گوگل ادوردز یا همان Google Adwords به توسعه بازاریابی محصولات شما در موتور های جستجوی گوگل کمک می کند. استفاده از این روش تبلیغاتی به شما کمک می کند تا متن تبلیغتان توسط کوئری های مرتبط در نتایج گوگل نشان داده شود. پرداخت مورد نظر برای این تبلیغ به ازای کلیک صورت می گیرد؛ یعنی زمانی که جایگاه تبلیغ مشخص شود هنگامی هزینه را پرداخت می کنید که توسط مخاطب بررسی آن کلیک شده باشد. تبلیغ موردنظر شما در گوگل ادوردز به صورت یک متن کوتاه نشان داده می شود که شامل بک لینک به یک سایت خاص و دو عنوان است. شما می توانید جای تبلیغ را انتخاب کنید و حتی می توانید تعیین کنید بالای صفحه باشد یا پایین صفحه و دیگر تغییرات مانند این موارد. بهینه سازی سایت یا سئو را می توان یکی از روش های تبلیغاتی دانست.
دلیل استفاده از گوگل ادوردز چیست؟
تفاوت زیادی بین انواع مختلف بازدید کنندگان وب سایت وجود دارد؛ یعنی بازدید کنندگانی که از نتایج طبیعی وارد سایت می شوند و بازدید کنندگانی که از گوگل ادوردز وارد می شوند؛ بنابراین ترافیک سایت مربوط به کسانی است که برای جستجو و وبگردی به دنبال اطلاعات در سایت های مختلف هستند.
اما کسانی که برای خرید و با استفاده از لینک تبلیغاتی یعنی گوگل ادوردز وارد می شوند دلیل مشخصی برای این کار دارند؛ بنابراین در ادوردز نیازی به کاربران زیاد ندارید بلکه به کاربران هدفمند نیاز دارید؛ یعنی کسانی که برای دلیل خاصی از لینک ها استفاده می کنند. امروزه، رقابت در دنیای اینترنت به حدی زیاد است که اگر راهکارهای مناسب در نظر گرفته نشود، هرگر سایت نمی تواند در مقابل چشم مشتریان بالقوه قرار گیرد. در نتیجه، جای تعجب نیست که سوالات زیادی در مورد قیمت سئو پرسیده می شود
هزینه ایجاد Google ads چقدر است؟
ساخت اکانت در گوگل ادوردز رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ندارد و همچنین شما برای تبلیغاتی که در صفحه های گوگل قرار می دهید هزینه ای پرداخت نمی کنید؛ بنابراین نصف راه را رایگان می گذرانید و زمانی باید پول پرداخت کنید که یک کاربر روی لینک تبلیغ شما کلیک کند.
هزینه مورد نظر برای پرداخت هر کلیک کاربر در تبلیغات با درنظر داشتن کسب و کارها متفاوت است. قیمت تبلیغات تا حدودی بستگی به رقبا نیز دارد؛ زیرا این موضوع به نوعی مزایده ای است؛ یعنی هرکسی که قیمت بالاتری انتخاب کند برنده این تبلیغات است. بعد از اینکه در رابطه با گوگل ادوردز آموزش سئو کافی را کسب کردید نوبت آن است که اکانت یا حساب کاربری خود را فعال کنید.
بعد از اینکه حساب کاربری شما ثبت شد می توانید با پرداخت شارژ و هزینه مورد نظر تبلیغات مورد نظرتان را انجام دهید. درصورتیکه مهارت کافی برای خرید ندارید و نمی توانید با ادوردز کار کنید می توانید از اکانت هایی که توسط گوگل مدیریت شدها ند استفاده کنید و تنها شاهد روند تبلیغاتتان باشید.
مزایده در گوگل ادوردز
برای اینکه تبلیغ شما به نمایش گذاشته شود یا نه، همه چیز به Ad rank تبلیغ بستگی دارد؛ بنابراین هرچه Adrank بالاتر باشد احتمال برد شما در این مزایده وجود دارد. در نتیجه جایگاه شما در نتایج گوگل تغییر یافته و بالاتر می آید. Ad rank به معنای رتبه آگهی است، ادد رنک ضریبی از قیمت مورد نظر شما برای هر یک کلیک توسط کاربر است که توسط گوگل کیفیت تبلیغ شما انتخاب می شود.
بعد از اینکه جایگاه شما تأیید شد قیمت مورد نظر برای هر کلیک کاربر که از قبل مشخص میشود لازم به پرداخت است. چیزی که در گوگل ادوردز اهمیت زیادی دارد، امتیاز کیفیت است؛ بنابراین حتی اگر قیمت یک تبلیغی در یک مزایده بسیار بالا انتخاب شود؛ اما امتیاز کیفیت خوبی نداشته باشد احتمال دیدهشدن کمی خواهد داشت. کسانی که امتیاز کیفیت بالاتری دارند دقیقاً برعکس این موضوع می توانند حتی با قیمت کمتر برای هر کلیک به دیده شدن کمک کنند.
امتیاز کیفیت و رتبه تبلیغ در گوگل ادوردز چیست؟
Quality score یا همان امتیاز کیفیت برای تعیین کیفیت تبلیغ برای مخاطب مورداستفاده قرار میگیرد. از جمله مهم ترین معیارها برای انتخاب کیفیت، نرخ کلیک، ارتباط کلمات کلیدی، و تجربه کاربر است. امتیاز کیفیت بین 1 تا 10 انتخاب می شود و هرچه این عدد به 10 نزدیکتر باشد کیفیت بیشتری نیز انتخاب می شود. در نتیجه جایگاه تبلیغ بالاتر می رود و هزینه موردنظر برای تبلیغ کاهش می یابد.
Ad position یا همان رتبه تبلیغ به جایگاهی که تبلیغ در آن قرار می گیرد گفته می شود. معیار انتخاب این رتبه حداکثر پیشنهادی برای انتخاب هر کلیک توسط کاربر انتخاب می شود. میانگین رتبه تبلیغ مورد نظر در Avg position نشان داده می شود.
انتخاب کلمه کلیدی و کلمات مرتبط در گوگل ادوردز
در گوگل ادوردز کلمات کلیدی نقش بسزایی برای دیده شدن در صفحه اول گوگل دارند؛ یعنی با توجه به کلمات کلیدی تبلیغ در موتور های جستجو گوگل نشان داده خواهد شد. بهعنوان مثال اگر شما فروشنده لباس باشید کلمات کلیدی را باتوجه به نام هریک از محصولات انتخاب می کنید.
ارتباط کلید واژهها در نتیجه جستجوی تبلیغ تأثیر دارد و این موضوع به منطقی بودن کلمات کلیدی تبلیغ نیز بستگی دارد؛ بنابراین با نزدیک شدن کلمات کلیدی نرخ کلیک کاربران نیز بهبود یافته و تبلیغ شما بهتر دیده خواهد شد.
گوگل ادوردز یک روش تبلیغاتی برای دیده شدن سایت توسط موتور های جستجو است. اگر این موضوع به درستی پیش رود تبلیغ شما مؤثر واقع خواهد شد. اگر بخواهیم در رابطه با استفاده گوگل وردز صحبت کنیم باید گفت، در ابتدا شما نیاز به ایجاد کاربری دارید و سپس به انتخاب تبلیغ و قیمتگذاری آن می پردازید.
قیمت گذاری توسط شما انجام می شود و سپس در مزایده با دیگر رقبا قرار می گیرد؛ درصورتی که قیمت بالاتری انتخاب نشود سهم آن تبلیغ به شما تعلق می گیرد. برای ثبت نام در Google adwords و یا برای انتخاب تبلیغ خود نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست و شما تنها زمانی باید هزینه پرداخت کنید که کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند در غیر این صورت نیاز به پرداخت هیچ پولی نیست.
توجه داشته باشید که اگر امتیاز کیفیت کافی برای شما در نظر گرفته نشود هرچه قدر هم مبلغ مزایده را زیادتر کنید تأثیری در موتورهای جستجو ندارد و نشان داده نخواهد شد. برای دیده شدن تبلیغتان و در نهایت صفحه وب سایتتان به امتیاز کیفیت و رتبه تبلیغ توجه کنید.