افزایش نرخ تبدیل

تصور کنید که یک مشاهده کننده به فروشگاه آنلاین شما سری می زند و پس از دیدن صفحاتی از محصولات، محصول مد نظرش را به سبد خرید افزوده و در آخر محصول را تهیه می کند. در این حالت به عبارتی گفته می شود تبدیل یا Conversion انجام شده یعنی کاربر از یک مشاهده کننده عادی به یک خریدار محصول مبدل شده است. اکنون با معنی تبدیل آشنا شدیم. اکنون تصور کنید که ما هر روز ۱۰۰ نفر مشاهده کننده داریم که ۲۰ نفر از مشاهده کنندگان در آخر تصمیم نهایی به خریداری محصول یا محصولاتی دارند. در این حالت گفته می شود که نرخ تبدیل سایت ۲۰ درصد است یعنی ۲۰ درصد از مشاهده کنندگان سایت کاری را انجام دادند که مسئول آن خواسته است. این یک نمونه از فروشگاه آنلاین بود افزایش نرخ تبدیل بسته به تمایل مدیران کسب و کار آنلاین مشخص می گردد امکان دارد شما از مشاهده کنندگان فقط یک سرنخ بخواهید و برای دریافت آن قصد شمارش نرخ تبدیل کاربران سایت را داشته باشید.

افزایش نرخ تبدیل

محاسبه افزایش نرخ تبدیل

اکنون بنا را بر این بگذاریم که بیرون از محیط دیجیتال هستیم. قصد داریم افزایش نرخ تبدیل یک فروشگاه یا لباس فروشی را حساب کنیم. قصد داریم حساب کنیم در طی روز چه تعداد بازدیدکننده وارد مغازه می شوند و چند نفر از آن ها کالایی خریداری کرده اند، این جزء معیارهایی است که می توان حساب کرد. اما معیار های دیگری نیز وجود دارد که امکان محاسبه ندارند مانند سطح رضایت مشتری پس از خریداری کالا، چون که این میزان کیفی است و فقط با نظر سنجی می توان فهمید، ولی باز هم عدد حساب شده خیلی دقیق نیست. 

مثلا ۱۰۰ نفر بازدیدکننده وارد فروشگاه شده ولی ۲۰ نفر از آن ها کالاهایی را خریداری کرده اند، نرخ تبدیل در این حالت می شود ۲۰ درصد. ما معیارهای متفاوتی داریم و چگونگی حساب کردن هر کدام فرق دارد، هم چنین معیارهای کسب و کارها مختلف بوده و اصل این است که کدام معیارها را مد نظر قرار بدهیم. یکی از معیارهای بااهمیت قابل محاسبه در محیط دیجیتال، افزایش نرخ تبدیل محسوب می شود.

افزایش نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ

افزایش نرخ تبدیل مطلوب برای هر کسب و کاری متغیر است. در بعضی صنایع نرخ به علل گوناگونی تبدیل کم تری دارند که می توان شرح آن ها را به صورت ذیل بیان نمود:

  • بازار از آن محصول و کسب و کار سرریز شده است.
  • کسب و کارهایی که به علت قیمت زیاد محصول احتیاج به هدف گذاری بازار مقصد ویژه ای دارند.
  • نرخ تبدیل برای استفاده کنندگان برخی صنایع بیش از مشتریان سایر قسمت هاست، زیرا قیمت گذاری مناسب نبوده و یا قیمت اعلام شده مشتری را جذب کرده و فریب داده است.

نرخ تبدیل صنایع متفاوت کاملا متغیر است، زیرا پروسه تصمیم گیری خرید مشتری و میزان تعهد برای هر یک مختلف است. برای مثال، تصمیم راجع به خرید یک نرم افزار با تصمیم‌گیری راجع به خرید شلوار جین فرق دارد. پس مرحله اول، تلاش برای قیاس نرخ تبدیل با هم صنفانش است.

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی

یقینا با توجه به شرح ساده ای که عنوان کردیم متوجه شده اید که نرخ تبدیل و به صرفه سازی این معیار تا چه میزان می تواند مهم باشد. برخی اوقات با آزمون و خطا یا تست A/B به این برایند می توان رسید که یک تغییر معمولی می‌تواند نقش پررنگی در بهینه سازی نرخ تبدیل شما ایفا کند. سوالی که پیش می آید این است علت بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

  • رفته رفته بهتر خواهد شد

رشد کردن پروسه ای است که اصلا‌ مقصدی ندارد و یقینا اگر هر کسب و کاری این گونه بیندیشد به عالی ترین جایگاه ممکن رسیده است و احتیاجی به رشد ندارد، بایستی به زودی منتظر شکست خود باشد. هر قدر هم سایت تان در مناسب ترین موقعیت ممکن قرار داشته باشد و از لحاظ رابط کاری (UI) یا تجربه کاربری (UX) در عالی ترین موقعیت باشد، محتوای مناسبی روی آن نشر یابد و فروش بی نظیری داشته باشد، باز هم رشد آن امکان پذیر است.

  • همواره تبلیغات با قیمت بالا جوابگو نیست

بسیاری این گونه فکر می کنند که به منظور افزایش نرخ تبدیل سایت بایستی فقط هزینه کنند و در پی تبلیغات پولی گوناگون باشند. ولی حقیقتا شاید این ساده ترین فکری باشد که به ذهن برخی از افراد خطور می کند. 

  • یافتن مشتری با سطح کیفی بالا و هدفمند

همه هدف ما در بهینه سازی نرخ تبدیل این است که به مخاطبان و مشتریانی برسیم که سطح کیفی بالایی دارند و در حقیقت مشتری مقصد ما هستند. 

  • به صرفه سازی نرخ تبدیل ارزان است

بنا نیست در به صرفه سازی نرخ تبدیل تنها روی بالا رفتن ترافیک ورودی سایت متمرکز باشید. در بیشتر مواقع با شیوه های بی بها یا با قیمت کم می توانید کاری کنید که این ترافیک ورودی فعلی نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد. 

  • بالارفتن درآمد و سودآوری

برگشت سرمایه در به صرفه سازی نرخ تبدیل کاملا پذیرفتنی است. شما با به کارگیری روش های ارزان و ‌به صرفه کاری می کنید که بالا رفتن درآمد و سودآوری نتیجه آن باشد. 

  • ربایش مخاطبان بیشتر

احتمالا این مورد برای شما جذاب باشد. به صرفه سازی نرخ تبدیل نه فقط به شما کمک می‌کند در مخارج صرفه جویی نمایید و درآمد بالاتری داشته باشید، بلکه می توانید به کمک آن مخاطبان بالاتری را ربایش کنید. 

جمع بندی

افزایش نرخ تبدیل سایت یعنی تمام اموری که منتج به دیده شدن محصول شود و بازدیدکننده از مرحله مشاهده به خریدن سوق پیدا کند. این فرایند طی عملیات خاصی بیشتر می شود یعنی تعداد بازدیدکنندگان بیشتری به خریدار محصول تبدیل می شوند و نهایتا افزایش نرخ تبدیل سایت رخ می دهد.