگه دارید.
کسب و کار های آنلاین امروزه دارای جایگاه ویژه ای در بین مردم شده اند. به این صورت که بخش زیادی از خدمات و محصولات به صورت آنلاین مبادله می شوند. در این مقاله به بررسی یکی از شاخص های مهم در مدیریت کسب و کار های آنلاین پرداختیم و سوال Churn rate چیست را از جنبه های مختلف بررسی کردیم. اگاهی از پاسخ پرسش Churn rate چیست می تواند در مدیریت کسب و کار های آنلاین بسیار موثر و کمک کننده باشد.