لینک utm چیست؟

 که به اختصار UTM هست. شرکت نرم افزاری Urchin که در سال ۲۰۰۵ به وسیله گوگل خریده شد و نرم افزاری که آن ها تولید کردند به چیزی که ما هم اکنون آن را به اسم Google analytics می‌شناسیم، تبدیل شد که قابلیت دیدن آمار سایت و ارزیابی تمامی داده ‌های سایت را در قسمت آمارگیری را به کاربر می دهد.  در ادامه مبحث لینک utm چیست باید بگوییم که UTM در حقیقت قطعه کدی هست که با افزودن به آخر هر لینکی که قصد پیگیری آمار ورودی به سایت و گزارش های دیگر را داریم به ما می دهد. این قطعه کد داده های متفاوتی را به سامانه آمارگیر گوگل آنالیتیکس می فرستد و در آن جا همه این داده ها پردازش شده و پس از شناختن و جمع شدن در چارچوب یک گزارش کامل در اختیار ما گذاشته می شود. در آخر با به کار بردن این پارامترهایی که در UTM قرار دارد می توان فهمید هر بنری که در سایت گذاشته ایم، ایمیلی که فرستادیم، یا کمپینی که برگزار کردیم در هر بازه زمانی چه تعداد کلیک و ورودی با کمک تبلیغات به ما داده است.

در ادامه مبحث لینک utm چیست باید بگوییم لینک UTM چندین پارامتر گوناگون دارد که با کمک این پارامترها میشه فهمید مخاطبی که وارد این لینک شده آیا از کمپین ساخته شده بوده یا به صورت مستقیم وارد سایت ما شده است؟ در صورتی که از کمپین وارد شده، از کدام سایت وارد شده و روی کدام بنر کلیک کرده است؟ آیا بنری که در بالای صفحه گذاشته شده بالاترین کلیک و ورودی را به ما می دهد یا بنری که در قسمتی از سایت یا آخر مطالب قرار دارد بالاترین بازدید را به ما می دهد؟ تمام این پرسش هایی که به ذهن شما خطور کرده با کمک چند پارامتر ساده قابلیت درک دارند. 

لینک utm

ساخت utm

تصور کنید شما مالک یک فروشگاه اینترنتی پوشاک هستید و قصد دارید یک کمپین تبلیغاتی به راه بیندازید. بعد از ارزیابی های بسیار، به این برآیند می‌ رسید که تبلیغات بنری، تبلیغات گوگل ادز و رپورتاژ خبری، شیوه های مطلوبی برای تبلیغ کالاهای شما هستند.

بنابراین با سایر آژانس‌ های تبلیغاتی تماس گرفته و تبلیغات بنری، رپورتاژ و گوگل ادز تان را سفارش می ‌دهید. ۱ هفته مانده به زمان نهایی کمپین تبلیغاتی شما آغاز می‌ شود. در این یک هفته، مخاطبان زیادی به سایت شما ورود پیدا می کنند.

در ادامه مبحث لینک utm  چیست باید بگوییم یقینا با ابزار گوگل آنالیتیکس نیز آشنا هستید. این ابزار به شما یاری می رساند ورودی‌ ها سایت تان را ارزیابی و آنالیز کنید. بنابراین زمانی که کمپین خود را ایجاد می‌کنید، می ‌توانید در آنالیتیکس ورودی‌ های سایت تان را ارزیابی کنید. بنابراین برای آنکه بفهمید در کل چند ورودی داشته اید، می توانید وارد حساب گوگل آنالیتیکس خودتان شوید.

موضوع اساسی شما درست از همین جا آغاز می ‌شود. اینکه از کجا بفهمیم چند ورودی از تبلیغات بنری خود داشته ایم؟! رپورتاژ خبری چند مخاطب را به سایت ما منتقل کرده است؟

اصلا مخاطبانی که از ما کالایی را تهیه کرده ‌اند، با کمک کدام شیوه تبلیغاتی به سایت ما ورود پیدا کرده اند؟ هیچ ایده‌ ای در ذهن نداریم! دقیقا در این موقع لینک یو تی ام به سوال شما پاسخ می دهد و می گوید که: اصلا نیازی به اضطراب و دلهره نیست؛ چون من به راحتی می‌توانم مشخص کنم که از کجا، چند ورودی داشته‌اید! کافی است قبل از شروع تبلیغات، همراه با لینک تبلیغ خود اطلاعات لازم را برای آنالیتیکس خود ارسال کنید. چگونه؟! در ادامه توضیح می‌دهیم. اما ابتدا اجازه دهید لینک یو تی ام را تعریف کنیم:

لینک یو تی ام (UTM مخفف عبارت Urchin Tracking Module)، قطعه کدی است که می‌توانیم به انتهای هر لینکی که بخواهیم اضافه کنیم. با این کار می‌توانیم دقیقاً متوجه بشویم کاربران از چه طریقی روی آن لینک کلیک کرده وارد سایت ما شده‌اند.

به عبارتی دیگر، زمانی که کاربر روی لینک مورد نظر شما کلیک می‌کند، اطلاعات اضافه‌تری همراه با لینک تبلیغ برای شما (حساب گوگل آنالیتیکس شما) ارسال می‌شود که می‌توانید با کمک آنها، ورودی های سایت خودتان را آنالیز کنید.

لینک utm

کاربرد utm 

در ادامه مبحث لینک utm چیست باید بگوییم که UTM که در زبان فارسی به صورت یو ‌تی ام نوشته می شود یا Urchin Tracking Module یک شیوه ساده و پراستفاده برای پیگیری کاربران با استفاده از URL است که کاربرد اصلی آن در پیگیری مخاطبان ورودی کمپین های تبلیغاتی یا پلتفرم های گوناگون است.

UTM در واقع یک قطعه کد است که به آخر نشانی URL یک صفحه اضافه شده و با کمک آن می توان به آسانی میزان مخاطبان ورودی از کمپین های تبلیغاتی یا پلتفرم های متعدد، تعداد کلیک کاربران بر روی لینک ها، چرخه مخاطبان درون سایت و غیره را در گوگل آنالیتیکس پیگیری کرد. 

برای به کار بردن این قابلیت فقط ضروری است آدرس صفحه هدف یا لندینگ پیج دلخواه را در UTM ساز آنلاین گذاشته و با انتخاب نمودن موارد ضروری به آسانی نشانی قابل رهگیری خود را دریافت نمایید.

جمع بندی

در پاسخ به سوال لینک utm چیست باید بگوییم که در واقع همان تحلیل و بررسی آمار سایت و فهمیدن میزان بازدیدکنندگان سایت است. برای عملکرد بهتر سایت باید تمامی آمارهای سایت هر روز مورد بررسی قرار داده شوند تا نقاط ضعف آن از بین رفته و نقاط مثبت آن پررنگ تر شود.