دنیای تولید و خرید و فروش کالا های مختلف امروز دارای تفاوت های بسیاری با قدیم است. امروزه رقابت در بازار بسیار بیشتر شده است و تمامی مجموعهها بهدنبال راهی برای بالا کشیدن خود در این رقابت هستن. افرادی که دارای مجموعههای تولیدی هست حتما باید با تمامی امور بازار آشنا باشند تا بتوانند در رقابت ها باقی بمانند. یادگیری بسیاری از مسائل به مجموعه ها برای ماندن و فروش مناسب در بازار کمک میکند. یکی از مسائلی که امروزه با پیشرفت کسب و کار ها در بازار بسیار مطرح هست مسئله مزیت رقابتی است.
مزیت رقابتی نکته ای است که اگر شما بتوانید در محصولات خود انجام دهید، تا حد زیادی میتوانید فروش محصولات خودتان را تضمین کنید نکته در این مقاله قصد داریم به مزیت رقابتی و تأثیرات آن در بازار بپردازیم. اگر شما دارای کسبوکاری نوپا هستید داشتن مزیت رقابتی میتواند برای کسب و کار شما بسیار مفید باشد. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهمی دربارهی این موضوع با هم فرا گیریم.
مفهوم مزیت رقابتی
در ابتدا بررسی مزیت رقابتی لازم است که به بررسی مفهوم این کلمه بپردازیم. برای درک روش های مختلفی این مسئله در ابتدا لازم است که شما با مفهوم این کلمه آشنا باشید. مزیت رقابتی چیزی است که از دیر باز در بازار فروش کالا های مختلف مطرح بوده است. اما امروزه با سرعت گرفتن تولید کالا های مختلف این مسئله نیز نقش پر رنگ تری به خود گرفته است. مزیت رقابتی به این معنا است که شما ویژگی در محصول خود ایجاد کنید که سایر رقیبان شما نتوانند این ویژگی را در محصولاتشان ایجاد کنند.
به زبان ساده تر شما ویژگی ای را در محصولتان ایجاد کنید که محصول شما را با سایر محصولات موجود در بازار قابل رقابت کند. اگر مجموعه بتوانند برای محصولات خود ایم مزیت را ایجاد کنند تا حد بسیار زیادی میتوانند جایگاه خود در بازار را تضمین کند. ایجاد این مزیت منوط به رعایت چند نکته مختلف است. اگر شما میخواهید برای محصولات خود این مزیت را ایجاد کنید باید به این چند نکته توجه داشته باشید. در ادامه این مقاله به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.
کیفیت، اساسی ترین مسئله در ایجاد مزیت رقابتی
سادهترین و قدیمیترین مزیتی که میتواند برای محصول شما با سایر محصولات موجود در بازار رقابتی ایجاد کنید، کیفیت است. کیفیت مهمترین و اصلیترین دغدغه یک مشتری از خرید یک محصول است. درصورتیکه تمام این نکات مهم و لازم در جهت بازاریابی و فروش یک محصول به بهترین نحو ممکن انجام شود اما محصول از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، محصول در نهایت نمیتواند بازار فروش خوبی پیدا کند. به همین دلیل است که اولین و مهم ترین اصل در فروش یک محصول، کیفیت آن است. بسیاری از مجموعه ها و شرکت های مختلف بعد از شناخته شدن محصول شان، کیفیت را تا حدی کمتر می کند تا بتوانند سود بیشتری از روی محصولات خود کسب کنند. محصولی که بتواند در گذر زمان کیفیت خود را در سطح بالایی نگه دارد، دارای مزیتی بسیار مهم به نسبت سایر رقبای خود است. اگر شما جزو مجموعه هایی هستید که می خواهید در محصولات خود مزیت رقابتی ایجاد کنید اولین اصل ایجاد این مزیت، کیفیت مطلوب محصولات شما است. پس با رعایت این اصل می توانید جایگاه خود را در بازار تا حد زیادی تثبیت کنید.
خلاقیت، کلید ایجاد مزیت رقابتی
دومین مسئله میتواند مزیتی را برای محصولات شما ایجاد کند، که محصولات شما بتوانند در بازارهای رقابتی رقابت کنند، مسئله خلاقیت در تولید محصول است. بعد از کیفیت بالا، خلاقیت میتواند بر میزان فروش محصولات شما بسیار تاثیر گذار باشد. خلاقیت در تولید محصول به این معناست که شما با استفاده از شیوه های نوین محصول را به گونهای تغییر دهید که ویژگی های مناسب محصول تقویت شوند و کار کردن با محصول شما بهینه تر شود. البته خلاقیت در تولید محصول تنها مربوط به بخش کارایی محصول نمیشود. خلاقیت میتواند باعث ایجاد جلوه زیبا و متفاوت برای محصول شود.
تجربه نشان داده است که زیبایی یکی از اولویت های بسیار مهم برای بسیاری از مردم است. به این معنا که دو محصول مشابه یکی با قیافه زیباتر فروش بسیار بالاتری را میتواند نسبت به محصولی که کمتر دارای زیبایی ست تجربه کند. در بروز خلاقیت حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که خلاقیت شما بر روی محصولتان، نباید باعث شود که از کیفیت نهایی محصول چیزی کم شود. تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت محصول به خاطره خلاقیت میتوان جایگاه محصول در بازار را به خطر بیندازد.
خدمات رایگان پستی
یکی دیگر از ویژگی های که میتواند باعث ایجاد مزیت در مجموعه شما به نسبت سایر مجموعه ها شود، خدمات رایگان پستی است. بسیاری از مجموعه های کوچک بزرگ سقفی از خرید را برای خدمات پستی رایگان قرار می دهند که مشتریان می توانند با این قدر خرید، کالاهای خود را به صورت تحویل رایگان دریافت کنند. این کار باعث می شود که انگیزی مشتریان برای خرید کالا های شما بیشتر شود و همچنین مشتریان بیشتری به مجموعه شما جذب شوند.
امروزه بازار فروش کالا ها از همیشه رقابتی تر است. فرو شنده گان و تولید کننده گان زیادی در این بازار وجود دارند که هر کدام سعی دارند گوی رقابت را از سایر تولید کننده گان بربایند. ایجاد مزیتی که محصولا یک مجموعه را از سایر مجموعه ها متمایز کند، باعث می شود که یک مجموعه بتواند موفق تر عمل کند. در این مقاله به بررسی مزیت رقابتی پرداختیم.