قیمت گذاری

یکی از فرآیندهای با اهمیت در داد و ستد قیمت گذاری روی اجناس گوناگون است. نحوه اعمال قیمت می تواند روی خرید و فروش تاثیر بسزایی داشته باشد. به پروسه اعمال قیمت به درخواست های خرید و فروش چه به شکل دستی یا اتوماتیک، قیمت گذاری می گویند. عرضه کالاهای بهتر در مقایسه با رقیبان دیگر و به کار بردن مشی درست در انتخاب استراتژی جهت نیل به وضعیت مناسب در برابر رقیبان، یکی از اصول با اهمیت جهت رسیدن به سودآوری در نمونه کسب و کار است؛ پس یک بنگاه بایستی اعمال قیمت های محصولاتش به صورتی باشد که بتواند درآمدهایی مطابق با ارزش عرضه شده به مشتری کسب کند و به این ترتیب وضعیتش را در مقابله با مشتریان، محصولات مکمل، رقیبان و جدید الورودهای فعال محافظت کند. اعمال قیمت اساسی ترین جزو از نمونه کسب و کار است و تصمیمات راجع به آن اثر زیادی روی منافع بنگاه در پی دارد. 

اعمال قیمت موفق با جوابدهی به بعضی از سوالات اصلی، مشخص می گردد:

  • به چه نحوی بایستی قیمت تنظیم گردد که بتواند با مزیت هایی که بنگاه به مشتریان ارائه می کند و مخارج این منافع مرتبط باشد؟
  • چه موقع باید بنگاه قیمت های خود را بکاهد یا افزایش بدهد؟
  • واکنش رقیبان و مشتریان در موقعی که بنگاه قیمت هایش را افزایش یا کاهش می دهد به چه صورت خواهد بود؟
  • چه موقع بنگاه باید به ارزان فروشی بیش از اندازه کالاهایش بپردازد؟

قیمت گذاری

نحوه صحیح قیمت گذاری

  • مقاصد تجاری خود را مشخص کنید. چگونگی کسب درآمد، تمام المان ها در مورد استراتژی GTM در بازاریابی و فروش شما را مشخص می‌کند.
  • آنالیز دقیق قیمت گذاری را در بازار انجام دهید. در حالی که نخستین گام در مقاصد تجاری شما هدف ریزی شده است، این مرحله ضمانت می کند که استراتژی اعمال قیمت شما زمینه بازار را مد نظر قرار می دهد تا کالا یا خدمات شما در آن بتواند به رقابت بپردازد.
  • مخاطب مد نظرتان را آنالیز کنید. در این مرحله می توانید بگویید که چه چیزی و به چه صورتی مشتریان متناسب با نیازهای ویژه و آنی خود کالا یا خدمات شما را به کار می برند. 
  • چشم انداز رقابتی خود را برجسته کنید. این که آیا شما یک عرضه کننده کم هزینه یا یک فروشنده برجسته هستید، نمونه اعمال قیمت و نقطه قیمت رقیبان شما روی استراتژی اعمال قیمت موثر است. 
  • ساخت یک استراتژی اعمال قیمت و برنامه اجرایی. در این گام، شما داده های کافی را برای تالیف برنامه عملی گردآوری نموده ‌اید.

اهداف قیمت گذاری

اهداف اصلی اعمال قیمت در ادامه فهرست شده اند:

  • بیشینه سازی سود در مدت کوتاه
  • به صرفه سازی سود در دراز مدت
  • بیشترین راندمان سرمایه گذاری
  • کاستن پرسه مالی فروش
  • محقق سازی ارزش مقصود فروش
  • کسب سهم بازار هدف
  • راه یابی به بازار
  • شناساندن محصولات در بازارهای جدید
  • اخذ سود در تمام خط تولید محصول
  • آزمون رقابت
  • برگرداندن سریع تر سرمایه گذاری
  • قیمت ثابت کالا
  • اعمال قیمت به صرفه برای تجمع بزرگتری از مشتریان مقصد
  • اعمال قیمت کالا یا خدماتی که موجب پیشرفت اقتصادی می گردد.
  • هدف اعمال قیمت این است که کالا به قیمتی بفروش برسد تا بیشترین سود از آن حاصل شود.

استراتژی قیمت گذاری

بازاریاب ها، نخست یک استراتژی قیمت گذاری عمومی تهیه می کنند که با وظایف و ارزش های شرکت همسو باشد. این استراتژی اعمال قیمت به صورت نرمال قسمتی از برنامه استراتژیک دراز مدت موسسه می شود. این استراتژی به صورتی تدوین شده است که دستورالعمل های زیادی جهت تعیین قیمت عرضه می کند و ضمانت می دهد که استراتژی اعمال قیمت با المان های دیگر برنامه بازاریابی هماهنگ است. در حالی که قیمت حقیقی محصول یا خدمات امکان دارد در جوابدهی به شرایط گوناگون مغایر باشد.

دیدگاه جامع اعمال قیمت (برای مثال استراتژی اعمال قیمت) برای دوران چشم انداز برنامه ریزی شده که غالبا ۳ الی ۵ سال است، پایدار می ماند، ولی در بعضی از صنایع امکان دارد یک دوران طولانی تر از ۷ الی ۱۰ ساله باشد. استراتژی اعمال قیمت مقاصد کلی و بلند مدت پروسه اعمال قیمت را بدون معین کردن یک قیمت حقیقی و معین مشخص می کند به عبارت دیگر که اغلب به عنوان راهنما و اصول جامع استفاده می شوند.

 

انواع قیمـت گـذاری

برخی علل هستند که بایستی در زمان تعیین استراتژی اعمال قیمت، خواه به شکل کوتاه مدت و خواه بلند مدت، به آن ها دقت داشت:

برای مثال، اعمال قیمت شما بایستی بیانگر ارزش کالای شما در مقابل رقیبانتان باشد، هم چنین متناسب با چیزی که بازار برای پیشنهاد شما پرداخت می کند باشد، از برند شما پشتیبانی کند. شما را به سودهی و هدف های مشترک تجاری برساند و سود شما را به بیشترین میزان برساند.

 هنگامی که یک کالای بی مانند یا خدماتی با حداقل ترین میزان رقابت مستقیم عرضه می کنید، اعمال قیمت می تواند برایتان مسئله ساز باشد. بایستی یک استراتژی توانمند و آنالیز رقابتی را تبیین کرده تا بتوانید موارد زیر را ارزیابی کنید:

  • رقیبان تان به منظور برطرف کردن مشکلات خود حاضرند چه مخارجی را متحمل شوند.
  • در کدام شرایطی قیمت شما نسبت به آن ها می‌تواند کاسته شود.

موقعی که قیمت، گزاره ارزش و تعیین وضعیت همسو باشند، شما در بهترین شکل ممکن به منظور  رساندن درآمد و سود خود به بیشترین مقدار هستید.

جمع بندی

پروسه اعمال قیمت می تواند در داد و ستد و ارائه خدمات تاثیرگذار باشد. از آن جایی که قیمت نقش بسیار زیادی در حجم فروش و میزان عرضه خدمات دارد پس بایستی صاحبان کسب و کارهای گوناگون به شیوه اعمال قیمت توجه زیادی داشته باشند. هم چنین شرکت های مختلف باید در رابطه با نحوه اعمال قیمت تغییر نگرش دهند.