دیجیتال مارکتینگ مفهومی نسبتا جدید است که پس از همگانی شدن استفاده از اینترنت و سئو سایت مورد توجه تمامی افراد قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان این حوزه بر این عقیده هستند که این نوع بازاریابی نقش بسیار مهمی در جذب کاربر دارد و بررسی های آماری نیز نشان می دهند افرادی که از این نوع مارکتینگ استفاده می کنند می توانند درآمد خود را به میزان چشمگیری افزایش دهند. در واقع، با استفاده از تبلیغات آنلاین می توان تمامی افراد را در هر ساعت از شبانه روز و در هر جایی از دنیا جذب کرد.
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ به سال 1896 باز می گردد. در این سال رادیو اختراع شده بود و طرفداران بسیار زیادی داشت. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب و کار تصمیم گرفتند تا تبلیغات خود را به رادیو بسپارند و این موضوع ایده شکل گیری تبلیغات را به وجود آورد. پس آن رسانه های جمعی دیگری معرفی شدند و صاحبان کسب و کار از هریک از آنها برای معرفی برند خود به مشتریان بالقوه استفاده کردند. امروزه، اهمیت تبلیغات آنلاین به قدری زیاد شده است که تقریبا می توان گفت هیچ کسب و کاری بدون این نوع تبلیغات نمی تواند به موفقیت برسد.
برای اطلاع از قیمت سئو کلیک کنید.
اگر بخواهیم تعریف کلی در مورد بازاریابی دیجیتال ارائه دهیم بهتر است به گفته نیل پتل که یکی از افراد موفق در این حوزه است تکیه او کنیم. نیل پتل بازاریابی دیجیتال را بازاریابی محصولات و خدمات از طریق دستگاه های الکترونیک می داند. در این نوع بازاریابی، از کمپین های مختلفی استفاده می شود تا کسب و کارها مشتریان بالقوه را سمت خود جذب کنند و سود خود را افزایش دهند. همانطور که ممکن است از قبل در این باره بدانید در دیجیتال مارکتینگ از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و پلتفرم های دیگر استفاده می شود. بهتر است در اینجا به یک نکته بسیار مهم اشاره کنیم: شما هرگز نباید در بازاریابی دیجیتال تنها بر یکی از پلت فرم های دیجیتال تکیه کنید، بلکه تمرکز شما باید بر تمامی این موارد باشد تا بتوانید به موفقیت برسید!
اکنون ممکن است این سوال برای شما بیاید که کدام ابزارهای در تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند! در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ابزارهای مورد استفاده در این تبلیغات به شرح زیر هستند:
هر یک از این ابزارها می توانند بر کسب و کار شما اثر بگذارند و آن را به میزان زیادی تغییر دهند. به همین دلیل، امروزه تمامی کارشناسان بر این امر تاکید می ورزند موفقیت هر کسب و کار به میزان قدرت دیجیتال مارکتینگ آن کسب و کار بستگی دارد.
بهتر است بدانید هر پلت فرمی که در فضای آنلاین برای جذب مخاطب به کار رود نوعی تبلیغات آنلاین به حساب می آید و در حوزه دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد. بی شک، یکی از کارهایی که توصیه می شود تمامی کسب و کارها به آن توجه داشته باشند طراحی سایت است. با طراحی سایت می توان میلیون ها کاربر را بدون توجه به مرزهای جغرافیایی جذب کرد.
به همین دلیل، تمامی کسب و کارهایی که می خواهند در این حوزه موفق شوند و درآمد خود را افزایش دهند باید به این موضوع توجه داشته باشند. اما برای اینکه سایت در برابر دید مشتریان بالقوه قرار گیرد باید بر طبق اصول سئو ( بهینه سازی موتور جستجو) پیش برود. به همین دلیل، موتور جستجو گوگل الگوریتم های خود را دائما به روز می کنند و صاحبان سایت موظف هستند تا موتور جستجو گوگل را طبق این الگوریتم ها به روز کنند. مواردی که در بهینه سازی یا سئو سایت باید مد نظر قرار گیرند به شرح زیرند:
اگر به ابزار های مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ نگاهی بیندازید متوجه می شوید رپورتاژ آگهی یکی از مواردی است که نقش بسیار مهمی در جذب مخاطبان دارد و یک بک لینک بسیار قوی برای سایت به شمار می رود. در واقع، با استفاده از رپورتاژ آگهی شما می توانید ذهن مخاطب را کم کم آماده سازید و یا به بیان ساده تر مخاطب را برای دریافت کالا و یا خدمات تشنه سازید. وقتی مغز در حالت درخواست قرار گرفت، اکنون وقت آن رسیده است که کسب و کار مورد نظر معرفی شود. بسیاری از سئو کاران رپورتاژ آگهی را یکی از مهمترین ابزارها در جذب مخاطب در فضای آنلاین می دانند. به همین دلیل تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید به گرفتن رپورتاژ آگهی از وب سایت های معتبر توجه داشته باشند.
گوگل آنالیتیکس ابزاری است که موتور جستجو گوگل برای سایت داران و وبمستران در نظر گرفته است و آنها با استفاده از این ابزار می توانند نحوه دسترسی کاربر به سایت و رفتار او را درون سایت تحلیل کنند. در واقع، این ابزار مواردی همچون ترافیک ورودی و نرخ تبدیل در سایت را بررسی می کند و راهکارهای مناسب را برای رفع این مشکلات معرفی می نماید. در نتیجه، همانطور که متوجه شده اید استفاده اصولی و دقیق از این ابزار نقش بسیار مهمی در جذب مشتری دارد. به همین دلیل، گوگل آنالیتیکس به عنوان ابزاری قدرتمند در دنیای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته شده است.
وقتی تولید محتوا در سایت صورت می گیرد، سئوکار باید سایت را بررسی کند تا متوجه شود که آیا آن محتوا مورد توجه کاربر قرار گرفته است یا خیر! همچنین، مسائلی مانند اینکه روزی چند نفر از سایت بازدید می کنند و کاربران چقدر در سایت باقی می مانند اهمیت بسیار زیادی دارند. شما می توانید تکنیک های مختلف بازاریابی را بر روی سایت به کار ببرید، اما باید این تکنیک ها را مورد بررسی قرار دهید که کدام یک بهتر و موثرتر در جذب کاربر عمل می کنند. همچنین، باید به این موضوع توجه داشته باشید که کدام بازدیدکنندگان به مشتری تبدیل می شوند و چه ویژگی هایی دارند!
گوگل آنالیتیکس که به عنوان ابزار مهمی در دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود می تواند به تمامی این سوالات پاسخ دهد و شما را راهنمایی کند که برای تعیین استراتژی های دیگر کاری برنامه ریزی کنید. برای استفاده از این ابزار باید گوگل آنالیتیکس را بر روی سایت خود نصب کنید. نصب این نرم افزار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد، با این وجود توصیه می شود فردی که با این مورد آشنایی دارد کار نصب گوگل آنالیتیکس را انجام دهد.
دریافت مشاوره سئو از ایران سایت.
یکی دیگر از ابزار دیجیتال مارکتینگ که نقش بسیار مهمی در جذب کاربر دارد و می تواند سود و درآمد کسب و کار را افزایش دهد تبلیغات کلیکی است. در این شرایط سایتی که می خواهد از تبلیغات کلیکی استفاده کند در ازای بازدید و کلیک کاربر باید پول پرداخت کند. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تبلیغات کلیکی می تواند به افزایش سود کسب و کار کمک کند!
اجازه بدهید به این موضوع نگاه دقیق تری داشته باشیم! ممکن است چندین کلیکی که در بار اول انجام می گیرد بی هدف باشد و هرگز منجر به خرید نشود! اما شما می توانید با راهکارهای ساده این کلیک را منتهی به خرید کنید. به طور مثال، عنوان جذاب و یا ایجاد نیاز در کاربر یکی از مواردی است که نقش بسیار مهمی در تبدیل تبلیغات کلیکی به خرید دارد. متخصصان بر این امر تاکید می ورزند که اگر در این زمینه صبور باشید می توانید به نتیجه مورد نظر برسید. استفاده از تبلیغات کلیکی به کسب و کارهایی توصیه می شود که بودجه کافی دارند و این امر را در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود قرار دهید.
یکی از روش های ویژه در دیجیتال مارکتینگ «ایمیل مارکتینگ» است. ایمیل یکی از رسانه هایی است که تمامی افراد برای برای استفاده از نرم افزارهای مختلف به آن نیاز دارند. به طور مثال وقتی شما می خواهید در اپلیکیشن خاصی ثبت کنید، معمولا باید یک ایمیل داشته باشید. به همین دلیل، فعالان این حوزه تصمیم گرفتند تا از نیروی بالقوه ای که در ایمیل وجود دارد برای جذب مخاطب و کار بر استفاده کنند. از ایمیل می توان برای خبر رسانی در مورد تخفیفات، ارسال مقالات و محتوای جدید، یادآوری خریدهای تکمیل نشده و تبریک سالگرد و یا تولد استفاده کرد.
جالب است بدانید که بررسی های آماری نشان می دهند ایمیل مارکتینگ، به ویژه ارسال ایمیل تخفیفات و ایمیل تبریک تولد و سالگرد نقش بسیار مهمی در جذب کاربر دارد. به همین دلیل تمامی کسب و کارها باید استفاده از این ابزار را مد نظر قرار دهند.
هیچ چیز مانند پاسخگویی سریع نمی تواند مشتری بالقوه را به مشتری دائمی کسب و کار تبدیل کند. به همین دلیل افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند بر این امر تاکید می ورزند که کسب و کارهای اینترنتی باید چت آنلاین فعال داشته باشند. به طور مثال تصور کنید شما در زمینه کراتین مو فعالیت دارید. مشتری در یکی از فضاهای آنلاین به شما پیام میدهد و سوالی در مورد کراتین مو می پرسد. اما شما یک هفته بعد پاسخ مشتری را می دهد. ممکن است این مشتری در زمان یک هفته که طول کشیده است تا شما پاسخ او را دهید به مرکز دیگری مراجعه کرده باشد و یا ممکن است از کراتین مو منصرف شده باشد.
اما حالا این شرایط را تصور کنید که به فاصله 15 دقیقه پس از درخواست مشتری شما پاسخ چت او را می دهد، از مزایای کسب و کار خود می گویید و او را ترغیب به استفاده از خدمات کراتین مویتان می کنید! انتظار دارید در کدام روش مشتری شما را برای دریافت خدمات کراتین انتخاب کند؟! بی شک، در روش دوم امکان خرید مشتری بیشتر است و همین امر سبب می شود که سود کسب و کار افزایش زیادی پیدا کند. اگر تا به حال به چت آنلاین به عنوان ابزاری در دیجیتال مارکتینگ توجه نداشته اید، بهتر است کمی بیشتر به آن فکر کنید!
امروزه، تمامی افراد با تبلیغات در شبکه های اجتماعی به عنوان روشی مهم در دیجیتال مارکتینگ آشنایی دارند. شبکه های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکداین و یوتیوب قابلیت بسیار بالایی در جذب مخاطب و مشتری دارند. به همین دلیل، شما با استفاده هوشمندانه از این شبکه های اجتماعی می توانید سود کسب و کار خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.
همچنین، موتور جستجو گوگل اعلام کرده است سایت هایی که شبکه های اجتماعی فعالی دارند بک لینک بسیار قوی می گیرند و این موضوع می تواند رتبه سایت را افزایش دهد و آن را به لینک های نخستین موتور جستجو گوگل انتقال دهد. انتقال به لینک های نخستین یکی از اهداف بیشتر سایت هاست، زیرا این امر به برندسازی کمک می کند و به زودی سبب درخشش کسب و کار می شود.
روش های مختلفی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارند که یکی از آنها راه اندازی کمپین های تبلیغاتی است. همچنین، پست های جایزه می توانند مشتریان را جذب کنند. هشتگ گذاری و استفاده از محتواهای مناسب تصویری و ویدیویی از جمله مواردی هستند که باید در شبکه های اجتماعی مد نظر قرار گیرند. بهتر است بدانید بسیاری از برندهای امروزی ابتدا کار خود را از شبکه های اجتماعی آغاز کردند و پس از آنکه توسط مشتریان بالقوه شناسایی شدند برای کارهای دیگری نظیر طراحی سایت اقدام کردند.
تا بدینجا به خوبی به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در جذب مخاطب پی برده اید. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که اصول کسب و کار دیجیتالی در یک نگاه کلی چیست! در پاسخ به این سوال موارد زیر را به شما یادآوری می کنیم:
یکی از اصول مهم کسب و کار دیجیتالی توجه به تولید محتوای مناسب است.
در این حوزه باید مشتریان خود را بشناسید و بر اساس ترجیحات و نیازهای آنها عمل کنید. به طور مثال، مشتریان کسب و کار فعال در حوزه فروش قطعات کامیون بی شک با مشتریان کسب و کاری که لباس های بچه گانه می فروشد متفاوت هستند. شناخت این تفاوت رمز موفقیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود.
تنها 20 درصد از کار خود را به معرفی مستقیم محصول اختصاص دهید. 80 درصد از حوزه کاری شما باید به طور مستقیم بر تجربه ها و مواردی تمرکز داشته باشد که به طور غیر مستقیم حس نیاز به محصولات و یا خدمات کسب و کار را در کاربر بیدار می کند.
اهداف خود را شفاف کنید و هر سه ماه یکبار نگاه کلی به اهدافتان داشته باشید. در این شرایط می توانید به این موضوع توجه داشته باشید که کسب و کار شما چقدر موفق عمل کرده است و در چه مواردی دچار ضعف بوده است.
اصولی که در اینجا به آنها اشاره کردیم از اصول مهم در دیجیتال مارکتینگ به شمار می روند و نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین دارند.
استارت آپ یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. امروزه، تعریف های زیادی برای استارت آپ وجود دارد که همگی آنها مبتنی بر اصول زیر هستند:
در رابطه با استارت آپ ها باید بدانید که این کسب و کارها به صورت مرحله به مرحله پیش می روند و رشد می کنند. به همین دلیل، هدف گذاری اهمیت بسیار زیادی در درخشش استارت آپ دارد. ایده پردازی مهمترین مرحله شروع استارت آپ است و اگر این مرحله به خوبی پیش نرود به زودی استارت آپ شکست می خورد.
یکی از مواردی که امروزه در مورد آن زیاد می شنویم شکست استارت آپ هاست. باید بدانید مهمترین مسئله ای که باعث عدم موفقیت استارت آپ ها می شود توقع برای رشد زود هنگام و عدم ایده پردازی اصولی است. به همین دلیل توصیه می شود تمامی کسانی که می خواهند استارت آپ خود را راه اندازی کنند به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. مشورت با کسانی که در این حوزه تجربه دارند می تواند راه را برای افراد جوان و بی تجربه در این حوزه باز کند.
قرن بیست و یکم را می توان قرنی متمایز از قرن های دیگر دانست. ظهور اینترنت در این قرن سبب شد تا مرزهای جغرافیایی شکسته شود و تمامی افراد در سراسر دنیا بتوانند با یکدیگر ارتباطات قوی برقرار کنند. آمازون اولین شرکتی بود که به قابلیت بالقوه اینترنت برای جذب مشتری پی برد. پس از آن تمامی کسب و کارها به اینترنت توجه کردند و تلاش کردند تا با ورود به این فضا نوع جدیدی از کسب و کار را تجربه کنند. در سال 2000، نیمی از کسب و کارها در آمریکا از اینترنت برای جذب مشتری استفاده می کردند. امروزه، کسب و کارهای آنلاین به قدری پر رنگ شده اند که متخصصان اعلام کرده اند در دهه آینده تمامی کسب و کارها یکپارچه می شوند و به فضای آنلاین می پیوندند.
با توجه به چیزی که از ابتدای متن تا بدینجا به آن اشاره کردیم امروزه تمامی کسب و کارها برای موفقیت به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند. استراتژی های هدفمند و موثر دیجیتالی می توانند مشتریان بالقوه و یا کاربران را جذب کنند و منجر به افزایش سود کسب و کار شوند. با توجه به این موضوع که در فضای آنلاین محدودیت زمانی و مکانی از بین می رود، این کسب و کارها به زودی به برندی معتبر تبدیل می شوند و این چیزی است که تمامی کسب و کارها به دنبال آن هستند.