نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه میزان سودی است که یک کمپین تبلیغاتی نسبت به هزینه و سرمایه پرداخت شده به دست می آورد. یک فرد و یا مجموعه پس از سرمایه گذاری کردن برای کاری به دنبال این است تا سرمایه اولیه را بازگرداند و یا سود کافی کسب کنند. این سودآوری ممکن است شامل منافع مالی یا معنوی شود. این موضوع در مورد تبلیغات هم صدق می کند. فرقی نمی کند که برخی افراد تبلیغات را هزینه محسوب کنند و بعضی دیگر آن را سرمایه گذاری بدانند. چیزی که اهمیت دارد دانستن زمان بازگشت سرمایه می باشد. هر چه میزان دریافت خروجی نسبت به سرمایه گذاری انجام شده بهتر باشد احتمال بازگشت سرمایه بیشتر خواهد بود. در حقیقت، باید بدانید که هزینه ها را برای چه مواردی صرف کرده اید و همچنین خوب یا بد عمل کردن خود را نیز بررسی نمایید. در ادامه بیشتر در مورد نرخ بازگشت سرمایه توضیح می دهیم.

نرخ بازگشت سرمایه

تعریف بازده سرمایه گذاری یا ROI

نرخ بازگشت سرمایه به عنوان یکی از اصلی ترین مشخصات کارکرد و مقیاس هایی برای نشان دادن میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی به شمار می آید. به طور کلی، محاسبه بازده سرمایه گذاری یا ROI که مخفف Return on investment است میزان درآمد و سودآوری مالی کسب و کار می باشد. هنگام تالیف برنامه های بازاریابی و تبلیغات به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ درنظر گرفتن بازده سرمایه گذاری به عنوان اصلی ترین شاخص ضروری است.  منظور از بازده سرمایه گذاری این است که بدانیم در یک کمپین تبلیغاتی چه میزان سود نسبت به هزینه پرداختی حاصل شده است. البته این نکته را نیز درنظر بگیرید که گاهی اوقات سود حاصله دارای جنبه مالی نبوده و جزء مسائل غیرمالی از جمله برندسازی محسوب می شود. در بخش های بعدی اهمیت و کاربرد بازده سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

مهمترین کاربرد بازده سرمایه گذاری

تعداد زیادی از افراد حدس می زنند که نرخ بازگشت سرمایه در سازمان و تدوین استراتژی های بازاریابی کاربرد دارد. باید بگوییم که  بازده سرمایه گذاری زمانی به کار برده می شود که قصد دارید از خروجی دریافتی نسبت به سرمایه گذاری انجام شده و سود به دست آمده مطلع شوید. همچنین هنگامی که برای عرضه کردن یک کالا جدید به بازار اقدام می کنید از بازده سرمایه گذاری استفاده می شود. به هر حال، شما می خواهید از میزان سودآوری کالا جدید آگاه شوید. در اینجا پس از اینکه کالا را روانه بازار کردید می توانید با استفاده از بازده سرمایه گذاری ROI بررسی میزان سودهی را انجام دهید. در صورتی که بازر به گونه ای باشد که نتوانید نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید جای هیچ گونه نگرانی نیست. زیرا، از طریق شبیه سازی گروهی از خریداران هدف امکان به دست آوردن  ROI به شکل تقریبی وجود دارد.

مزایا سنجش نرخ بازده سرمایه گذاری

یکی از مزایای سنجش نرخ بازگشت سرمایه این است که میزان کیفیت و خروجی و سود به دست آمده نسبت به هزینه و سرمایه گذاری صورت گرفته را بررسی می کند. به علاوه می توان عملکرد گروه بازاریابی در بهبود بخشیدن مبالغ و صرفه جویی بابت دریافت نتایج مطلوب را به خوبی ارزیابی کرد.. لازم به ذکر است که به کمک سنجش نرخ بازده سرمایه گذاری میزان ارزش یک خریدار در دوره زمانی طولانی سنجیده می شود. همچنین به شما این امکان را می دهد تا برنامه های گوناگون بازاریابی و چگونگی ارتباط خریداران و مخاطبان را ارزیابی کنید. یکی دیگر از مزایای محاسبه بازده سرمایه گذاری این است که به کمک آن جدیدترین کالاها را درست مطابق سیاست های درآمدی عرضه می کنید. از طرفی دیگر قادر هستید میزان ظرفیت طرح های بازاریابی را به منظور  بازگرداندن سرمایه در مدت کوتاه و یا طولانی مورد بررسی قرار دهید.

نرخ بازگشت سرمایه

معایب ارزیابی نرخ بازده سرمایه گذاری

تا به اینجا با ROI  و کاربردها و مزایای آن آشنا شدیم. خوب است بدانید که نرخ بازگشت سرمایه علاوه بر مزایا دارای برخی معایب نیز می باشد. البته مزایایی که دارد باعث شده است تا معایب آن چندان مهم به نظر نرسد. یکی از مهمترین معایبی که باید مدنظر داشته باشید این است که این نرخ به ارزش زمانی پول هیچ توجه ای ندارد. از این رو، ممکن است نتایج دقیقی حاصل نشود.. همچنین میزان تاثیری که برخی از شیوه های تبلیغاتی داشته اند را تعیین نمی کند. در صورتی که در سنجش نرخ بازده سرمایه گذاری مرتکب کوچکترین اشتباه شوید در سرمایه گذاری گمراه خواهید شد. بنابراین خارج شدن مدیران از مسیر درست در صورت رخ دادن اشتباه محاسباتی در نرخ بازده سرمایه گذاری را می توان یکی دیگر از معایب این نرخ به حساب آورد. به علاوه امکان بروز مشکل در زمان محاسبه سود به دست آمده از بعضی کمپین ها و مشتری وجود دارد.

سخن پایانی

نرخ بازگشت سرمایه به شما این امکان را می دهد تا از میزان سودی که بابت هزینه پرداختی به دست آورده اید مطلع شوید. همچنین شما را از نحوه عملکردتان در بهبود بخشیدن هزینه ها و گرفتن خروجی مناسب آگاه می کند. البته باید این نکته را نیز بگوییم که ارزیابی نرخ بازده سرمایه گذاری فقط در کمپین های تبلیغاتی آنلاین به کار گرفته نمی شود. چرا که همه کسب و کارها قادر هستند این نرخ را مورد استفاده قرار دهند. لازم به ذکر است که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشد. به طوری که می توان آن را برای انواع سرمایه گذاری ها به کار برد. فراموش نکنید که این نرخ ارزش پول را از نظر زمانی مورد توجه قرار نمی دهد.