مدل آیدا

مدل آیدا (AIDA) از جمله مدل های ارتباطی خاصی محسوب می شود که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای فروش محصولات خود از این مدل کاربردی استفاده می کنند و شما می توانید آیدا را مخفف کلماتی مانند خواسته، اقدام، علاقه و توجه در نظر بگیرید که هر کدام از این کلمات خود یک عنصر خاص برای تشکیل مدل عالی آیدا به حساب آید. اصولا زمانی که یک محصول به هر دلیلی وارد بازار می‌شود به گونه‌ای قصد دارد به جلب توجه بپردازد. معمولا اولین هدف نیز صددرصد جلب توجه است و زمانی که بتواند علاقه افراد را به خود جلب کند می‌تواند خود را در بین خواسته‌های مردم جای دهد و این چنین است که با هرنوع استراتژی کاربران نسبت به خرید وارد عمل می‌شوند و بدون هیچ اغراقی هدف هر نوع بازاریابی، فروش محصولات است. فروش محصول در گرو تصمیم‌گیری مشتری خلاصه می‌شود و به همین خاطر، استفاده از روش ها، استراتژی ها و مدل های خاصی مانند آیدا صددرصد می تواند بازدهی قابل قبولی داشته باشد.

مدل آیدا

اولین مرحله مدل آیدا آگاهی (Awareness)

آگاهی (Awareness) اولین مرحله و بدون شک تاثیرگذارترین مرحله ای نیز است که به واسطه آن یک برند می تواند با دانش و تخصص خود محصول را وارد بازار کند و مشتری با آن مواجه می‌شود و به کمک بازاریابی و آگاهی است که می تواند نسبت به محصول ترغیب شود و ویژگی‌های گرافیکی، رنگی، اندازه و بسیاری از موارد دیگر به راحتی می‌تواند به جلب نظر مشتری در این زمینه کمک کند.

تمام این موارد جزء موارد ضروری محسوب می‌شود و به همین دلیل است که در این مرحله شما باید با توجه به مدل آیدا سعی کنید از تبلیغات فوق العاده جذاب و مهم تر از همه هدف گیری های اصولی و هوشمندانه استفاده کنید. البته بهتر است پیام شخصی خود را نیز در نظر بگیرید؛ چرا که هدف شما به راحتی باید در مرحله اول آگاهی مدل آیدا به خوبی با آن پرداخته شود و جلب توجه مشتری مهمترین استراتژی است که شما باید برای فروش محصولات خود از همان ابتدای کار به آن توجه ویژه و کلیدی داشته باشید.

دومین مرحله مدل آیدا علاقه (Interest)

علاقه (Interest)  که بدون شک در این مرحله یکی از قابل قبول ترین مراحل مدل آیدا محسوب می‌شود به خوبی می تواند مشتری را برای خرید ترغیب کند تا وی متوجه شود که محصول برای وی چه منفعتی دارد. اگر محصول شما به اندازه کافی شاخص های اولیه جذابیت های گرافیکی و تبلیغاتی را نداشته باشد مطمئن باشید که هیچ گاه نمی تواند به مرحله خرید دست پیدا کند و به همین دلیل است که شما باید پیام محصول خود را به خوبی و به صورت واضح اعلام کنید، تا مخاطب شما بداند که دقیقا منظور شما چیست. بسیاری از نکات برجسته ای که در مرحله دوم مدل آیدا به آن توجه می شود می تواند یک مزیت مثبت برای خرید محصول باشد، پیام شما باید به صورت آشکار همانگونه که گفته شد بیان گردد تا مخاطب احساس نیاز خود را در مرحله علاقه بتواند به خوبی احساس کند، یعنی پیام محصول شما کاملا سفارشی و اختصاصی برای مشتری باید ارائه شود.

مدل آیدا

مرحله سوم مدل آیدا تمایل (Desire)

تمایل (Desire) به شما نشان می دهد که تنها علاقه نمی تواند برای روند بازاریابی شما نکته مناسبی باشد و به همین دلیل بهتر است محصول خود را به گونه معرفی کنید که بتواند به راحتی نظر مشتری را جلب کند و علائم ترغیب و همچنین استقبال را به بهترین شکل ممکن به وجود آورد؛ چرا که همیشه تمایل و علاقه می تواند به راحتی با یکدیگر برای منتقل کردن مفاهیم اصلی به مخاطب کمک کند. در این بین، اگر مشتری احساس کند که به محصول شما نیاز دارد صد در صد برای رفع نیاز به خود می‌تواند به خرید آن اقدام کند. به همین دلیل است که این مرحله از جمله مراحلی است که در مدل آیدا به عنوان یک فضای رقابتی به آن توجه می‌شود؛ چرا که شما در این مرحله باید سعی کنید نکات برجسته این محصول را به خوبی بیان کنید و به واسطه آن ویژگی های شاخص را به نمایش بگذارید.

مرحله چهارم مدل آیدا اقدام (Action)

اقدام (Action) یکی دیگر از مراحل این مدل است که به عنوان آخرین مرحله به خوبی می تواند نگاه مثبت و دیدگاه قابل قبولی را برای مشتری نسبت به محصول برآورد کند. در این شرایط مشتری اقدام به خرید محصول مورد نظر می کند و مدل آیدا با توجه به مراحل گفته شده به شما کمک می کند تا قدم به قدم برای ارائه محصولات خود در بازار هدف گام بردارید و سعی کنید در مرحله چهارم مدل آیدا از تخفیفات نیز مشتری را بهره مند کنید؛ چرا که تخفیفات قدرت ویژه‌ای دارند و مهمتر از همه از سیستم‌های ارجاعی و تست های رایگان نیز می توان در این مرحله استفاده کرد؛ چون که امروزه بسیاری از خرید های تشویقی به خوبی می‌تواند به فروش بیشتر محصولات کمک کند.

مدل آیدا

سخن پایانی

مدل آیدا با داشتن چهار مرحله متفاوت به خوبی می تواند به شما کمک کند تا هر چه سریعتر به فروش محصولات خود بپردازید، که در مرحله آگاهی شما می‌توانید از تبلیغات متفاوت مانند تبلیغات چاپی تبلیغات نمایشی و دیگر تبلیغات به نحو احسن استفاده کنید و در مرحله ایجاد علاقه صد در صد شما باید ویژگی های اصلی محصول خود را به صورت واضح بیان کنید، تا در مرحله تمایل بتوانید ویژگی‌های گفته شده را با نتیجه قابل قبولی مشاهده کنید.