دیتا استدیو

با کمک گوگل دیتا استدیو (google data studio) می توان گزارشات تصویری ارائه داد. گزارش هایی که با این نرم افزار تهیه می شوند بسیار سرگرم کننده و جذاب اند که آن ها را از سایت هایی مثل گوگل آنالتیکز، گوگل ادوردز، گوگل شیتز، گوگل سرچ کنسول، یوتیوب و My SQL را گردآوری می کنند و در چارچوب نمودارهای گوناگون و شکل های زیبا عرضه می کند. از نگاه یک بازاریاب، اطلاعات در حقیقت نیروی حیات تان محسوب می شوند. برای آن که برای اندیشه‌ های جدیدتان حامی بیابید و یا اهمیت کمپین تان را ثابت کنید احتیاج به اطلاعاتی دارید که این ها را برایتان رقم می زنند. ولی برای اغلب افراد کار کردن در یک نقش نوآورانه و آنالیز داده یک کار مسئله ساز محسوب می شود.

افزون بر این که شما باید اطلاعات خودتان را ارسال کنید، یعنی صفحات بسیار زیادی که با معیار های متعددی محاصره شده اند را با یکدیگر تلفیق کنید، بلکه بایستی اطلاعات را دسته بندی کنید تا بتوانید گزارشی صحیح تحویل دهید. در صورتی که هنوز معیارهای غیر الزامی را جدا نکرده اید آنالیز داده های تان کاری پرمعضل می شود. آنالیز داده یک روند مالیاتی است که احتیاج به انرژی و زمان بسیاری دارد. ولی در یک صنعتی که خیلی سریع بازاریابی در حال توسعه و رشد است دیگر نبایستی زمان و مبلغی هدر شود. خوشبختانه شرکت گوگل به منظور جلوگیری از بروز چنین معضلی پاسخی ارائه داده است.

ابزار به تصویر کشاندن اطلاعات آن ها به اسم دیتا استدیو گوگل، می تواند اطلاعات شما را تصویرسازی کرده و به مدت چند ثانیه در گزارش های تان بگذارد و از این که ساعاتی را برای دسته بندی یک صفحه گسترده تلف کنید و چندین پکیج را در گوگل آنالیز کنید جلوگیری می کند. از آنجا که گوگل دیتا استدیو می‌تواند گزارشاتی که فهم شان راحت است را ایجاد کند، این ابزار به شما یاری می رساند که به درستی مفاهیمی را از داده هایتان بیرون آورده و ثابت کنید که نتیجه های خوبی را کسب می کنید.

دیتا استدیو

با کمک گوگل دیتا استودیو شما می‌توانید اطلاعات خود را در چارت ها، گراف ها و جدول های میله ای به تصویر بکشید، مثل سری های زمانی، نمودارهای میله‌ ای، نمودارهای پای، جداول، نقشه ‌های حرارتی، نقشه ‌های جغرافیایی، کارت ‌های امتیازی، نمودارهای پراکندگی، نمودارهای گلوله ‌ای و نمودارهای محیطی. این ابزار همین طور به شما قابلیت شخصی سازی گزارش ها، لوگوی داشبورد، تصاویر، شکل‌ ها، عکس پس‌ زمینه، فونت، خصوصیات شی‌ ای و غیره را می دهد.

آموزش گوگل دیتا استدیو

جهت کاربرد گوگل دیتا استدیو نخست بایستی یک اکانت ایجاد کنید. مثل ابزارهای دیگر گوگل می توانید یک اکانت جیمیل به کار ببرید. به منظور آغاز نمودن مراحل به سایت گوگل دیتا استودیو رفته و گزینه USE IT FOR FREE فشار دهید تا یک اکانت برای شما تولید شود. پس از وارد شدن به دیتا استودیو، گزینه «Home» را فشار داده تا وارد داشبوردتان شوید. برای تولید گزارش گزینه «Create» را فشار دهید.

در منویی که گشوده شد گزینه «Data source» را کلیک کنید. اکنون منابع گزارش متنوعی را مشاهده خواهید کرد. منابع داده ای که گوگل دیتا استودیو می‌ تواند آن ها را به کار ببرد:

  • بسترهای بازاریابی گوگل، مانند گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و غیره
  • خدمات گوگل مانند گوگل شیت، یوتیوب و سرچ کنسول
  • پایگاه های داده ای مانند «BigQuery» ،«MySQL» و «PostgreSQL»
  • «Google Cloud Storage» یا پرونده هایی که به شکل «CSV» بارگذاری می شوند.

و منابع بسیار دیگر که روزانه به اندازه آن ها افزوده‌ می گردد. در این قسمت قصد داریم داده ‌های گوگل آنالیتیکس را به کار ببریم بنابراین در بخش مربوط به «Google Analytics» گزینه آبی‌ رنگ «SELECT» را فشار دهید.

در پنجره باز شده «Account» ،«Property» و «View» مدنظرتان در آنالیتیکس را برگزینید و گزینه «Connect» فشاردهید. چنان چه گزینه «Connect» در صفحه وجود نداشت کمی تامل کنید و صفحه را به بالا و پایین اسکرول کرده تا گزینه «Connect» ظاهر شود. گوگل دیتا استدیو تمامی پارامترها و داده هایی که در گوگل آنالیتیکس موجود بوده را برایتان فهرست می‌کند. البته شما می توانید اسم فیلدها (Filed) و نوع آن ها (Type) را تغییر دهید و حتی شرحیات (Description) مد نظرتان را بیافزایید.

۳. در این مرحله می توانید داده هایتان را وصل کنید.

به منظور وصل کردن داده ‌هایتان به گزارش گزینه “Create New Data Source” را در پایین سمت راست گوشه صفحه‌ فشار دهید. موقعی که شما منبع داده خود را انتخاب نمودید بایستی صبر کنید دیتا استودیو به اکانت گوگل آنالیتیکس شما اتصال یابد. پس از آن اکانت، مشخصه و نمای خودتان را انتخاب کنید. در این مرحله یک صفحه گسترده از فیلدها و پارامترهایی که منبع داده را دنبال می‌ کنند به شکل پاپ آپ نمایان می شود. روی گزینه “Add To Report” در بالا سمت راست صفحه نمایش فشار دهید تا اطلاعات را به گزارشتان متصل کنید.

دیتا استدیو

۴. گزارش خود را سفارشی سازی کنید

گزارش تان یک شبکه بدن داده خواهد بود که می تواند گونه های مختلفی از تصاویر را به آن بیافزایید. قبل از اینکه تصاویری را به گزارشتان اضافه نمایید می ‌توانید نمونه و نمای آن را سفارشی سازی کنید.

در صورتی که تمایل دارید منبع داده دیگری به گزارش تان بیفزایید گزینه “Resource” فشار دهید و سپس روی “Manage added data sources” را کلیک کنید. گزینه “Add a Data Source” فشار دهید و منبع داده‌هایی که می‌خواهید به گزارشتان وصل شود را انتخاب کنید.

۵. نمودار بیفزایید.

۶.تصاویر را ویرایش کنید

جمع بندی

از جمله نرم افزارهای پرکاربردی که برای ارائه گزارشات تصویری از آن استفاده می شود دیتا استودیو است. این نرم افزار می تواند به کاربر کمک کند تا در گزارشات خود از تصاویر، نمودارها و سایر موارد جذاب دیگر استفاده کند.