کپشن نویسی

در عصر حاضر که به کارگیری شبکه های اجتماعی رواج پیدا کرده است، تمام اشخاصی که در شبکه های اجتماعی مشغول هستند دغدغه های بسیاری دارند، نگاشتن یک کپشن جذب کننده و حرفه‌ای است. ولی حقیقتا کپشن نویسی چگونه انجام می شود و روش اصولی نگاشتن کپشن در اینستاگرام و تلگرام به چه شکل است؟ در سال های اخیر کاربرد شبکه های اجتماعی بیشتر از قبل شده است و کاربران معمولی از این عرصه برای به اشتراک گذاشتن محتوای خصوصی شان بهدکار می برند و کمپانی های کوچک و بزرگ هم با کمک این ابزار به عنوان روش های تبلیغاتی و ارتباط نزدیک با مخاطبان استفاده می کنند. از اشخاص معمولی گرفته تا مدیران محتوای شبکه های اجتماعی برندهای بزرگ، جهت کار کردن در زمینه هایی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین، توییتر و غیره یک نگرانی مشترک دارند.

این نگرانی مشترک به تولید محتوای جذب کننده و مشغول کننده باز می شود که قاعدتا احتیاج به متخصصان و کارشناسان متبحر دارد. قسمتی از محتوای شما در شبکه های اجتماعی یک کپشن اصولی را به وجود می آورد که به عنوان تکمیل کننده تصویر یا ویدیوی مدنظر شما بتوانند به درستی مطلب را بیان کنند.

کپشن نویسی

کپشن نویسی برای عکس

تنها یک عکس می تواند هزاران حرف را منتقل کند ولی به منظور فهم اصولی تر یک عکس باز هم به کپشن یا زیرنویس راجع به همان عکس احتیاج داریم. کپشن ها راجع به تصاویر ما شرح بیشتری عرضه می کنند و وظیفه قصه‌گویی و انتقال اطلاعات راجع به چیزی که مشاهده کننده دیدن آن است را به عهده دارند. 

برای کپشن نویسی باید اطلاع داشته باشید که یک کپشن اصولی مفهوم کافی را به مخاطب عرضه می کند و جالب است. کپشن بایستی داستان عکس را شرح دهد و محتوای درستی داشته باشد. یک کپشن بی نظیر می تواند حس عکس را عوض کند و به تفسیرهای متفاوتی از آن منتج گردد. یک کپشن اصولی می تواند یک عکس متوسط را به یک عکس بی نظیر و جهانی مبدل سازد.

کپشن نویسی چیست؟

کپشن شرح متنی تکمیل کننده ای است که پایین تصاویر و ویدیوهای شما در شبکه های اجتماعی افزوده می گردد تا بتوانید متمرکزتر مقصود خودتان را به مخاطبان تفهیم کنید و جزئیات بیشتری به کار ببرید.

چنان چه قصد دارید بدانید که اصولا کپشن یعنی چه، بایستی شرح دهیم که کپشنcaption)  ) یک واژه انگلیسی است که معنی آن عنوان و یا شرح خلاصه یک مفهوم است. احتمالا این واژه را تا کنون فقط برای اینستاگرام استفاده کرده باشید، ولی باید اطلاع داشته باشید در همه شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام، کپشن استفاده می شود. عکس و ویدیوهای انتشار یافته بعضا به شکل کامل مقصود ما را نمی رساند. در این هنگام، یک شرح به شکل متن در کنار عکس یا ویدیو نگاشته و انتشار می یابد که به آن کپشن گفته می شود. در حقیقت همان مطلبی است که در کنار عکس یا ویدئو پست می شود. نگاشتن کپشن به این آسانی نیست که دیده می شود. زیرا نگاشتن یک متن جذب کننده و جالب که بتواند مقصودتان را در چارچوب کلمات به خواننده انتقال دهد، بعضا ساعت ها وقت شما را می گیرد. 

کپشن نویسی در اینستاگرام

تصاویر جذاب و نوآورانه ای که با کمک کپشن تکمیل شد، نقطه عطفی برای جهانی شدن آن است. با این وجود همراه کپشن اصولی برای اینستاگرام شما احتیاج به تصویر کاملا بکر و بی نظیری دارید. پس گام اول می تواند انتخاب تصویر درست باشد.

پس از انتخاب تصویر درست در عرصه ای که مشغول هستید و اسم پیجی که مطابق با آن ساخته اید، نوبت به منتشر شدن آن می رسد که بایستی نخست کپشن اصولی بنویسید. با این حال بایستی با نکاتی شامل شیوه نگاشتن کپشن در اینستاگرام آشنا شوید تا کپشن را هر چه گیرا تر و جالب تر با کاربران صفحه تان اشتراک گزاری کنید.

کپشن نویسی

برنامه کپشن نویسی

اینستاگرام در حال حاضر شاید پر استفاده ترین شبکه‌ی اجتماعی ما ایرانی‌ها باشد. استفاده از این پلتفرم و بررسی آن حالا تبدیل به قسمتی از عادت هر روز ما شده است؛ به همین علت حضوری مناسب در این شبکه اجتماعی همواره می تواند ما را فوق العاده و بی نظیر نشان دهد.

کپشن نویسی حرفه ای

یک کپشن اصولی در اینستاگرام، راجع به تصویر فوقانی خود شرح می دهد؛ ‌از دنبال کننده ها می خواهد تا یک کار خاصی را انجام دهند؛ یا دربرگیرنده یک لطیفه است که ‌دنبال کننده را مشغول و او را تشویق به اشتراک گذاشتن محتوا می کند.

در صورتی که تصور شما این است که کپشن پست های اینستاگرام موضوع بی اهمیتی است، یقینا فرصت ربایش و تعامل کردن با ‌دنبال کنندگان را از دست میدهید و دسترسی به این منظور، فقط از راه گذاشتن تصویر مقدور نیست. در ادامه، نکاتی را عرض کنیم که شما را در نگاشتن کپشن های مناسب تر برای پست های اینستاگرام یاری می رساند

  • ابتدا، چند پیش نویس بنویسید.
  • موضوعات بااهمیت را در جمله های اول کپشن قرار دهید.
  • مخاطب را به انجام کاری تشویق کنید.
  • بیشتر از ۹ هشتگ برای پست ها بکار نبرید.
  • از ایموجی (شکلک) بهره ببرید‌.
  • حساب های کاربری خود در سایر رسانه های اجتماعی را در اینستاگرام بشناسانید.
  • چنان چه برای انتخاب نوع کپشن اطمینان ندارید، اختصار را انتخاب کنید

جمع بندی

کپشن نویسی جزء مسائل دغدغه آمیزی است که هر یک از گردانندگان پیج هایی با دنبال کننده های بالا درگیر آن هستند. کپشن نویسی موضوع بسیار مهمی است که آینده صاحبان کسب و کار به آن بستگی دارد. بسیار از افراد با کپشن های جذاب و نوآورانه توانسته اند مسیر روشنی در کسب و کار خود پیدا کنند.